عصر بازار

معاون سیاسی وزیر امور خارجه :

در بن‌بست بانکی قرار نداریم

عصر اعتبار- معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: در حوزه بانکی هنوز به حالت عادی قبل از تحریم‌ها برنگشته‌ایم، اما در بن بست بانکی قرار نداریم و گشایش‌های خوبی انجام شده است.

در بن‌بست بانکی قرار نداریم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، عباس عراقچی درباره روابط بانکی ایران بعد از برجام اظهارداشت: وقتی آمریکا دید نمی تواند برجام را از بین ببرد، شرایطی را ایجاد کرد که کشورهای دیگر از کار کردن با ایران نگران باشند و بر اثر همکاری با ایران مورد جریمه های آمریکا قرار بگیرند و امروز به دلیل این فضای روانی، خیلی از شرکت ها و بانک ها با ایران کار نمی کنند و این یک واقعیتی است.

    وی افزود: اینها خلاف برجام است و باعث شده منافع ما از برجام کم شود، ما «به صورت کامل» تعهدات خود را در برجام انجام دادیم و توقع داریم که «به صورت کامل» منافع ناشی از رفع تحریم ها اتفاق بیفتد. اما این بدان معنی نیست که هیچ گشایشی نبوده باشد که اگر نبود دلیلی نداشت در برجام باقی بمانیم. فروش نفت ما به حالت عادی بازگشته، صادرات نفت و پتروشیمی ما به حالت عادی بازگشته، نفت کش ها و کشتی های ما که به دلیل نبودن بیمه قفل شده بودند امروز دوباره به راه افتاده اند و قس علیهذا.

    عراقچی ادامه داد: به عنوان نمونه کشتی سانچی که غرق شد، و بسیار جای تاسف دارد که 30 نفر از هموطنانمان در آن حادثه جان باختند، نشان داد که برجام در خصوص بیمه کشتی ها و نفت کش ها به خوبی کار می کند، چرا که این کشتی و بدنه آن؛ محصول آن و هر خسارتی که می توانست در قالب آلودگی به دریا بزند بیمه بود. یعنی سه بیمه عمده بین المللی را شامل بود وگرنه بیش از صدها میلیون دلار باید برای آن کشتی می پرداختیم.

    معاون سیاسی وزیر امور خارجه تصریح کرد: در حوزه بانکی هنوز به حالت عادی قبل از تحریم‌ها برنگشته‌ایم اما این علل متعددی هم دارد، یکی همین فضایی است که آمریکا ایجاد کرده، یکی محدودیت هایی است که FATF به دلیل پولشویی اجرا کرده که بحث خود را دارد، یکی تحریم های اولیه آمریکا است که هنوز وجود دارد و موضوع برجام هم نبوده، و بخشی از مشکلات هم به بانک های داخلی خودمان باز می‌گردد.

    وی افزود: با این حال همه این‌ها به این معنی نیست که در بن بست بانکی قرار داریم. گشایش های خوبی انجام شده، تعاملات مالی زیادی انجام شده یا در حال انجام است، کارگزاری های زیادی پس از برجام با صدها بانک خارجی ایجاد شده است و .... ضمنا همه شعب بانک های ایرانی در خارج از کشور در حال کار کردن هستند. به طور خاص هم نفت ما فروش می رود و هم پول آن باز می گردد.

    عراقچی تاکید کرد: مهم است توجه کنیم که در شرایط فعلی اقتصادی که مشکلات متعددی هم داریم، تصور اینکه ممکن است ما نفت هم نتوانیم بفروشیم و برجام هم نباشد و نفت ما دوباره به صفر برسد، تصور آسانی برای دولت و مجموعه نظام نیست. ما از برجام منافع بسیاری بردیم، ولی منافع «کامل» نبردیم و همانطور که به برجام کامل متعهد هستیم انتظار داریم به صورت کامل هم از منافع آن بهره مند شویم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی