عصر بازار

یک کارشناس مسائل اقتصادی و بانکداری پاسخ داد؛

افزایش نقدینگی چه زمانی خطرناک است؟

عصر اعتبار- یک کارشناس مسائل اقتصادی و بانکداری با بیان این‌که نقدینگی سرگردان آفت جامعه است و به هر سمتی برود باعث آسیب آن بخش می‌شود، گفت: طی ماه‌های گذشته نرخ سپرده ۲۰ رصدی که توسط بانک مرکزی برای کنترل بازار ارائه شد، بخشی از نقدینگی سرگردان را از بازار جمع کرد.

افزایش نقدینگی چه زمانی خطرناک است؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصاد آنلاین، ایمان اسلامیان با تاکید بر این‌که لزوما افزایش نقدینگی منجر به آفات در اقتصاد نخواهد شد، تصریح کرد: افزایش نقدینگی زمانی‌که منجر به رشد تورم شود خطرناک است.

    اسلامیان در پاسخ به این سوال که "آیا اقدام بانک مرکزی درباره سپرده ها توانست بخشی از نقدینگی های سرگردان را از جامعه جمع و هدایت کند یا خیر؟" توضیح داد: سیاست بانک مرکزی مانند صدور گواهی سپرده 20 درصد به افزایش نقدینگی در جامعه دامن زد زیرا بانک‌ها ملزم هستند سود سپرده را شناسایی کرده و به حساب مشتری واریز کنند بنابراین از یک طرف هزینه بانک‌ها و از طرفی حساب دیداری مشتریان را متاثر می‌کند که به طور مستقیم منجر به رشد نقدینگی می‌شود.

    او با بیان این‌که کاهش نرخ سود سپرده‌ها در نیمه اول سال 96 منجر به التهاب بازارهای طلا، ارز و مسکن در نیمه دوم سال شد، اظهار کرد:در واقع این کاهش در اواخر سال به‌ ویژه در بهمن ماه بازارهای ایران را هیجانی کرد.

    این کارشناس اقتصادی با تاکید بر این‌که گواهی سپرده 20 درصدی به افزایش نقدینگی در سال 97 منجر خواهد شد، اظهار کرد: ابزار گواهی سپرده 20 درصدی باعث کاهش نقدینگی سرگردان در جامعه شد، اما چیزی که به‌ همراه دارد افزایش نقدینگی در سال آینده، با سررسید شدن این سپرده‌ها است.

    اسلامیان درباره تاثیر روانی لغو برجام و تاثیر آن در افزایش نقدینگی سرگردان توضیح داد: یکی از مشکلات ما این است که بهداشت روانیمان به دلار گره خورده اما در واقعیت نباید این طور باشد چرا که بسیاری از کارهای ما از مسیر دلار خارج شده است مانند "ممنوعیت ثبت سفارشات با دلار" که باعث شد با ارزهای دیگر ثبت سفارش انجام دهیم.

    او اضافه کرد: این تاثیر روانی باعث التهاب جامعه و ترغیب مردم به وارد کردن سرمایه‌های خرد به بازار و ایجاد سیل نقدینگی می‌شود همچنین بانک‌ها نیز در این شرایط قادر نیستند به تعهدات خود عمل کنند.

    این کارشناس اقتصادی و بانکداری درباره اقدامات بانک مرکزی در زمینه مدیریت بازار غیر متشکل پولی، بیان کرد: این رویه امیدواری ایجاد می‌کند که بازیگران غیر حرفه ای در بازار پول نخواهیم داشت.

    وی همچنین ادامه داد: در سال 97 "سامانه نیما"ی بانک مرکزی که سامانه یک‌پارچه در بازار ارز است؛ در کنار ممنوعیت خرید و فروش ارز توسط افراد غیر مجاز باعث تغییر بازار سیاه و زیرزمینی ارز به بازار رسمی و شفاف شده همچنین باعث می‌شود تعیین نرخ ارز از کف بازار و چهارراه استانبول به دست یک مرجع رسمی بیفتد.

    اسلامیان با ارائه راهکارهایی در این زمینه افزود: باید فشار تامین مالی و ابزار مالی را از بازار پول به بازار سرمایه ببریم چرا که کشور ما به شدت بانک محور بوده و عمده تامین مالی در بانک ها ایجاد می شود که باعث بروز مشکل در بازار پول می‌شود.

    این کارشناس اقتصادی با تاکید بر این‌که اگر تامین مالی در بازار مالی انجام شود منجر به ایجاد یک رویه منطقی برای نقدینگی می‌شود، گفت: این کار منجر به ایجاد هم‌افزایی بین بازار پول و سرمایه شده و به صورت مستقیم بخش اقتصادی را متاثر می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو