عصر بازار

رشد اقتصاد ۹۷ چه پیش‌شرط‌‌‌‌‌‌هایی نیاز دارد؟

عصر اعتبار- بهبود فضای کسب و کار، خروج از رکود و ایجاد اشتغال در جامعه و در آخر بحث مبارزه با فساد و قاچاق کالا باید در اولویت اقتصادی دولت در سال ۹۷ قرار بگیرد.

رشد اقتصاد ۹۷ چه پیش‌شرط‌‌‌‌‌‌هایی نیاز دارد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، از آنجا که یکی از نکات مهم بهبود فضای کسب و کار برای ایجاد سرمایه و جذب سرمایه گذار خارجی است. اگر فضای کسب و کار کشور بهتر شود، رتبه های جهانی افزایش پیدا کرده؛ می توانیم در گردش سرمایه های داخلی موفق تر باشیم و از خارج از کشور نیز سرمایه جذب کنیم.

    از آنجا که گزارش ها نشان می دهد که اطلاعاتی جامع و مدون از ظرفیت‌های جذب سرمایه‌گذاری خود به دنیا معرفی نکرده‌ایم در نتیجه آنها نیز از بخش‌های مزیت دار اقتصادی کشور ما اطلاعاتی ندارند.بنابراین ما باید اولویت‌های جذب سرمایه‌گذاری را مشخص کنیم و این اولویت‌ها را در دیپلماسی‌های اقتصادی خود به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی کنیم تا آنها برای حضور در کشور تشویق شوند.

    مانع دیگر در مسیر جذب سرمایه گذاری خارجی وجود ابهام در قوانین و مقرراتی مانند قانون کار، مالیات و بیمه است. شفاف نبودن قوانین و مقررات، ذهنیت خوبی به سرمایه‌گذاران نمی‌دهد و ازآنجاکه اصطلاحاً گفته می‌شود «سرمایه ترسو است»، در چنین شرایطی سرمایه‌گذار ترجیح می‌دهد منابع مالی خود را به چنین بازاری وارد نکند.

    برای ایجاد اشتغال در کشور که یکی از معضلات کنونی اقتصاد ایران است،باید از بخش خصوصی حمایت شود.متاسفانه تولید به دلیل ریسک بالای آن در ایران در اولویت تولید کننده‌ها نیست. برای اینکه تولید کننده ایرانی با هزاران مشکل مشخص و نامشخص درگیر هست. به‌عنوان مثال، بانک به تولید کننده‌ها وام با سود 22 درصد می‌دهد که نرخ موثر آن در نهایت به 30 درصد می‌رسد.

    ما باید اقتصاد تولیدمحور را اصل قرار دهیم و برای همین به جذب سرمایه و صادرات کالای تولید شده فکر کنیم اما همه اینها باهمدیگر به اصلاح سیستم نیازمند است. باید موانع تولید برطرف شود و این موانع را باید دولت و مجلس باهمدیگر انجام دهد. حتما لازم است که فضای کسب و کار بهبود یابد و قوانین اصلاح شود.از طرف دیگر باید به سمتی برویم که اقتصاد از چندنرخی بودن فاصله بگیرد.نظام چندنرخی منشا فسادها است و باید به سمت تک نرخی شدن ارز برویم.

    دولت قول تک نرخی کردن ارز را از گذشته داده بود و امیدواریم حداقل امسال ارز تک نرخی شود.

    نکته آخر اینکه دولت باید در این دوره کار خود را با جسارت بیشتری انجام دهد و ریسـک پذیری و جوان گرایی را در این زمینه ارتقا دهد. اصلاحات زیربنایی را باید دولت هرچه زودتر انجام دهد زیرا دیگر مسکن ها جوابگو نیستند و نیازمند اصلاح ساختار در کشور هستیم. این اصلاحات باید در نظام مالیاتی و بیمه هرچه زودتر صورت بگیرد. در واقع به جای اینکه بر بخشهای شفاف نظام مالیات تمرکز شود، باید بخش هایی که فرار مالیاتی را در مسیر اقتصاد کشور قرارداد.

    نویسنده:عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو