عصر بازار

وحشت از جنگ تجاری حال‌وهوای بازارها را به هم ریخت؛

سهام آسیایی در ادامه سقوط‌های قبلی باز هم سقوط کرد

عصر اعتبار- روز دوشنبه سهام آسیایی درحالی‌که وحشت از جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین بر فضای بازارها سایه افکنده بود، سهام آسیایی دوباره افت کردند. اما ین از قله خود فرود آمد.

سهام آسیایی در ادامه سقوط‌های قبلی باز هم سقوط کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، روز دوشنبه سهام آسیایی درحالی‌که وحشت از جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین بر فضای بازارها سایه افکنده بود، سهام آسیایی دوباره افت کردند. اما ین که به عنوان سرمایه امن در روزهای اخیر اوج گرفته بود، از قله‌های خود پایین آمد. درحالی که سرمایه‌گذاران نوری در انتهای این تونل تاریک مشاهده کردند، بازار سهام آمریکا هم دیشب رشد کرد.

    بازارهای جهان وقتی رییس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ برای وضع تعرفه بر کالاهای چینی، آن هم بعد از وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم، اقدام کرد، به لرزه در آمدند چرا که حالا همه منتظر واکنش دفاعی از طرف چین هستند.

    اما روز دوشنبه با گزارشاتی مبنی بر این که آمریکا و چین، بی‌سروصدا مذاکراتی را برای بهبود دسترسی آمریکا به بازارهای چین آغاز کرده‌اند، اندکی حس مثبت به بازار بازگشت و شاخص ای‌مینی اس‌اندپی500 توانست 0.6 درصد رشد کند.

    همچنین درحالی که کره و آمریکا مذاکرات مجدد برای توافق تجاری خود را آغاز کرده‌اند، ایالات‌متحده توافق کرد کره‌جنوبی را از تعرفه‌های فولاد خود مستثنی کند و به جای آن بر این کشور سهمیه واردات اعمال کند.

    این اخبار مثبت، تسلی اندکی برای بازارهای آسیایی که مشغول رسیدگی به زخم‌های روزهای گذشته خود بودند، فراهم آورد.

    نیکی ژاپن سقوط اولیه خود را جبران کرد اما در نهایت همچنان با افتی 0.4 درصدی به کار خود پایاین داد.

    سهام سی‌اس‌آی300 چین امروز هم حدود 1.7 درصد سقوط کردند.

    گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارجِ ژاپنِ اِم‌اِس‌سی‌آی، برای چهارمین روز متوالی در منطقه قرمز (ضرردهی) قرار گرفت و 0.4 درصد افت کرد.

    درحالی که ترس از افزایش سریع‌تر نرخ بهره آمریکا و جنگ تجاری، سرمایه‌گذارانی را که به سوددهی متوالی چندین ساله این شاخص خو گرفته بودند، به وحشت انداخته است، این شاخص به سوی ثبت اولین افت ربع‌سالانه خود از اواخر 2016 تا کنون پیش می‌رود.

    بنچ‌مارک سهام کره، کوسپی، 0.3 درصد رشد کرد که این یکی از سه بازاریست که امروز در قلمرو مثبت قرار گرفتند.

    شاخص دلار که ارزش این پول سبزرنگ را در برابر 6 رقیب خارجی آن می‌سنجد، امروز به پایین‌ترین نرخ یک ماهه خود نزدیک شد و به 89.423 واحد رسید.

    در اواخر معاملات آسیایی امروز، ین از بالاترین میزان 16 ماهه خود تا 104.90 ین به ازای هر دلار پایین آمد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی