عصر بازار

مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرد:

«استطاعت متقاضیان در بازپرداخت اقساط» شرط افزایش سقف تسهیلات مسکن

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک مسکن گفت: سقف تسهیلات خرید مسکن در صورتی می تواند افزایش یابد که بازپرداخت اقساط نیز در استطاعت متقاضیان مسکن باشد.

«استطاعت متقاضیان در بازپرداخت اقساط» شرط افزایش سقف تسهیلات مسکن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، ابوالقاسم رحیمی انارکی با اشاره به اینکه سقف تسهیلات خرید مسکن در صورتی باید افزایش یابد که بازپرداخت اقساط نیز در استطاعت متقاضیان مسکن باشد،گفت: موضوعی که برای بالا بردن سقف تسهیلات خرید مسکن مهم است این است که اگر سقف تسهیلات خرید مسکن افزایش یافت، بازپرداخت اقساط نیز در استطاعت متقاضیان مسکن باشد.

    مدیرعامل بانک مسکن با تأکید بر اینکه پرداخت تسهیلات تا 50 درصد قیمت مسکن، همواره در دستور کار بانک مسکن بوده است، خاطرنشان کرد: حفظ قدرت خرید و پرداخت تسهیلات تا 50 درصد قیمت مسکن همواره در دستورکار بوده است چرا که اگر اقساط در استطاعت متقاضیان دریافت تسهیلات نباشد، این موضوع به مطالبات معوق تبدیل می‌شود.

    اواخر تابستان سال گذشته بود که آخوندی وزیر راه و شهرسازی از ارائه پیشنهاد جذابی به دولت برای کاهش اقساط وام خرید مسکن خبر داد، اما ظاهرا هنوز این پیشنهاد در دولت و یا بانک مرکزی جدی گرفته نشده و نسبت به آن بی اعتنایی وجود دارد.

    بانک مسکن نیز در همان روزها نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و اعلام کرد در صورتی دوره بازپرداخت اقساط تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم افزایش می‌یابد که دولت یارانه‌ای برای تامین منابع بپردازد.

    اگر چه از این پیشنهاد بسیاری از کارشناسان و متقاضیان مسکن به خصوص خانه اولی‌ها خرسند شده و این اقدام را در بالا بردن قدرت خرید و رونق خرید و فروش مناسب ارزیابی کردند، اما واکنش به این مطلب از سوی بانک مسکن که امکان افزایش دوره بازپرداخت اقساط را طی شرط و شرطی ارزیابی می کرد این نتیجه را حاصل می‌کند که اجرای این پیشنهاد شاید به سال جاری هم قد ندهد.

    سال گذشته نرخ سود تسهیلات خرید مسکن در بافت‌های فرسوده به 8 درصد و برای خانه اولی‌ها در سایر بخش‌های شهری به 9،5 درصد کاهش یافت.

    این کاهش نرخ سود در دوره ای رخ داد که بخش مسکن در دوره پیش رونق قرار داشت.

    بت شکن مدیرعامل سابق بانک مسکن درباره جزئیات کاهش این نرخ گفته بود که پس از سال 1369 هیچ گاه نرخ سود تسهیلات مسکن تک رقمی نبوده است و در برخی از سال‌ها نیز که در ظاهر این نرخ زیر 10 درصد بوده به‌دلیل پرداخت یارانه سود از سوی دولت بوده است.

    وی گفته بود که اما هم‌اکنون با بهبود شرایط اقتصادی و کاهش چشمگیر نرخ تورم برای نخستین بار در دو و نیم دهه اخیر نرخ سود تسهیلات مسکن به صورت طبیعی کاهش یافته است و نکته مهم در نرخ سود جدید تسهیلات مسکن در استفاده نکردن از منابع پرقدرت بانک مرکزی است. بدین ترتیب کاهش نرخ سود بدون تکیه به بانک مرکزی و براساس سپرده‌گذاری متقاضیان اتفاق افتاده است.

    در حال حاضر اقساط تسهیلات 80 میلیون تومانی خرید مسکن(خانه اولی ها)با بازپرداخت 12 ساله، ماهانه 938 هزار تومان است و همانطور که مدیران ارشد بانک مسکن تاکید و اعلام کرده اند نرخ سود تسهیلات مسکن بیشتر از این نمی تواند کاهش یابد به نظر می رسد که فعلا سقف تسهیلات افزایش نمی یابد چرا که همین بازپرداخت اقساط نیز برای خانه اولی ها چندان در استطاعت نیست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی