عصر بازار

یک سال با اقتصاد ایران؛

تزریق ۲ میلیارد دلار سرمایه خارجی به صنایع کوچک در سال ۹۶

عصر اعتبار- جذب ۳۷ سرمایه‌گذار خارجی با سرمایه گذاری ۲ میلیارد دلار و شناسایی چند واحد صنعتی در شهرک ها و نواحی صنعتی برای ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادرات از مهمترین اقدام های سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در سال ۱۳۹۶ بود.

تزریق ۲ میلیارد دلار سرمایه خارجی به صنایع کوچک در سال ۹۶
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران یک نهاد توسعه ای است که ماموریت هایی چون سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و تدوین برنامه‌ راهبردی برای ایجاد و توسعه شهرک های فناوری، مراکز خدمات فناوری و کسب و کار و مجتمع های فناوری اطلاعات را بر عهده دارد.
    ارایه خدمات نرم افزاری، تسهیل و تشویق به منظور ایجاد زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری با هدف رقابت پذیری شرکت‌ها و موسسه های دانش بنیان، پشتیبانی از تحقیقات کاربردی و توسعه ای در واحدهای صنایع کوچک و ایجاد بسترهای لازم برای توسعه، انتقال و نفوذ فناوری های جدید از طریق تقویت و مشارکت با بخش غیر دولتی از دیگر وظایف این سازمان به شمار می رود.
    در فضای پیش آمده در پسابرجام بویژه در سال «حمایت از کالای ایرانی»، سازمان صنایع کوچک و شرکت های صنعتی ایران به دنبال آن است تا طرح‌های با مزیت بالا را به سرمایه گذاران کشورهای مختلف و همچنین به ایرانیان مقیم خارج معرفی کند و به این منظور صنایع مزیت دار هر استان مشخص می شود.
    به گفته «صادق نجفی» مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، این سرمایه گذاری ها در زمینه هایی مانند فناوری اطلاعات، پوشاک و صنایع پایین دستی پتروشیمی و مس است که به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد.
    در این پیوند، معاون برنامه ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: پارسال این سازمان 12 کنسرسیوم صادراتی را در بخش صنایع غذایی و خشکبار، محصولات پلاستیکی، سنگ، پوشاک و کفش تشکیل داد.
    «فرشاد مقیمی» تصریح کرد: در سال 1396 چندین واحد صنعتی در شهرک ها و نواحی صنعتی برای 2 میلیارد و 300میلیون دلار صادرات شناسایی شد.
    مقیمی، همچنین از تشکیل 53 شرکت مدیریت صادرات با توان صادرات سالیانه 50 میلیون دلار خبر داد و اضافه کرد: پارسال 37 سرمایه‌گذار خارجی با سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری در شهرک ها و نواحی صنعتی کشورمان حضور یافتند.

    ** وضعیت قراردادها، واحدهای به بهره برداری رسیده و اشتغالزایی
    در سالی که گذشت، چهار هزار و 244 فقره قرارداد سرمایه‌گذاری در شهرک ها و نواحی صنعتی به مساحت یک هزار و 982 هکتار منعقد شد.
    این آمارها نشاندهنده رشد 20 درصدی انعقاد قراردادها و رشد 78 درصدی در مساحت در همسنجی با سال 1395 است.
    همچنین، پارسال 2 هزار و هفت واحد صنعتی در شهرک ها به بهره برداری رسید و یک هزار و 277 واحد صنعتی به بهره برداری رسیده غیرفعال احیا شد.
    در سال 1396، در شهرک ها و نواحی صنعتی 78 هزار نفر به کار مشغول شدند و 83 واحد کارگاهی واگذار و 58 واحد دیگر به بهره برداری رسید.

    ** خدمات نرم‌افزاری و حمایتی از صنایع کوچک
    در این سال، حوزه صنایع کوچک به عنوان یکی از اولویت ها و محورهای اصلی برنامه های وزرات صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت.
    برگزاری موفق طرح پویش خرید کالای ایرانی برای نخستین بار توسط این سازمان برای توسعه و رونق در بازار صنایع کوچک کشور، برنامه ریزی پنج هزار و 911 دوره آموزشی برای 130 هزار و 622 نفر از شاغلان واحدهای صنعتی به میزان 2 میلیون و 418 هزار و 401 نفر- ساعت، ساماندهی 244 تور صنعتی برای پنج هزار و 335 نفر از شاغلان واحدهای صنعتی و حضور چهار هزار و 697 واحد صنعتی کوچک در نمایشگاه های داخلی و خارجی، از جمله اقدام های انجام شده در این بخش بود.
    پارسال همچنین 31 طرح توسعه خوشه ای پیاده‌سازی شد و اجرای هفت پروژه دیگر پایان یافت.
    همچنین، آغاز الکترونیکی کردن 2 خدمت از خدمات سازمان و شرکت های استانی و اجرای طرح توسعه سامانه اطلاعات جغرافیایی (جی.آی.اس) در شهرک ها و نواحی صنعتی ایران با هدف ارتقای سلامت اداری و شفافیت و ارتقای شاخص های فضای کسب و کار از دیگر اقدام های انجام شده در زمینه خدمات نرم افزاری و حمایتی از صنایع کوچک بود.
    اخذ شناسه برای 27 خدمت سازمان همسو با استانداردسازی خدمات دولت الکترونیک، صدور 262 ضمانتنامه به مبلغ یک هزار و 872 میلیارد ریال از سوی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، اصلاح قانون چگونگی واگذاری مالکیت و اداره امور شهرک های صنعتی برای بهبود شرایط سرمایه‌گذاران، شناسایی ظرفیت‌های تولید ملی به منظور به‌روزرسانی اطلاعات واحدها و طرح‌ها در هر استان با همکاری ستاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایجاد مراکز فناوری مبادله ای با کشور کره جنوبی نیز در سال 1396 صورت گرفت.

    ** ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی
    بهره برداری از 2 تصفیه خانه در شهرک ها و نواحی صنعتی و اتصال یک هزار و 566 واحد صنعتی به شبکه جمع آوری فاضلاب، نظارت بر بهره‌برداری از سیستم‌های تصفیه پیشرفته در حال کار در 6 شهرک و ناحیه صنعتی، استقرار سیستم مدیریت زیست محیطی (ایزو14001) در 27 شهرک و ناحیه صنعتی، تهیه شناسنامه و ممیزی ایمنی، بهداشت و محیط زیست (اچ.اس.یی.یی) برای سه هزار و 895 واحد صنعتی در 38 شهرک و ناحیه صنعتی، ساخت 2 مرکز طب کار، نصب 15 سیستم پایش برخط (آنلاین)، ساخت 11 ایستگاه آتش نشانی در شهرک ها و نواحی صنعتی و افزایش 71 هکتار به فضای سبز شهرک ها و نواحی صنعتی، در این حوزه قابل ذکر است.
    به گزارش ایرنا، 85 هزار واحد تولیدی در کشور وجود دارد که حدود یک هزار و 700 واحد آن، بزرگ و صنعتی است و بقیه به واحدهای کوچک و متوسط اختصاص دارد.
    41 هزار واحد تولیدی در شهرک های صنعتی کشور مستقر شده که 65 درصد آنها به نوعی فعال است و تولید دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی