عصر بازار

رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد:

تراز تجاری منفی ۷ میلیارد دلاری درسال۹۶

عصر اعتبار- رئیس سازمان توسعه تجارت، گفت: بر اساس آمار گمرک، برآورد اولیه این است که سال گذشته حدود ۴۷ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و ۵۴ میلیارد دلار واردات کالا که نشان از ۷ میلیارد دلار تراز تجاری منفی دارد.

تراز تجاری منفی ۷ میلیارد دلاری درسال۹۶
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا،  مجتبی خسروتاج با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما، اظهار داشت: در صادرات در بخش صنعت و معدن به رشد 22 درصدی رسیدیم اما به علت کاهش در میعانات گازی و برخی اقلام پتروشیمی نتوانستیم به رشد مطلوب مورد نظر قانون گذار یعنی 22 درصد برسیم.

    وی ادامه داد: 57 درصد واردات ما شامل مواد اولیه و کالاهای واسطه ای است و در سال های گذشته هم این رقم از 60 تا 65 درصد در نوسان بود. 15 درصد کالای سرمایه ای و 17 و هشت دهم درصد هم کالای مصرفی و 10 درصد هم سایر کالاها را وارد کردیم.

    رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: سال گذشته بر اساس آمار گمرک حدود 24 هزار میلیارد تومان حقوق ورودی گمرکی بوده که به طور میانگین نرخ موثر تعرفه ورودی کالا حدود 12 و 3 دهم درصد بود که در مقایسه با سال 95 حدود نیم درصد افزایش یافته است یعنی حدود هزار میلیارد تومان درآمد جدید داشتیم.

    خسروتاج افزود: واردات سال 1396 کشور در مقایسه با سال 1395 حدود 10 میلیارد دلار رشد داشت.

    وی در پاسخ به این پرسش که چرا کالاهایی مانند سنگ پا وارد می شود، اضافه کرد: نظام تجاری ما از ابتدای انقلاب بر اساس نظام تعرفه ای تعریف شده و سیاستگذاری بر مبنای آن است و بر اساس نوع کالا نبوده است.

    رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: بر اساس قانون صادرات و واردات، کمیسیونی متشکل از نمایندگان بخش های دولتی، خصوصی و اتاق بازرگانی و تعاون در زمینه واردات تصمیم گیری می کنند و همه بر حمایت از کالای تولید داخل اتفاق نظر دارند اما در زمینه چگونگی اجرا اختلاف نظر وجود دارد.

    وی اضافه کرد: سال گذشته حدود 500 قلم کالا مشخص شد که واردات آن توسط دولت ممنوع است و با تخلفات در این زمینه برخورد می شود.

    وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه مشخص برای واردات ندارد

    محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط تصویری با این برنامه با اشاره به اینکه به طور میانگین، هر سال 40 تا 45 میلیارد دلار واردات داریم، گفت: حدود 200 تا 300 قلم کالای اصلی وارداتی کشور حدود 65 تا 70 درصد کل واردات را تشکیل می دهد.

    وی در ادامه تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه مشخص برای واردات ندارد.  برخی از کالاهایی که وارد می شوند ظرفیت تولید آن در داخل وجود دارد و واردات زاید هم داریم.

    پورابراهیمی افزود: در حالی که ما یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان مواد غذایی به ویژه شیرینی و شکلات و شوینده ها با کیفیت بالا هستیم مواد غذایی و شوینده های مشابه آن را با برندهای خارجی وارد کشور می کنیم که باید درباره آن تصمیم گیری شود.

    وی گفت: پارسال از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستیم تا اطلاعات ریز اقلام وارداتی کالاهای اصلی را ارائه کند اما تاکنون این اطلاعات به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه نشد.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: لیست اقلام وارداتی کشور باید به تفکیک میزان، کیفیت تولید و نیاز کشور مشخص شود تا بر اساس آن برنامه ریزی شود.

    پورابراهیمی اضافه کرد: قابل قبول نیست کالایی که با کیفیت بالا در کشور تولید می شود مشابه آن وارد شود.  یکی از چالش های اساسی تولید در اقتصاد کشورمان این است که بهای تمام شده منابع مالی در اقتصاد ما برای بنگاه ها تقریبا 4 تا 5 برابر میانگین نرخ تامین مالی در کشورهای اطراف ماست.

    وی با بیان اینکه باید محدودیت های تولید را از روی دوش تولیدکنندگان برداریم، افزود: یکی از اقدامات مجلس در برداشتن موانع تولید داخل، موضوع مالیات هاست.

    پورابراهیمی با اشاره به اینکه اکنون مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر عملکرد اخذ می شود، ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده به علت نقصان در اجرا و نبود زیرساخت های لازم با مشکلاتی مواجه شد و به جای اینکه مصرف را هدفگذاری کند در فرآیند تولید اثرگذار شد بنابراین باید این قانون اصلاح می شد.

    وی افزود: لایحه دولت در این زمینه بررسی شد و تا اواسط اردیبهشت امسال لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به پایان می رسد و امیدواریم در خرداد در صحن علنی مجلس تصویب شود.

    وی اضافه کرد: این لایحه حدود 30 محور اساسی مشکلات اصلی فعالان اقتصادی را رفع خواهد کرد.

    مشکل اصلی، قاچاق کالاهای مصرفی نهایی است

    علی دینی ترکمانی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به قاچاق کالا گفت: بر اساس آمارهای رسمی، کالاهای مصرفی نهایی حدود 20 درصد از واردات را باید شامل شود و بقیه کالاهای سرمایه ای و واسطه ای را شامل می شود.

    وی افزود: مشکل اصلی، قاچاق کالاهای مصرفی نهایی است که به تولید داخل ضربه می زند و در آمارهای رسمی واردات کشور هم دیده نمی شود.

    عضو هیئت علمی موسسه پژوهش های بازرگانی،  اضافه کرد: در موضوع تنظیم تعرفه ها و رژیم تجاری مشکل خاصی وجود ندارد و معمولا نظام تعرفه ای به گونه ای است که تولید داخلی حمایت شود اما قاچاق کالا کارکرد تعرفه را خنثی می کند و همچنین افزایش نرخ ارز هم در این زمینه مشکل ساز است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی