عصر بازار

مرکز آمار ایران:

بخش خدمات در پاییز سال گذشته ۷ درصد رشد کرد

عصر اعتبار- مرکز آمار ایران گزارش تحلیلی روند فصلی پنج متغییر عمده اقتصادی را با تاکید بر رشد اقتصادی فصل پاییز سال١٣٩٦ منتشر کرد.

بخش خدمات در پاییز سال گذشته ۷ درصد رشد کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، مرکز آمار ایران گزارش تحلیلی روند فصلی پنج متغییر عمده اقتصادی را با تاکید بر رشد اقتصادی فصل پاییز سال١٣٩٦ منتشر کرد.

    محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ١٣٩۰ در نه ماهه نخست سال ١٣٩٦ به رقم ٥٦۰٣۰٥۰ میلیارد ریال با نفت و ٤٣٦٣٦٦٩ میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالی که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت ٥٣٦٦٣٧٥ میلیارد ریال و بدون نفت ٤١٦٧٦١٥میلیارد ریال بوده که نشان از رشد ٤,٤ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ٤.٧ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در نه ماهه نخست سال ١٣٩٦ دارد.

    نتایج مذکور حاکی از آن است که در نه ماهه نخست سال جاری رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی ١، گروه صنعت (شامل: استخراج نفت خام و گاز طبیعی، سایر معادن، صنعت، انرژی و ساختمان) ٣,١ و گروه خدمات ٧ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد داشته است.

    از طرفی شاخص کل (بر مبنای١۰۰=١٣٩۰) قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کل کشور در فصل پاییز ١٣٩٦ عدد ١۰٩,٥ را نشان می‌دهد که نسبت به دوازده ماه منتهی به شهریور ١٣٩٦، ٨ درصد افزایش داشته است. این شاخص برای خانوارهای شهری در فصل بهار سال ١٣٩٦ عدد ١۰٩.٤ و برای خانوارهای روستایی عدد ١۰٩.٨ را نشان می‌دهد که نسبت به دوازده ماه منتهی به شهریور ١٣٩٦، به ترتیب  ٧.٨ و  ٩.٢ درصد افزایش داشته است.

    از آنجا که در مناطق روستایی ضریب اهمیت کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات بیشتر از شهری می­باشد (٤۰,٢ در برابر ٢٥.٥ درصد) و ضریب اهمیت مسکن در مناطق شهری بیشتر از روستایی است (٣۰.٥ در برابر ١١.٦)، لذا از آنجاکه اجاره بهای واحدهای مسکونی در قیاس با قیمت خوراکی­ها، رشد کمتری داشته است، نرخ تورم روستایی بیشتر از شهری است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی