عصر بازار

دولت اصل ۴۴ را در سال ۹۷ شفاف تر اجرا کند

عصر اعتبار- رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس گفت:‌ انتظار داریم دولت در سال جدید برنامه‌ای مدون و قابل اجرا برای اجرایی کردن سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ارائه دهد.

دولت اصل ۴۴ را در سال ۹۷ شفاف تر اجرا کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خانه ملت، حمیدرضا فولادگر با بیان اینکه بخش عمده اصل 44 قانون اساسی مربوط به خصوصی‌سازی است، اظهارداشت: اشتباه ما این است که فکر می‌کنیم سیاست‌های اصل 44 فقط خصوصی‌سازی و یا خصوصی‌سازی هم فقط شامل واگذاری‌ها است، به همین دلیل در بدو اجرای قانون، در مرحله تصویب ساختارها و آیین‌نامه‌ها، دولت نهم خوب عمل نکرد.

    نماینده مردم اصفهان در مجلس تصریح کرد: در اواخر دولت دهم سیاست‌های کلی اصل 44 خوب انجام نشد، زیرا در خصوصی‌سازی و واگذاری‌ها خلاصه شد و در بخش واگذاری‌ها هم ابتدا شرکت‌های بزرگ را واگذار کردند.

    فولادگر با انتقاد از اینکه دولت‌ها نمی‌خواهند بخش خصوصی توانمند شود، گفت: یکی از دلایلی این قانون سیاست‌های کلی اصل 44 خوب اجرا نشد، این است با عدم توانمندسازی بخش خصوصی واقعی، به سراغ شبه دولتی‌ها رفتند، شبه دولتی‌ها هم جایگزین بخش خصوصی شدند، قبل از این که فضای کسب و کار را مساعد کنیم و بخش خصوصی توانمند را به میدان بیاوریم، سراغ واگذاری‌ها رفتیم و از تجربیات بعضی کشورهای دنیا نیز استفاده نکردیم.

    وی در ادامه، دولت‌های یازدهم و دوازدهم را تا حدودی در مسیر اصلاح اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 دارای عملکرد بهتری دانست و افزود: البته ما هم در مجلس به دولت با اصلاح قوانین عمده در اصلاح قانون اصل 44 قانون اساسی، کمک کردیم، به عنوان مثال، رد دیون را متوقف و شرایطی برای آن تعیین کردیم، از جمله آنها این بود که تکیه بر روش رقابتی و مزایده را قرار دادیم.

    رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس ادامه داد: تعدادی از روش‌ها را در قانون اصل 44 قانون اساسی اصلاح کردیم و شفاف‌سازی‌هایی در این قانون از سوی مجلس صورت گرفت، اما دولت‌های یازدهم و دوازدهم هم با وجود اینکه در مسیر اصلاح روش‌ها گام برداشتند، خیلی عملکرد مثبت و قابل قبولی در زمینه اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی نداشته‌اند.

    فولادگر یکی از عمده‌ترین ضعف‌های اجرایی نشدن قانون اصل 44 را اقتداگرایی دولت‌ها دانست و تأکید کرد: دیدگاه‌های اختلافی در بین دولتمردان برای واگذاری امور به بخش خصوصی مردمی وجود دارد، حتی برخی از مسئولان همین دولت که قبلا در مسند کار نبودند و به خصوصی‌سازی انتقاد داشتند، خودشان که در رأس کار قرار گرفته‌اند، می‌خواهند فضایی برای خودشان توسعه دهند؛ اقتدارگرایی در دولت بیماری‌ای است که گریبان دولت‌ها برای خصوصی‌سازی را گرفته است، هر دولتی هم بیاید این بیماری وجود دارد.

    نماینده مردم اصفهان در مجلس اضافه کرد: بند اول اقتصاد مقاومتی بر مردمی کردن اقتصاد تأکید دارد، این یعنی اینکه مردم را به صحنه اقتصادی وارد و به آنها اعتماد کنیم، مردم باید در واحدهای صنفی و شرکت‌های تعاونی حضور پر رنگی داشته باشند، باید در این حوزه به مردم بها داد تا اقتصاد مردمی شود.

    فولادگر در ادامه اظهار داشت: اقتدارگرایی دولت اجازه نمی‌دهد که به بخش خصوصی بها داده شود، وقتی بخش خصوصی توانمند نباشد، در واگذاری‌ها مشارکت نمی‌کند و هنگامی هم که مزایده‌ای برگزار می‌شود، به سراغ شبه دولتی‌ها می‌روند.

    رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: انتظار داریم دولت در سال جدید برنامه‌ای مدون و قابل اجرا برای اجرایی کردن سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی ارائه دهد، مجلس نیز در تسهیل امور و از لحظ قانونگذاری، کمک‌کار دولت خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو