عصر بازار

شرایط بهره مندی خانواده بیمه شدگان از کمک های بیمه تأمین اجتماعی

عصر اعتبار- در ماده ٥٨ قانون سازمان تأمین اجتماعی، شرایط تکفل و خدمات بیمه ای برای خانواده بیمه شدگان تعریف شده و در چارچوب قوانین موجود اجرا می شود.

شرایط بهره مندی خانواده بیمه شدگان از کمک های بیمه تأمین اجتماعی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از میزان، به استناد ماده ٥٨ قانون سازمان تأمین اجتماعی، افراد خانواده بیمه شده که از کمک های مقرر در ماده ٥٤ مذکور بهره مند می شوند  عبارتند از :

    ١- همسر بیمه شده

    ٢- فرزندان ذکور تا سن بیست سالگی (١٩سال تمام) و پس از آن منحصراً درصورتی که به تحصیلات دانشگاهی اشتغال داشته باشند و یا معلول از کارافتاده نیازمند باشند و فرزندان اناث در صورت نداشتن شغل و شوهر.

    ٣- شوهر بیمه شده زن درصورتیکه سن  وی از ٦۰ سال بیشتر بوده یا اینکه به تشخیص کمیسیون های پزشکی موضوع ماده ٩١ قانون مذکور از کارافتاده باشند و معاش آنها توسط بیمه شده تأمین شود .

    ٤- پدر و مادر درصورتی که سن پدر از ٦۰ و مادر از ٥٥ سال بیشتر بوده یا اینکه به تشخیص کمیسیون های پزشکی موضوع ماده ٩١ قانون مذکور از کارافتاده باشند و معاش آنها توسط بیمه شده تأمین و در هر حال به موجب قانون یاد شده مستمری دریافت ندارند.

    برای تحت پوشش قرار دادن والدین خود چه اقداماتی باید انجام داد؟

    درصورتیکه سن پدر از ٦۰ و مادر از ٥٥ سال بیشتر بوده یا اینکه به تشخیص کمیسیون های پزشکی موضوع ماده ٩١ قانون مذکور از کارافتاده باشند بیمه شده می تواند با در دست داشتن اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی والدین جهت ارائه تقاضا به شعبه محل پرداخت حق بیمه مراجعه تا حسب ضوابط و مقررات مورد عمل سازمان زمینه بررسی و اقدام لازم درخصوص درخواست مطروحه فراهم شود.

    فرزندان تا چه زمانی تحت تکفل محسوب می شوند؟

    فرزنـدان اناث بیمـه شدگان در صورت نداشتن شوهر و عدم اشتغال به کار و فرزندان ذکور تا سن بیست سالگی (١٩سال تمام) و پس از آن منحصراً درصورتی که به تحصیلات دانشگاهی اشتغال داشته باشند و یا معلول از کارافتاده نیازمند باشند

    آیا فرزندان دختردر صورت جدایی از همسر خود ، می توانند دوباره تحت تکفل پدر قرار گیرند؟

    آیا خواهران و برادران بیمه شده می توانند تحت تکفل او قرار بگیرند؟

    به استناد ماده ٥٨ قانون صرفا همسر ، فرزندان و پدر و مادر و همچنین شوهر بیمه شده زن در صورت احراز شرایط می توانند  تحت تکفل بیمه شده قرارگیرند.

    درچه صورت ،شوهر می تواند تحت پوشش بیمه همسر خود قرار بگیرد؟

    شوهر بیمه شده زن درصورتیکه سن  وی از ٦۰ سال بیشتر بوده یا اینکه به تشخیص کمیسیون های پزشکی موضوع ماده ٩١ قانون مذکور از کارافتاده باشند و معاش آنها توسط بیمه شده تأمین شود.

    آیا بیمه شده زن می تواند فرزندان خود را تحت پوشش بیمه خود در آورد؟

    شرایطی که بیمه شده زن می تواند فرزند/ فرزندان واجد شرایط خود را تحت تکفل خویش قرار دهد:

    ١- فرزند وی در هیچ یک از کارگاههای مشمول مقررات قانون تامین اجتماعی، اشتغال نداشته باشد .

    ٢- فرزند بیمه شده تحت پوشش سایر صندوقهای بیمه و بازنشستگی نباشد .

    ٣- شوهر بیمه شده زن فاقد شغل و نظام بیمه ای باشد.

    ١- آیا در خصوص بیمه شدگان تامین اجتماعی حق اولاد به فرزند سوم هم تعلق می گیرد؟

    چگونگی و شرایط پرداخت کمک عائله مندی بر اساس ماده ٨٦ قانون تامین اجتماعی انجام می پذیرد. از طرفی در ماده ٣ همان قانون نیز این تعهد ارتباط موضوعی به سازمان تامین اجتماعی ندارد و از تکالیف ذاتی کارفرما محسوب می‌شود. در عین حال مستفاد از تبصره ماده٨٧قانون مذکور ، مراتب از وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی یا ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی استان مربوطه قابل استعلام است .

    ٢- آیا به فرزند دختری که بالای ١٨ سال سن داشته باشد و هنوز ازدواج نکرده و تحت تکفل پدر می باشد حق اولاد تعلق میگیرد ؟ به زنان مطلقه که تحت تکفل پدر قرار میگیرند چطور؟

    کمک هزینه اولاد بابت فرزندان اناث که شغل و شوهر نداشته باشند پرداخت می شود.

    ٣- آیا برای کفالت مادر فقط بازرسی انجام  می شود ، یا محضر هم باید رفت ؟

    درخواست کفالت مادر در صورت احراز شرایط مقرر و ارائه مدارک و مستندات به شعبه و تکمیل فرم مربوطه بدون اخذ گواهی امضاء از دفتر اسناد رسمی قابل بررسی خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو