عصر بازار

اختصاص ۱۳۰ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی

عصر اعتبار- رییس کمیسیون عمران مجلس بر ضرورت چابک سازی دولت با واگذاری پروژه های عمرانی به بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: ۱۳۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح های عمرانی در سال ۹۷ در نظر گرفته شد.

اختصاص ۱۳۰ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرگزاری خانه ملت، محمدرضا رضایی با تاکید بر ضرورت چابک سازی دولت، گفت: راه نجات کشور از تنگنای مالی واگذاری پروژه های عمرانی به بخش خصوصی است. رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، از حمایت مجلس از بهبود وضعیت شبکه حمل و نقل ریلی و توسعه آن خبر داد و افزود: برای توسعه شبکه ریلی قانونی در مجلس مصوب شده بود که به سبب آن با جذب فاینانس و تامین مالی 15 درصدی دولت تکمیل این پروژه ها را ممکن کند.

    نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت در تامین 15 درصد سهم خود در تکمیل پروژه های ریلی با مشکل مواجه بود، تصریح کرد: مجلس برای رفع مشکل آورده 15 درصدی دولت مجوز استمهال از صندوق توسعه ملی برای تامین این سهم را صادر کرد که با این راهکار مشکل دولت در این زمینه مرتفع خواهد شد.

    مجوز مجلس به دولت برای تکمیل پروژه های فاینانسی در حوزه ریلی

    وی ادامه داد: با این مجوز مجلس دست دولت برای تکمیل پروژه های فاینانسی باز شد که این می تواند شبکه راه آهن در سراسر کشور را ساماندهی کند. این نماینده مردم در مجلس دهم، گفت: امیدواریم دولت از این ظرفیت استفاده کرده و بتواند با استفاده از توان بخش خصوصی پروژه های شبکه ریلی را در کشور ساماندهی کند زیرا از برنامه زمان بندی عقب هستیم.

    رضایی با بیان اینکه دولت در تزریق منابع نقدی به پروژه های عمرانی با مشکل مواجه است، افزود: دولت در چند سال اخیر به ندرت منابع نقدی به پروژه ها تزریق کرده و جمعا تزریق مالی ما زیر 10 درصد بوده است.

    وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد تامین منابع در حوزه عمرانی اسناد خزانه و اوراق مشارکت بوده است، گفت: طبیعی است که در این رابطه پیمانکاران انگیزه چندانی نداشته و بالاجبار فعالیت می کنند از اینرو ورود سرمایه های بخش خصوصی می تواند موتور محرکی برای این پروژه ها باشد.

    واگذاری پروژه های عمرانی به  بخش خصوصی تسهیل می شود

    این نماینده مردم در مجلس دهم، از تهیه طرحی با کمک مرکز پژوهش های مجلس در خصوص واگذاری روان و بدون دردسر پروژه های عمرانی به بخش خصوصی خبر داد و تصریح کرد: بخش خصوصی برای ورود به این حوزه باید انگیزه داشته باشد در غیر اینصورت در چنین پروژه هایی که توجیه اقتصادی ندارد ورود نمی کند.

    وی با تاکید بر اینکه بسیاری از پروژه های عمرانی ما توجیه اقتصادی ندارند که بخش خصوصی برای تحویل آنها پیش قدم شود، گفت: باید برای این این نوع پروژه ها توجیه اقتصادی و جاذبه ایجاد شود ضمن اینکه گره زدن تکمیل این پروژه ها به منابع دولتی وضعیت کشور را بغرنج می کند.

    منابع جدید برای تکمیل پروژه های عمرانی تعریف شد

    رضایی از تعیین منابع جدید برای تکمیل پروژه های عمرانی خبر داد و گفت: مجلس در زمان بررسی بودجه منابع جدیدی از جمله استمهال از صندوق توسعه ملی، تسهیلات بانکی، کسب میزانی مشخص از درآمد اختصاصی دستگاه ها و منابع بخش خصوصی را برای تکمیل این نوع پروژه ها تعریف کرده است.

    وی ادامه داد: اگر دولت از ظرفیت های مذکور در سال آینده استفاده کند جمعاً 130 هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه عمرانی در سال 97 تعریف شده که 60 هزار میلیارد آن اسناد خزانه و 70 هزار میلیارد آن نیز ظرفیت های مذکور است.

    رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: بهبود وضعیت پروژه های عمرانی در کشور و همچنین تمکیل آنها در گروه استفاده از ظرفیت های تعریف شده است، از اینرو استفاده مدیران از این ظرفیت ها سال 97 را برای پروژه های عمرانی سال خوبی رقم خواهد زد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی