عصر بازار

نائب‌ رئیس کمیسیون بودجه مجلس مطرح کرد؛

پرداخت ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه از سال ۸۹ تاکنون

۹۰ هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی پرداخت شد

عصر اعتبار- نائب‌ رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با بیان اینکه از سال ۸۹ تاکنون مبلغ ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شده است، گفت: از این مقدار بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان یارانه از بودجه عمومی پرداخت شد.

پرداخت ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه از سال ۸۹ تاکنون
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، هادی قوامی با اشاره به تعیین تکلیف هدفمندی یارانه‌ها برای سال جاری، گفت: در لایحه دولت پیش‌بینی‌شده بود که 23 هزار میلیارد تومان بابت هدفمندی به خانوارها پرداخت شود که قبول پیشنهاد دولت یعنی حذف 34 میلیون یارانه بگیر، اما دولت پیشنهاد مجلس را درباره حذف یارانه ثروتمندان قبول نکرد.

    نائب‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، بابیان اینکه دولت تدابیری برای حذف این 34 میلیون نفر اتخاذ نکرده بود، افزود: نگرانی‌های شدیدی در نمایندگان مجلس ایجاد کرد که نمایندگان برای اینکه فشار اجتماعی سال آینده کم شود، این 23 هزار میلیارد تومان را به 30 هزار میلیارد تومان افزایش دادند.

    دولت می‌تواند یارانه هیچ‌کسی را قطع نکند

    نماینده مردم اسفراین در مجلس، با تأکید بر اینکه دولت می‌تواند یارانه هیچ‌کسی را قطع نکند و همانند سال 96 پرداخت نماید، ادامه داد: به دولت اجازه داده‌شده که از سایر ردیف‌ها و منابع درصورتی‌که این 30 هزار میلیارد تومان جوابگو نباشد برداشت و یارانه نقدی را پرداخت کند.

    وی یادآور شد: این نشان می‌دهد که دولت می‌تواند یارانه هیچ‌کسی را حذف نکند، البته اگر فقط 30 هزار میلیارد تومان را پرداخت کند نمی‌تواند به همه یارانه پرداخت کند.

    منبعی برای پرداخت یارانه در سال 97 تعریف‌نشده است

    قوامی بابیان اینکه دولت ذیل جدول حکم گرفته که اگر این 30 هزار میلیارد تومان کفایت نکند از سایر ردیف‌ها و ظرفیت‌های قانون بودجه نیز منابع به‌دست آورده و یارانه پرداخت کند، افزود: یک منبع برای پرداخت یارانه تعریف‌نشده و از منابع دیگر نیز به دولت اجازه برداشت داده‌شده است و دولت از منابع عمرانی و جاری می‌تواند برای پرداخت یارانه برداشت کند.

    وی با اشاره به اینکه در بودجه سال 96 به دولت اجازه داده‌شده بود که 11 هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی برداشت کند و یارانه دهد، ادامه داد: دولت در 6 ماهه نخست 16 هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی برداشته و یارانه پرداخت کرده که تا پایان سال قطعاً این رقم بیشتر شده است چراکه درآمدهای دولت از یارانه‌ها هنوز محقق نشده است البته پیشنهاد انضباطی داده‌شده که دولت نتواند تا هر مقدار که خواست برداشت کند و اظهار شد که تا 10 درصد بیشتر نباید برداشت کند.

    30 درصد از بودجه عمومی نیز به یارانه‌ها اختصاص‌یافته است

    این نماینده مردم در مجلس دهم، اظهار داشت: موضوع تعیین سقف کمی به دولت فشار می‌آورد که بخشی از یارانه‌های دهک‌های بالا را حذف کند، البته دولت ممکن است نتواند این کار را انجام دهد و یک اصلاحیه بیاورد و این تبصره را اصلاح کند.

    وی بابیان اینکه از سال 89 تاکنون 300 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت کردیم و قرار بوده که 20 درصد از منابع هدفمندی به دولت اختصاص یابد، افزود: این هدف که محقق نشده هیچ، 30 درصد از بودجه عمومی نیز به یارانه‌ها اختصاص‌یافته است، یعنی 90 هزار میلیارد تومان از این 300 هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی پرداخت‌شده و پولی برای عمران و آبادانی نبوده است.

    نائب‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: معاون وزیر نیرو اظهار داشت که در بهمن سال 96 هزار و 100 میلیارد تومان از بودجه وزارت نیرو به یارانه‌ها اختصاص‌یافته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی