عصر بازار

پایه پولی یا پول پرقدرت چیست؟

عصر اعتبار- پولی که به طور مستقیم توسط بانک مرکزی به وجود می ‌آید و این پول شامل موارد ترازنامه بانک مرکزی می‌شود، پول پرقدرت یا پایه پولی نامیده می شود.

پایه پولی یا پول پرقدرت چیست؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا ، تعریف محدود پول یا M1 که غالبا از آن به عنوان عرضه پول استفاده می‌شود عبارت است از اسکناس و مسکوکات در نزد مردم به علاوه سپرده‌های جاری مردم در بانک ‌ها و موسسات پولی که جزء بانک ‌ها به حساب نمی ‌آیند ولی سپرده ‌های جاری را می ‌پذیرند.

    حجم نقدینگی نیز به زبان ساده عبارت است از M1به علاوه سپرده‌های مدت دار. ( پول به علاوه سپرده ‌های غیرجاری که در حساب‌ های مختلف شامل کوتاه مدت و بلند مدت و ... وجود دارد. همچنین گاهی در ایران به این حساب‌ های غیر جاری شبه پول هم گفته می ‌شود ).

    اما پول پرقدرت یا همان پایه پولی عبارت است از پولی که مستقیما توسط بانک مرکزی به وجود می ‌آید و این پول شامل موارد ترازنامه بانک مرکزی می ‌شود. به عنوان یک تاریخچه کوتاه بگویم که پس از مبادله پایاپای دوره ای به وجود آمد که در آن فلزات قیمتی مثل طلا، نقش واسطه مبادله را بازی می‌ کردند.

    اما کم کم به دلایل مختلف از جمله سختی حمل و نقل، مردم طلاهایشان را نزد صرافی‌ ها گذاشته و به جای آن طلاها، برگه رسید دریافت می ‌کردند و این برگه را به عنوان پول در مبادلات به کار می ‌بردند.

    تدریجاً دولت جای این صرافی ‌ها را گرفت و خودش به مردم رسید طلایشان را می‌داد. بدین معنا که معادل طلایی که در خزانه بود، اسکناس چاپ می ‌شد. به تدریج دولت ‌ها دریافتند که می ‌توانند بیش از آنچه حجم طلا دارند اسکناس منتشر کنند و به کسی هم بر نمی‌خورد، بنابراین از این به بعد، معادل درصدی از اسکناس منتشره، طلا نگهداری می‌ کردند.

    با گذشت این شرایط، موارد دیگری هم جای طلا به عنوان پشتوانه پول نگهداری شدند از جمله «طلب‌های بانک مرکزی از دولت»، «ذخایر ارزی بانک مرکزی» و همچنین «طلب ‌های بانک مرکزی از بانک‌ های تجاری و دارایی ‌های فیزیکی بانک مرکزی». این چهار مورد همان چهار موردی هستند که در قسمت دارایی ‌های ترازنامه بانک مرکزی دیده می‌ شوند و پول پرقدرت پولی است که بانک مرکزی از این چهار طریق ایجاد می ‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو