عصر بازار

با هدف حمایت از تولید کالای ایرانی؛

دستورالعمل گمرک درباره نحوه اخذ ضمانت‌نامه بانکی ابلاغ شد

عصر اعتبار- دستورالعمل گمرک در خصوص نحوه اخذ ضمانت نامه بانکی در سال ۱۳۹۷ با هدف حمایت از تولید کالای ایرانی ابلاغ شد.

دستورالعمل گمرک درباره نحوه اخذ ضمانت‌نامه بانکی ابلاغ شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، گمرک در خصوص نحوه اخذ ضمانت نامه بانکی در سال 1397 با هدف حمایت از تولید کالای ایرانی دستورالعملی را صادر و در بخشی از آن اعلام کرد: در راستای حمایت از تولید داخلی و بهبود فضای کسب و کار و با توجه به بند (ت) ماده (38) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و به استناد ماده (6) قانون امور گمرکی به منظور تسهیل و تسریع در ترخیص کالاها و جبران کمبود نقدینگی بخش تولید اجازه داده می شود از ابتدای سال 97 ضمن رعایت دقیق قوانین و مقررات براساس شرایط مشخص شده بابت حقوق قانونی کالاهای مربوطه حسب درخواست صاحب کالا، اظهار کننده یا نماینده قانونی، ‌ضمانت نامه بانیک معتبر و مطابق با فرم مورد قبول گمرک اخذ شود.

    براساس این بخشنامه یکی از شرایط اجازه دریافت ضمانت نامه بانکی برای مواد اولیه واحدهای تولیدی، ماشین آلات خط تولید، قطعات منفصله سی کی دی، قطعات یدکی مورد نیاز کارخانجات تولیدی، شرکتهای دانش بنیان، فعالان مجاز اقتصادی، انواع دارو، لوازم و تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، بیمارستانی، توانبخشی، تجهیزات کارگاهی، معدنی و همچنین برای کالاهای اساسی (شامل گندم، برنج، شکر، جو، کنجاله، ذرت دامی، روغن و کره) با سررسید حداکثر 15 بهمن 97 تعیین شده است.

    همچنین در راستای حمایت از تولیدات داخلی آن دسته از کالاهای وارداتی  که دارای حقوق وردی بالای 26درصد هستند مشمول استفاده از این تسهیلات نیستند که واردات خودرو نیز مشمول این بند است. کالاهای اساسی یاد شده و فصل 98 فهرست منظم به کتاب مقررات صادرات و واردات از این بند مستثنی است.

    برمبنای این بخشنامه حقوق ورودی جهت ترخیص قطعی کلیه کالاهای وارده به استثنای موارد مطرح شده در بند الف الزاما به صورت نقدی دریافت خواهد شد.

    افزون بر این، در راستای توسعه صادرات غیرنفتی کالاهای صادراتی مشمول عوارض با تودیع ضمانت نامه با سررسید حداکثر یکساله قابل ترخیص است.

    گفتنی است، دریافت ضمانت نامه در گمرکات کشور به صورت سیستمی است. همچنین اخذ ضمانت نامه برای مالیات بر ارزش افزوده ممنوع است.

    بنابراین گزارش، این بخشنامه با امضای فرود عسگری رییس کل گمرک ایران جهت اجرا به گمرکات سراسر کشور ابلاغ گردیده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو