عصر بازار

مردم ایران حال و پول تفریح دارند؟

عصر اعتبار- از کل هزینه خانوار ۲ درصد آن به تفریح و امور فرهنگی اختصاص دارد و ۱.۲ درصد هم خرج رستوران می شود.

مردم ایران حال و پول تفریح دارند؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، متوسط هزینه ای که در میان کل خانواده های شهری ایران صرف تفریح و امور فرهنگی می شود، 764 هزار تومان است. دهک اولی ها، سالانه تنها 57 هزار تومان خرج تفریح می کنند، در حالی که سالانه 81 هزار تومان برای دخانیات می پردازند.

    هزینه تفریح در دهک دوم، نسبت به دهک اول حدود سه برابر می شود و به 149 هزار تومان می رسد. دهک پنجمی ها نیز که طبقه متوسط جامعه به حساب می آیند، سالانه 436 هزار تومان برای تفریح هزینه می کنند که دقیقا برابر با هزینه رستوران و هتل رفتنشان است و دهک ششمی ها نیز در همین طبقه متوسط سالانه با 513 هزار تومان تفریح می کنند.

    بر اساس گزارش بانک مرکزی، به طور میانگین از کل هزینه خانوار 2 درصــد آن به تفریح و امور فرهنگی اختصاص دارد که البته هزینه آن در سال 95 نسبت به 94 ،2.10 درصد بیشتر شد. اما در طبقه ثروتمند، حتی میان دهک نهم و دهم نیز اختلاف وجود دارد.

    دهک نهمی های جامعه سالانه یک میلیون و 353 هزار تومان خرج تفریح و امور فرهنگی می کنند اما دهک دهمی ها، از کل هزینه 124 میلیون تومانی شان، 2 میلیون و 907 هزار تومان برای تفریح می پردازند. ثروتمندترین‌های جامعه همچنین سالی 9 میلیون و 201 هزار تومان برای «کالاها و خدمات متفرقه» هزینه می کنند. همچنین خانواده های ایرانی به طور متوسط ساالنه 836 هزار تومان برای رستوران و هتل رفتن هزینه می کنند. این درحالی است که 764 هزار تومان در سال برای تفریح و امور فرهنگی می پردازند و 734 هزارتومان صرف تحصیل می کنند.

    هزینه رستوران و هتل رفتن ایرانی ها با هزینه آنها برای ارتباطات، سالانه 832 هزار تومان، برابری می کند. البته این ارقام متوسط هزینه خانواده ها را در کل کشور نشان می دهد. در شهر تهران، خانواده ها سالانه حدود یک میلیون و 170 هزار تومان برای رستوران و هتل خرج می کنند. خانواده های شهری ایران در سال 95 ،به طور متوسط یک میلیون و 691 هزار تومان از هزینه سالیانه شان را خرج خرید پوشاک و کفش کرده اند. البته دهک اولی ها تنها 121 هزار تومان و دهک دومی ها 311 هزار تومان برای این کار هزینه کرده اند.

    در میان طبقه متوسط نیز، هزینه سالانه پوشاک حدود یک میلیون تومان بوده است. اما ثروتمندهای جامعه در طبقه نهم و دهم، اختلاف زیادی با هم دارند. دهک نهمی ها، 2 میلیون و 997 هزار تومان برای پوشاک هزینه کرده اند و دهک دهمی ها به طور متوسط، 6 میلیون و 175 هزار تومان در میان خانواده های شهری کل ایران، هزینه کفش و لباس شان بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو