عصر بازار

ارزهای اختصاصی غول‌های تکنولوژی جهان در آینده نزدیک؛

خیز سامسونگ و تلگرام برای رقابت با بیت‌کوین

عصر اعتبار- همانطور که توسط TechCrunch گزارش شده است، سامسونگ تایید کرده‌ که در حال ساخت سخت‌افزار ویژه برای کسب‌و‌کار ماینینگ اختصاصی (روش استخراج داده اختصاصی‌)(روش پردازش اختصاصی) خود مانند Bitcoin و Ethereum است.

خیز سامسونگ و تلگرام برای رقابت با بیت‌کوین
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»،  یک سخنگوی شرکت به TechCrunch گفت: «کسب‌و‌کار سامسونگ در حال حاضر در ساخت تراشه‌های ماینینگ cryptocurrency شرکت دارد. با این وجود ما نمی‌توانیم اطلاعات بیشتری در مورد مشتریانمان افشا کنیم، از آنجا که پردازنده‌های عادی برای کسب‌وکار ماینینگ مناسب نیستند، احتمالا سامسونگ مشغول توسعه تراشه‌ای بر اساس فناوری ‌(Application-specific integrated circuit)‌‌ اASIC  است که به مدارهای خاص مجتمع معروف هستند.ASIC‌ها پردازنده‌هایی هستند که مخصوصا برای یک کار محاسباتی طراحی شده‌اند (به عنوان مثال یک پردازنده ویژه که در گوشی موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرد نمونه‌ای از این نوع تراشه‌ها هستند‌)، در مقایسه این فناوری با پردازنده‌های چند‌هسته‌ای موجود که ما در رایانه‌ها و تلفن‌های امروزی مورد استفاده قرار می‌دهیم، چیپ یا هسته اصلی قطعات الکترونیکی از جنس سیلیکون است و قدرت و سرعت پردازش بیشتری را ارائه می‌دهد. به‌نوعی سخت‌افزارهای ASIC برای بیت‌کوین، مختص استخراج بیت‌کوین هستند و هسته‌ اصلی ماشین‌های استخراج بیت‌کوین را تشکیل می‌دهند. وجه تمایز این پردازنده نسبت به مدل‌های مشابه رایج، استفاده بیشتر از قدرت کارت گرافیک ساخته شده بر اساس فناوری ASIC است.
    همانطور که استخراج پول‌های مجازی و تعداد ارزهای رمزی رو به افزایش است، تقاضا برای این نوع چیپ‌ها نیز روز‌افزون است‌. در مورد بیت‌کوین، تولید آن از طریق حل مسائل ریاضی به کمک کامپیوترها ایجاد می‌شود، با این مدل محاسباتی و ثبت داده‌ها (بلاک‌چین) یکپارچگی معاملات بیت‌کوین نیز حفظ می‌شود، همانطور که بیت‌کوین‌های بیشتر استخراج می‌شوند، این مسائل ریاضی به طور فزاینده‌ای دشوار می‌شود.(در برنامه بلاک‌چین با توجه به محدودبودن تعداد بیت‌کوین‌های قابل استخراج به 21 میلیون، یک ضریب سختی فزاینده تعریف شده که با استخراج بیت‌کوین‌های بیشتر مسائل نیز سخت‌‌ و سخت‌تر شوند)
    دقیقا مشخص نیست که سامسونگ چه محصولاتی تولید می‌کند، اما با توجه به گزارش‌های رسانه‌های کره‌ای، این شرکت با شرکت TSMC تایوان همکاری خواهد کرد. در حال حاضر شرکت چیپ‌ها را برای تعدادی از شرکت‌هایی که تنها به کسب‌و‌کار ماینینگ منحصر‌به‌فرد اختصاص دارد، تولید می‌کند. TSMC‌ می‌گوید که تقاضای این تراشه‌ها را از حدود 350 میلیون دلار به 400 میلیون دلار برای درآمد سه ماهه خود افزوده است.این چیزی نیست که در مورد آن شگفت‌زده شود، اما این مبلغ در مقایسه با درآمد 69 میلیارد دلاری که سالانه از سوی تراشه‌های سامسونگ تولید می‌شود، کوچک است.
    غول تکنولوژی کره‌ای برای سال 2017 میلادی درآمد خود را 53.6 تریلیون وون کره جنوبی معادل 50 میلیارد دلار اعلام کرد که این رقم 29.2 تریلیون وون معادل 27 میلیارد دلار از میزان درآمد سال 2016 این شرکت بیشتر بوده است، بخش عظیمی از این درآمد به خاطر تقاضای زیاد برای تراشه‌های حافظه سامسونگ در مراکز داده و گوشی‌های هوشمند است.
    در سه ماهه اول، انتظار می‌رود که درآمد حاصل از تولید نسل دوم پردازنده‌های 10 نانومتری برای گوشی‌های هوشمند جدید امسال و تقاضای روزافزون تراشه‌های ماینینگ cryptocurrency افزایش یابد. البته بدیهی است که اصلی‌ترین پیش نیاز تبدیل شدن به یک ماینر و کسب درآمد از طریق کش کردن ارزهای دیجیتال، بهره‌مندی از سخت‌افزار مورد نیاز و بادوام است. در سال‌های اخیر برخی از شرکت‌های سازنده تراشه‌های گرافیکی از قبیل AMD و انویدیا به سمت ساخت تراشه‌هایی حرکت کرده‌اند که در برابر ساعت‌ها کار متداول مقاوم هستند.
    سامسونگ در مورد تقاضای روزافزون ماینینگcryptocurrency صحبت‌ و اعلام کرد که در سال 2018 پردازنده‌های 8 نانومتری و 11 نانومتری را برای رفع نیازهای بازار فراهم خواهد کرد.
    حرکت سامسونگ به فضای ماینینگ cryptocurrency، بدون شک، رقابت جدی را به Bitmain مبتنی بر چین، که ادعا می‌کند بیش از 70 درصد از سهم بازار را خواهد گرفت، می‌کند.
    اما محبوب‌ترین نرم‌افزار پیام‌رسان این روزهای ما، قرار است قدم‌های بزرگی در راه رشد و ورود به عرصه‌های جدید بردارد. با توجه به اسناد و گزارش‌هایی که در این زمینه منتشر شده است، تلگرام برنامه‌ای جدی برای ارائه اولیه ارز مجازی یا ICO (مخفف عبارت‌ Initial Coin Offering) که اتفاقی شبیه به IPO یا ارائه اولیه سهام است، دارد.
    صرف‌نظر از این اعداد و ارقام، عرضه ارز دیجیتالی تلگرام اتفاق بسیار مهمی است به خاطر محصولی که محبوبیت آن در میان کاربران و مصرف‌کنندگان بیشتر از هر محصول و پروژه مشابه دیگری است.هر چه باشد پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تعداد کاربران تلگرام در سال جدید میلادی از مرز 200 میلیون کاربر فعال عبور خواهد کرد؛ کاربرانی که می‌توانند نیروی مهمی برای رشد و نفوذ سریع ارز دیجیتالی این شرکت به حساب بیایند.
    تلگرام می‌خواهد پلت‌فرم خودش را برای رقابت با پلت‌فرم‌های مشابه دیگر، میزبانی موج جدید خدمات تحت وب غیرمتمرکز و تجربه‌های جدیدی ازاینترنت خود را با نام «شبکه بازتلگرام (Telegram Open Network) یا TON به کمک منابع ممتاز راه‌اندازی کند که در واقع از نسخه به‌روز شده و بهبود‌یافته تکنولوژی بلاک‌چین بهره می‌برد.این پلت‌فرم که در واقع نسل سوم تکنولوژی بلاک‌چین است، امکاناتی را برای کاربران فراهم می‌کند تا انتقالات مالی را تحت تاثیر قرار داده و امکان اجرای تراکنش‌های مالی را در داخل اپلیکیشن ارائه کند.اسپوتنیک نوشت، تلگرام که تحت مالکیت مؤسس بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی روسیه قرار دارد، از برنامه خود برای ایجاد ارز مجازی موسوم به «گرام» خبر داد.
    این ارز مجازی قرار است طی یک عرضه اولیه بزرگ که انتظار می‌رود در ماه مارس سال جاری انجام شود، به بازار ارائه خواهد شد.
    بررسی‌های انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که در هر ثانیه 7 تراکنش برای بیت‌کوین و 15 تراکنش برای اتریوم انجام می‌شود.
    پیش‌بینی می‌شود که پلت‌فرم TON امکان انجام تراکنش‌های مجازی با سرعت بیش از اینها را برای ارز مجازی تلگرام یعنی گرام فراهم بیاورد.
    به گفته نیکولای دوروف، یکی از موسسان تلگرام، در بستر این پلت‌فرم امکان انجام چندمیلیون تراکنش در هر ثانیه وجود دارد تا به این ترتیب بتواند پاسخگوی نیاز میلیون‌ها کاربر رو به افزایش تلگرام باشد. در مقابل فیس‌بوک هم وارد عمل شده‌ و استفاده از ارزهای مجازی برای پرداخت هزینه تبلیغات در این شبکه اجتماعی را ممنوع اعلام کرده است. مجموع این عوامل باعث شده ‌تا بیت‌کوین که تا نزدیک 20000 دلار هم پیش رفته بود، بیش از نیمی از ارزش خود را از دست بدهد.
    البته به نظر می‌رسد این صنعت به قدری جذاب و سودآور است که بزرگ‌ترین تراشه‌ساز موبایلی جهان یعنی سامسونگ هم مشغول ساخت تراشه‌ای مختص ماینینگ ارزهای دیجیتال است و غول‌های تلکنولوژی دنیا در آن قدمی تازه
    نهاده اند.

    نویسنده: پرنیان عزیزمحمدی، تحلیلگر بازارهای مالی

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو