عصر بازار

سکه در قله با تحرک اونس جهانی؛

سیگنال کاهشی دلار از هرات افغانستان رسید

عصر اعتبار- روز چهارشنبه، قیمت دلار در ابتدای روز به زیر مرز ۵ هزار و ۵۰ تومان رفت. در پنجمین روز هفته، شاخص بازار ارز با افت ۵ تومانی به قیمت ۵هزار و ۴۵ تومان رسید.

سیگنال کاهشی دلار از هرات افغانستان رسید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، عامل اصلی افت دلار در بازار داخلی، نزول ارزش آن در بازار هرات افغانستان بود. افت شاخص ارزی در این منطقه جغرافیایی در ابتدا معاملات شهر مشهد را تحت‌تاثیر قرار داد و به سرعت تعداد فروشندگان در بازار تهران را نیز بالا برد.

    البته پس از ساعت 3 بعدازظهر قیمت دلار در هرات بالاتر رفت و همزمان موجب شد قیمت دلار در بازار داخلی در ساعات انتهایی روز به محدوده‌های بالاتر بازگردد. برخی از فعالان، افت ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان را ناشی از کاهش نرخ حواله درهم دانستند. در این روز نرخ حواله درهم در محدوده هزار و 360 تومان قرار گرفته بود. با این متغیرهای نزولی، دلار برای دومین روز متوالی در بازار تهران کاهش قیمت را تجربه کرد. روز سه‌شنبه نیز شاخص بازار ارز 40 تومان از ارزش خود را از دست داده بود. در روزهایی که دلار در سطوح کلان بیشتر رنگ و بوی کاهشی داشته است، در بازار سکه قیمت‌ها راه افزایشی را در پیش گرفتند. در پنجمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی 10 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون و 740 هزار تومان رسید. به گفته بازیگران بازار عامل اصلی که در 2 روز اخیر به افزایش قیمت سکه در بازار داخلی کمک کرد، افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی بود. طلای جهانی روز چهارشنبه تا ساعت 3 بعدازظهر بالای محدوده هزار و 340 دلار قرار داشت. برخی از فعالان اعتقاد دارند، افزایش بهای سکه در سال 97 می‌تواند منجر به افزایش متقاضیان پیش‌فروش سکه شود.
    دلار مسافرتی زیر5 هزار تومان

    روز گذشته، تعدادی از متقاضیان ارزی توانستند از یکی از صرافی‌های بزرگ دولتی اقدام به تهیه ارز کنند. صرافی ملی که در ضلع جنوبی میدان فردوسی قرار داشت به مسافرانی که قصد خروج از کشور داشتند، بین 2 تا 5 هزار دلار عرضه می‌کرد. به گفته یکی از فعالان، مسافران مقاصدی که نیاز به دریافت ویزا نداشتند، 2 هزار دلار از این صرافی تحویل می‌گرفتند. مسافرانی که ویزا و سایر مدارک خود را به همراه داشتند، می‌توانستند 5 هزار دلار دریافت کنند. به گفته فعالان، قیمت دلاری که این مسافران از این صرافی دریافت می‌کردند، زیر 5 هزار تومان و در محدوده 4هزار و 880 تومان قرار داشت. این در حالی بود که بیشتر صرافی‌های میدان فردوسی با وجود ثبت ارقامی مانند 4 هزار و 887 تومان حاضر به فروش ارز در این محدوده قیمتی نبودند. گزارش‌ها حاکی از آن است که خرید ارز از صرافی‌ها سخت‌تر شده است. یکی از متقاضیان ارزی حتی اشاره کرد برای تهیه یورو در حجم خرد در منطقه شهرک غرب و سعادت‌آباد با مشکل مواجه شد. به گفته این متقاضی، وی تنها نیاز به 150 یورو داشت، ولی بیشتر صرافی‌ها عنوان می‌کردند که زیر 500 یورو به فروش نمی‌رسانند. متقاضیان دیگری عنوان می‌کردند که بیشتر صرافی‌های فردوسی دلار را به فروش نمی‌رساندند و عده‌ای نیز قیمت‌های بالای 5 هزار و 100 تومان را به‌عنوان نرخ فروش خود پیشنهاد می‌دادند. در این شرایط، به‌نظر می‌رسد بازارساز باید ساماندهی عرضه‌کنندگان ارز را با جدیت بیشتری دنبال کند؛ چراکه اختلال در عرضه ارز می‌تواند به جوسازی‌های روانی مقطعی منجر شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو