عصر بازار

یکسال با اقتصاد ایران؛

سهام عدالت در سال ۹۶ سامان یافت

عصر اعتبار- پرونده ساماندهی سهام عدالت با توزیع سود مشمولان این طرح، ارسال لایحه آزادسازی آن و نیز تعیین سقف سهام عدالت در شرکت هایی که در سبد این طرح قرار دارند، بسته شد.

سهام عدالت در سال ۹۶ سامان یافت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، مرحله نهایی ساماندهی سهام عدالت از اواخر اسفند ماه 95 با رونمایی از سامانه آن آغاز شد تا مشمولان با ورود به این سامانه ضمن آگاهی از صورت حساب وضعیت خود، شماره شبای بانکی برای دریافت سود مربوط به عملکرد سال 95 شرکت ها را ارایه کنند و در صورت تمایل باقیمانده سهم خود را بپردازند که در صورت آزادسازی سهام، صاحب یک میلیون تومان سهم شوند.
    در نهایت پس از حدود 10 ماه از آغاز اجرای این طرح، توزیع سود سهام عدالت با موافقت رییس جمهوری از تاریخ 18 دی ماه 1396 آغاز شد و مشمولان در دو مرحله سود سهام خود مربوط به سال مالی 95 را دریافت کردند.
    تنها گروه باقیمانده، کارکنان شاغل در دستگاه های اجرایی، بازنشستگان کشوری و لشگری و تامین اجتماعی هستند که قرار است به زودی سود آنها به تدریج پرداخت شود.

    * مشمولان چقدر سود دریافت کردند
    در ساماندهی سهام عدالت، مشمولان به 20 گروه مختلف تقسیم شدند؛ آن دسته از مشمولانی که از محل تخفیف یا آورده خود یک میلیون تومان سهام در اختیار دارند، امسال 150 هزار تومان سود دریافت کردند و سایر مشمولان سهام عدالت نیز متناسب با سهام خود از سود متعلقه بهره مند شدند.
    از آنجا که اغلب مشمولان حدود 500 هزار تومان سهم در اختیار دارند، حدود 75 هزار تومان سود دریافت کردند.
    به گفته «میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی» رئیس سازمان خصوصی سازی برای 49 میلیون و 226 هزار و 193 نفر ایرانی سود سهام عدالت واریز شده است که از این تعداد گروه مددجویان نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی با تعداد 5 میلیون و 969 هزار و 32 نفر در کنار روستاییان و عشایر فاقد شغل، مشمول تخفیف 50 درصدی پرداخت اقساط سهام یک میلیون تومانی هستند که سود سهام خود را به طور کامل دریافت کردند.

    * بیش از یک دهه با سهام عدالت
    طرح توزیع سهام عدالت در سال 85 با هدف برخورداری آحاد جامعه از بنگاه هایی که بنا بر سیاست های کلی اصل 44قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار می شوند، اجرایی شد؛ در این طرح به هر یک از مشمولان برگه های سهام یک میلیون تومانی در نظر گرفته شد تا مبلغ آن به مرور ظرف 10 سال از محل سود شرکت ها کسر شود و به تدریج مشمولان مالک کل سهام در نظر گرفته شده باشند.
    آخرین گروه از مشمولان سهام عدالت در آذرماه 92 تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و پس از آن پرونده مشمولان سهام عدالت با وجود بیش از 49 میلیون سهامدار بسته شد که از این تعداد اکنون حدود 47 میلیون نفر در قید حیات هستند.
    در این طرح قرار بود تا زمان 10 سال تعیین شده و تسویه کامل بدهی مشمولان، سودی به آنها پرداخت نشود اما به گفته سیدجعفر سبحانی سخنگوی سازمان خصوصی سازی، دولت نهم و دهم با تخلف از قوانین و آیین نامه ها، در چند مرحله در مجموع 13 هزار و 840 میلیارد ریال سود در فاصله سال های 86 تا 88 به برخی از مشمولان پرداخت کرد.
    همین امر سبب شد تا در طرح ساماندهی سهام عدالت که در دولت یازدهم کلید زده شد، در صورت حساب های اعلامی به مشمولان، مبلغ پرداخت شده به عنوان سود، از حساب های آنها کسر شود تا درباره همه مشمولان یکسان سازی انجام شود.
    همچنین دولت یازدهم در اصلاحیه ای که در آذر ماه 95 درباره سهام عدالت انجام داد، این اختیار به مشمولان داده شد تا در صورت تمایل به افزایش دارایی خود در سهام عدالت تا سقف 10 میلیون ریال اقدام کنند که این مهلت در شهریور ماه امسال پایان یافت و حتی شورای عالی سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی آن را به مدت یک ماه دیگر تمدید کرد.
    در مجموع 49 شرکت در سبد توزیع سهام عدالت قرار دارند که برای سال مالی 1395 بالغ بر 40 هزار میلیارد ریال (4 هزار میلیارد تومان) سود بابت سهام عدالت به دولت پرداخته اند.
    بنا بر آمار، حدود 40 میلیون نفر از مشمولان شماره شبای حساب بانکی خود را برای دریافت سود سهام عدالت در سال مالی 1395 در سامانه سهام عدالت وارد کرده اند و مشمولانی که هنوز نسبت به تعیین تکلیف وضعیت حساب خود و اعلام شماره شبا اقدام نکرده اند، همچنان می توانند نسبت به اعلام حساب های خود در سامانه یاد شده اقدام کنند و انتظار می رود با اقدام دولت در پرداخت سود صاحبان سهام، افراد باقیمانده نیز برای اعلام شماره حساب اقدام کنند.

    *گام بعدی تعیین تکلیف مالکیت دولت
    برنامه بعدی دولت در حوزه سهام عدالت پس از مرحله پرداخت سود سهام عدالت، تعیین تکلیف مالکیت مردم است که در این پیوند لایحه دولت برای طی مراحل قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده و کمیسیون اقتصادی مجلس نیز مصمم است هرچه سریعتر این موضوع را روشن کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی