عصر بازار

رسانه پاکستانی:

روابط بانکی با ایران بزودی احیا می شود

عصر اعتبار- تارنمای خبری تحلیلی اقتصادی 'پروفیت'پاکستان با انتشار خبری اعلام کرد که دولت این کشور به منظور گسترش روابط تجاری و بازرگانی با جمهوری اسلامی ایران آماده است تا هر چه سریع تر کانال های ارتباطی بانکی خود را با کشورمان احیاء کند.

روابط بانکی با ایران بزودی احیا می شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، این تارنمای خبری تحلیلی با انتشار خبری به نقل از منابع موثق در وزارت تجارت و صنعت پاکستان اعلام کرد:دولت پاکستان طی سال های اخیر به دلیل تحریم ها علیه ایران تمایلی به گسترش روابط تجاری با ایران نداشت، اما اکنون خود را برای گشودن روابط بانکی با این کشور همسایه آماده می کند.
    براساس این خبر، مسئولان بلند پایه وزارت تجارت و صنعت پاکستان با حضور در نشست کمیته تجارت مجلس ملی پاکستان اعلام کردند که پس از سفر 'محمدجواد ظریف' وزیر امورخارجه ایران و هیات همراه تجاری وی به پاکستان اکنون همه شرایط برای گسترش روابط تجاری و بانکی بین دو کشور هموار شده است.
    به گفته این مقامات، رئیس و معاونان بانک های مرکزی دو کشور اخیرا در تماس با یکدیگر درباره نحوه آغاز روابط بانکی و گشودن شعبه بانک های مختلف در دو کشور به رایزنی پرداختند.
    مسئولان وزارت تجارت و صنعت پاکستان گفتند که اسلام آباد از نزدیک روابط دیگر کشورهای جهان با جمهوری اسلامی ایران را دنبال می کند.
    این مقامات گفتند: اخیرا یک نشست مهم در وزارت خارجه پاکستان برگزار شد که در آن دستاوردهای سفر وزیر امور خارجه ایران به این کشور و نحوه گسترش روابط تجاری و بازرگانی بین تهران و اسلام آباد مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تصمیم های مهمی نیز اتخاذ شد.
    قرار است بزودی مسئولان بلند پایه بانک مرکزی پاکستان با حضور در این کمیته، اعضا را در جریان آخرین پیشرفت های صورت گرفته برای احیاء روابط بانکی بین پاکستان و ایران قرار دهند.
    پیشتر پرویز ملک وزیر بازرگانی و صنعت نساجی پاکستان اعلام کرده بود به دلیل برخی ملاحظات و نگرانی ها، بانک های پاکستانی تمایل چندانی برای احیاء روابط بانکی با ایران از خود نشان نمی دهند.
    وی خاطرنشان کرد:هند با وجود همین نگرانی ها توانسته است روابط بانکی را با ایران احیاء کند و از فرصت های تجاری در ایران استفاده کند .
    رئیس کمیته تجارت و صنعت مجلس ملی پاکستان با اظهار ناخرسندی از عملکرد ضعیف دولت برای گسترش روابط تجاری و بازرگانی با ایران گفته بود:طی چهار سال گذشته برخی کشورهای جهان با وجود تحریم ها علیه ایران توانستند سطح روابط تجاری با این کشور را حفظ کرده و از این طریق سود ببرند.
    سرتاج محمد خان گفت:پاکستان برای حل مشکل انتقال پول از طریق بانک همانند دیگر کشورهای جهان می تواند از سیستم داد و ستد متقابل کالا استفاده کند.
    مسئولان بلند پایه وزارت تجارت و صنعت پاکستان نبود کانال های بانکی بین دو کشور را عامل اصلی کاهش سطح تجارت با ایران دانسته و گفتند که باید این مانع هر چه زودتر برداشته شود .
    در این نشست همچنین درباره روند رو به رشد سبقت گرفتن واردات کالاها بر صادرات این کشور که به خسارت مالی منجر می شود اظهار نگرانی شد و از دولت خواسته شد تا با ارائه تسهیلات لازم به تجار این کشور زمینه گسترش روابط تجاری با ایران را فراهم کند.
    در این نشست ضمن اشاره به فرصت های طلایی در ایران برای بخش صنعت و کشاورزی پاکستان بر رفع موانع در سریع ترین زمان تاکید شد.
     پیش از این نیز مسئولان عالی رتبه پاکستان به ویژه رییس مجلس ملی و رییس بانک مرکزی این کشور در خصوص برقراری روابط بانکی با ایران در هفته های پیش رو قول مساعد داده بودند.
    فعالان اقتصادی دو کشور نیز در نشست های مختلف، برقرار نشدن ارتباطات بانکی را مشکل عمده بر سر راه گسترش میزان مبادلات دو جانبه اعلام کرده اند.
    به گفته فعالان اقتصادی، پیش نیاز افزایش حجم مبادلات بازرگانی میان ایران و پاکستان ، فراهم بودن روابط بانکی مناسب است و این ابزاری است که می توان با استفاده از آن افزایش حجم مبادلات دو کشور به پنج میلیارد دلار را محقق کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی