عصر بازار

پرداخت سودسهام عدالت کارمندان دستگاه های اجرایی و بازنشستگان ، ۹۷

عصر اعتبار- پرونده واریز سود سهام عدالت در اسفند ماه سال گذشته بسته نشد و در میان این ۲۰ گروه کارمندان شاغل در دستگاه‌های اجرایی و بازنشستگان کشوری، لشگری و تامین اجتماعی هنوز سود خود را دریافت نکردند.

پرداخت سودسهام عدالت کارمندان دستگاه های اجرایی و بازنشستگان ، ۹۷
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از میزان، در حالی رونمایی از سامانه سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir در بهمن ماه سال 95 انجام  شد تا بیش از 49 میلیون مشمولین بتوانند از این طریق صورت حساب دریافت کنند و مانده سهام خود را مشاهده کنند اما پرد اخت سودها در سال 96 به پایان نرسید و به سال جاری نیز کشیده شد.

    بر اساس این گزارش، در مرحله بعدی سامانه سهام عدالت برای دریافت شماره شبا آمده شد تا مشمولین با ارائه شماره شبای معتبر در انتظار دریافت سود باشند که ارائه این شماره پیچ و خم‌های بسیاری، چون نحوه دریافت شماره شبا و شلوغی بانک‌ها را برای دریافت شماره حساب به همراه داشت و آن هم به این دلیل بود که سود سهام عدالت حتی کودکان

    مشمولین به حساب شخصی آن‌ها واریز می‌شود و امکان واریز سود به حساب سرپرستان خانوار وجود نداشت.

    در این بین افرادی که شماره شبای آن‌ها به نام خودشان نبود و یا به هر دلیلی مسدود شده بود با دریافت پیامک از سوی سازمان خصوصی سازی مجددا امکان تصحیح شماره حساب را داشتند.

    به علاوه از میان 47 میلیون مشمول سهام عدالت بیش از 2 میلیون نفر متوفی شده بودند که این افراد جز مشمولین فعلی قرار نگرفتند تا تکلیف متوفیان زنده سهام عدالت مشخص و سپس با توجه به شرایط انحصار وراثت تکلیف سود متوفیان مشخص شود.

    مبلغ سود سهام عدالت برای مشمولین بسته به دهک‌های شناسایی شده و میزان سرمایه موجود در سبد سهام و اینکه در مراحل گذشته سود دریافت کرده اند یا خیر؛ از حدود 80 هزار تومان تا 150 هزار تومان تعیین شد.

    موجودی همه سهامداران حدود 530 هزار تومان است که در این میان افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی دارای تخفیف ویژه بود و ارزش سهام آن‌ها بدون پرداخت هیچ گونه وجهی به یک میلیون تومان رسید، ولی سایر مشمولین برای تکمیل ارزش سهام خود مختار بودند تا با واریز مابقی ارزش سهام خود تا سقف یک میلیون تومان اقدام کنند که در این طرح دولت چندان موفق نشد و سهامداران از واریز مبلغ برای تکمیل موجودی سبد سهام استقابل چندانی نکردند.

    پس افرادی که دارای سهام با ارزش 500 هزار تومان حدودا مبلغ 80 هزار تومان و سهامداران یک میلیون تومانی تا دو برابر یعنی 150 هزار تومان سود دریافت کردند.

    همچنین سازمان خصوصی سازی ارزش سهام عدالت را در زمان فروش به 2 تا 2.5 برابر رقم موجود در سبد سهام اعلام کرد تا شاید از این طریق سهامداران رغبت بیشتری به واریز مبلغ برای تکمیل سهام پیدا کنند که با این وجود نیز شرایط تغییری پیدا نکرد و با این حال ارزش سهام عدالت در زمان فروش برای سهام‌های 500 هزار تومانی یک میلیون تومان و سهام یک میلیون تومانی بیش از 2 میلیون تومان خواهد بود

    روند دریافت شماره شبا در حالی از مشمولین سهام عدالت در حالی ادامه پیدا کرد که مسئولین سازمان خصوصی خبر از واریز سود سهام عدالت در چند مرحله از شهریور ماه سال 96 را دادند که این وعده تا بهمن ماه به تاخیر افتاد و به گفته مسئولین مربوطه نرسیدن مجوز شورای عالی اصل 44 وبده است، که در این میان در 18 دی ماه سال گذشته رئیس جمهور در جلسه وزرا با مطرح کردن موضوع سهام عدالت دستور واریز سود سهام عدالت را داد و استرات واریز سود از 19 بهمن ماه زده شد در این مرحله تمامی مشمولین سهام عدالت قسط اولیه سود خود را بین 21 تا 26 هزار تومان دریافت کردند.

    با این وجود قرار شد دو مرحله بعدی سود سهام عدالت تا سال جاری به حساب مشمولین واریز شود و آن به این علت بود که سال مالی برخی از شرکت‌های سرمایه گذار در سال 97 به سر می‌رسید، ولی با توجه به تمهیدات سازمان خصوصی سازیو مذاکرات با شرکت‌های موجود در سبد سهام تصمیم کرفته شد تا سود تمامی مشمولین سهام عدالت به نوبت دهک‌ها تا پایان سال 96 به حسابشان واریز شود.

    مرحله نهایی سود سهام عدالت با توجه به تصمیم دولت از 12 بهمن مصادف با دهه فجر استرات خورد و در ابتدا سود سهام اعضای کمیته امداد، بهزیستی، زنان سرپرست خانوار و ... واریز شد و اما در میان این 20 گروه کارمندان شاغل در دستگاه‌های اجرایی و بازنشستگان کشوری، لشگری و تامین اجتماعی هنوز سود خود را دریافت نکرده‌اند که به دلیل محقق نشدن سود شرکت های سرمایه پذیر در سبد سهام عدالت، واریز سود این افراد به سال جاری موکول شد.

    گفتنی است تعدادی از مشمولین همچنان شماره شبای خود را ارائه نکرده اند یا این کار را با تاخیر انجام داده اند به همین دلیل سود این افراد بعد از ارائه شماره شبا و بررسی تایید آن طی دو هفته به طور کامل حسابشان واریز می‌شود و تکلیف سهامدارانی که تمایلی به ارائه شماره حساب ندارند و نیازی به سهام عدالت نداشته باشند در سال جاری مشخص خواهد شد که بررسی و مشخص شدن آن زمان بر خواهد بود.

    با این تفاسیر و راه‌های پر پیچ و خم واریز سود سهام عدالت در سال گذشته به پابان نرسید و حال کارمندان شاغل در دستگاه‌های اجرایی و بازنشستگان کشوری، لشگری و تامین اجتماعی در انتظار دریافت سود در سال جاری هستند و سپس این افراد باید  در انتظار زمان آزادسازی سهام برای فروش سهام خود باشند و با این حال باید در سال جاری در انتظار داستان‌های جدید مربوط به واریز سود آخرین گروه مشمولین و آزاد سازی این سهام با توجه به اینکه برخی از شرکت ها، شرکت‌های بورسی نیستند و شبیه سازی می‌شوند، باشیم و ببینیم مسئولین چه راهکاری برای این امر و رسیدن مردم به ارزش ریالی سهامشان برخواهند داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو