عصر بازار

بانک‌ها برای رویارویی با بلاک‌چین آماده شوند

عصر اعتبار- یک کارشناس حوزه بانکداری الکترونیکی با اشاره به تحولات پیش روی بانک‌ها در سال جدید، تغییرات حوزه بانکی را در این سال بسیار پرشتاب و نیازمند به فناوری های مالی جدید توصیف کرد.

بانک‌ها برای رویارویی با بلاک‌چین آماده شوند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، ایمان اسلامیان  با بیان این‌که بانکداری الکترونیکی در سال 1397 حوزه‌ای پر از تغییرات پرشتاب خواهد بود، اظهار کرد: ورود پارادایم دیجیتالی به بانکداری کشور باعث شده تا مفاهیمی مانند بانکداری مدرن و دیجیتال خلق شود که این اتفاق جدید باعث حرکت هرچه بیشتر بانک‌ها به سمت فناوری‌های دانشی و درنهایت تحقق بانکداری دیجیتالی خواهد شد.

    وی با بیان این که بانکداری دیجیتال درنهایت به سمت دیجیتالی کردن کسب‌وکارها نیز حرکت خواهد کرد، گفت: یکی از نتایج و تجلیات بانکداری الکترونیک در حوزه بانکداری باز است. در سال 1397 شاهد اتفاقات پررنگی در حوزه تعاملات بین بانک‌های بزرگ و شرکت‌های کوچک در امر خدمات‌رسانی خواهیم بود. همچنین در بانکداری دیجیتالی دیگر وظیفه توسعه محصول و خدمات از بانک‌ها به شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های کوچک منتقل خواهد شد. سال جدید آنقدر شتاب تغییرات محیط بالا خواهد بود که بانک‌ها ناگزیر خواهند شد با استفاده از فین‌تک‌ها به عنوان رابط‌های خدمات خود استفاده کنند.

    این کارشناس حوزه بانکداری الکترونیکی با بیان این‌که بانک‌ها در سال جدید باید خود را برای استفاده از سیستم بلاک چین آماده کنند، ادامه داد: ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت‌کوین در واقع فرزند سیستم بلاک چین هستند، اما بلاک چین تنها محدود به همین‌ها نمی‌شود؛ بانک‌ها می‌توانند از سیستم شبکه‌ای برای مدیریت ارتباط با مشتریان، اعتبارسنجی و عقد قراردادها  استفاده کنند که همه اینها در نهایت بانکداری غیرحضوری را گسترش خواهد داد.  در حال حاضر حدود 90 درصد از تراکنش‌های بانکی خارج از شعب بانک‌ها انجام می‌گیرد که با ورود بلاک چین به سیستم بانکداری کشور این آمار بیشتر هم خواهد شد.

    وی در ادامه همچنین سیستم پرداخت‌های الکترونیکی را نیازمند اصلاحات جدی دانست و گفت: واقعیت این است که هزینه پرداخت‌ها و تراکنش‌های الکترونیکی زیان‌دهی شدیدی برای بانک‌ها به وجود آورده است. بانک‌ها دیگر آن بانک‌های سابق با حاشیه سود بالا نیستند که بتوانند هزینه‌های این تراکنش‌های الکترونیکی را از طریق سود بالای خود تضمین کنند. حداقل باید هزینه این خدمات به گونه‌ای طراحی شود تا بتواند با هزینه‌های بانک‌ها سربه‌سر بشود.

    در سال گذشته بانکداری الکترونیکی علاوه بر گسترش خدمات خود برای ارتباط بیشتر با مشتریان همچنین با پدیده‌ای تازه در حوزه ارزهای دیجیتال رو به رو شد. بیت کوین که یک نوع ارز رمزنگاری شده مبتنی بر فناوری بلاک چین بود، توانست بسیاری از بازارهای مالی را در جهان درنوردد؛ پیش‌بینی می‌شود این ارزهای مجازی همچنان جدی‌ترین اتفاق در حوزه بانکداری الکترونیک در سال جدید باشد.

    بانکداری الکترونیکی نخستین بار در سال 1918 در بانک‌های «فدرال رزرو» آمریکا و از طریق تلگراف مورد استفاده قرار گرفت، این مجموعه بانک‌ها عملیات پرداخت و انتقال را از راه دور و از طریق تلگراف انجام می‌دادند. در حدود 20 سال بعد نیز نخستین دستگاه‌های خودپرداز پول در بانک «کمیکال» در شهر نیویورک مورد استفاده قرار گرفت که به صورت آفلاین به ارائه‌ی خدمات می‌پرداخت. در حال حاضر اما مفهوم بانکداری الکترونیکی بسیار پیچیده‌تر از قبل شده است. امروزه بانکداری الکترونیکی قادر به ارائه‌ی تقریبا همه خدمات مربوط به امور مالی در بانک‌ها بدون نیاز به حضور فیزیکی یا زمانی بانک است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو