عصر بازار

یارانه ۷۶ میلیون همچنان پابرجا

عصر اعتبار- با توجه به تصویب بودجه حدود ۳۰ میلیارد تومانی سازمان هدفمندی در سال ۹۶، به گفته مسئولین تعداد یارانه بگیران در سال جاری تغییری نخواهد کرد و ۷۶ میلیون نفر یارانه می‌گیرند.

یارانه ۷۶ میلیون همچنان پابرجا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از میزان، موضوع هدفمندی یارانه‌ها و بودجه مربوط به این بخش یکی از پر بحث‌ترین موضوعات در جلسات کمیسون تلفیق محسوب می‌شد تا جایی که چندین بار بودجه مربوط به سازمان هدفمندی یارانه‌ها چندین بار تغییر کرد تا جایی نهایتا 30 میلیارد تومان به بودجه پیشنهادی دولت در این بخش افزوده شد تا دولت دردسر کمتری برای حذف دهک‌های کم درآمد داشته باشد با این حال بازهم در سال آینده اگر قرار باشد تمامی افراد لیست فعلی یارانه دریافت کنند بازهم شب پرداخت یارانه به عنوان شب مصیبت عظمای دولت خواهد بود، زیرا بودجه فعلی کفاف این تعداد را نمی‌دهد و در نتیجه دولت بالاجبار باید دست به استقراض بزند تا یارانه افراد را واریز کند.

    مشکلات و ابهامات مربوط به واریز یارانه مربوط به عدم شناسایی دهک‌های پردرآمد جامعه می‌شود و در این میان سیستم صحیحی برای شناسایی دهک‌های پردرآمد ندارد و با این شرایط با توجه به درخواست دولت برای حذف یارانه دهک‌های پردرآمد دولت قادر به این کار نیست.

    با این حال کوچکی عضو کمیسیون تلفیق بودجه در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان در خصوص بررسی نهایی بودجه هدفمندی یارانه‌ها در سال 97، بیان کرد: پیشنهاد دولت برای بخش هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده  23 هزار میلیارد تومان بوده که با این حساب حدود 33 میلیون نفر از لیست دریافت یارانه حذف می‌شدند که با نظر مجلس، بودجه هدفمندی یارانه‌ها 7 هزارمیلیارد تومان افزایش و به 30 هزار میلیارد تومان رسید. منابع افزایش بودجه بخش هدفمندی یارانه‌ها از محل فروش فرآورده‌های نفتی محاسبه خواهد شد، با این شرایط باز هم حدود 23 میلیون نفر از دهک‌های پردرآمد جامعه باید از لیست دریافت یارانه حذف شوند.

    عضو کمیسیون تلفیق در پاسخ به این سوال که آیا دولت برنامه‌ای برای شناسایی دهک‌های پردرآمد دارد، اظهار کرد: دولت اعلام کرده که یارانه دهک‌های پر درآمد را حذف نمی‌کند، زیرا توانایی شناسایی این افراد را ندارد و با این شرایط باید کمبود بودجه هدفمندی یارانه‌ها مواجه خواهیم شد و با یک مشکل اساسی روبرو می‌شویم.

    کوچکی‌نژاد تاکید کرد: سقف درآمد سازمان هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال آینده به طور کامل تصویب شد و دیگر امکان هیچگونه جابجایی وجود ندارد و در این شرایط دولت یا باید از منابع داخلی استفاده کرده و یا از بانک مرکزی همانند سال‌های گذشته استقراض کند که اصلا روش صحیحی نیست.

    این در حالی است که نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره یارانه بگیران سال 97 گفت: روال دریافت یارانه در سال آینده به شکل سال جاری ادامه خواهد داشت و لیست یارانه بگیران تغییری نخواهد کرد.

    وی با بیان اینکه مجلس درخواست کرده تا یارانه دهک‌های پردرآمد را در سال آینده حذف کند، تصریح کرد: با توجه به اینکه دولت برنامه مدونی برای شناسایی دهک‌های پردرآمد ندارد و شناسایی دهک‌های پردرآمد امکان پذیر نیست به همین خاطر روند واریز یارانه در سال 97 هیچ تغییر نخواهد کرد.

    براین اساس، حال باید دید با توجه به تصویب بودجه 30 هزار میلیارد تومانی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده دولت چه تدبیری برای واریز یارانه تمامی افراد به روال سال جاری خواهد داشت و استقراض و طرح اوراق قرضه برای واریز یارانه‌ها تا چه زمانی کارساز خواهد بود؛ همچنین در سال گذشته مبلغ یارانه‌ای که به هر ایرانی رسیده، 3 میلیون و 867 هزار و 500 تومان است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی