عصر بازار

مهم‌ترین مشکلات اقتصاد ترکیه

عصر اعتبار- تنش‌های ژئوپلتیکی، تضعیف بنیان‌های اقتصادی و جنگ قدرت باعث شده است ارزش لیر ترکیه کاهش یابد.

مهم‌ترین مشکلات اقتصاد ترکیه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، رویترز در گزارشی از تورم بالا، رشد اقتصادی ناشی از استقراض و مشکل تعادل به عنوان مهم‌ترین چالش‌های اقتصاد ترکیه نام برده است.
    تورم ترکیه از فوریه 2017 دورقمی شده است و در نوامبر سال گذشته با رسیدن به سطح 12.98 درصد، رکورد 14 سال اخیر را شکست. به منظور تقویت رشد اقتصادی بانک مرکزی ترکیه تحت فشار دولت از افزایش نرخ بهره خودداری کرده است.

    بانک مرکزی ترکیه به دلیل کاهش ذخایر ارزی، قدرت حمایت از لیر را از دست داده است. اگر آنکارا دست به چاپ بیشتر پول بزند احتمالا تورم 15 سال پیش بازخواهد گشت.
    رویترز مدل رشد اقتصادی با استفاده از اعتبارات را یکی دیگر از مشکلات اقتصاد ترکیه خوانده و آن را موجب بیشتر شدن شکاف حساب جاری می‌داند.

    کریستین مگیو - رئیس بخش اقتصادهای نوظهور موسسه "تی دی سکیوریتیز" در این باره گفت: اگرچه رشد اقتصادی بالا بر روی کاغذ چیز خوبی است اما اگر بخواهیم علت تحقق آن را بدانیم به نشانه‌های داغی بیش از حد در اقتصاد برمی‌خوریم.
    همچنین بر خلاف سایر اقتصادهای نوظهور دیگر، ترکیه هنوز اقدام موثری برای  مدیریت کسری حساب جاری خود که از 2.7 میلیارد دلار در ژانویه 2017 به 7.1 میلیارد دلار در ژانویه 2018 رسید انجام نداده است.
    فرحان سلمان- کارشناس بانک "مریل لینچ" در یادداشتی نوشت: تامین مالی کوتاه مدت که بیشتر از محل اعتبارات تجاری تامین می‌شود، عمده‌ترین منبع تامین حساب جاری بوده است. سبد دارایی کم تنوع‌تر و جریانات نقدی کوتاه مدت فضای سیاست گذاری پولی و مالی را محدودتر کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی