عصر بازار

سفیرالجزیره درتهران اعلام کرد:

ارتقاء سطح مبادلات اقتصادی ایران و الجزایر به ۳۰ میلیون دلار

عصر اعتبار- سفیر جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر،با اشاره به سفر سال گذشته ظریف به این کشور، گفت: ایران و الجزایر روابط بسیار خوبی در زمینه سیاسی دارند و این روابط مبتنی بر اعتماد، احترام متقابل و حمایت دولتمردان دو کشور است.

ارتقاء سطح مبادلات اقتصادی ایران و الجزایر به ۳۰ میلیون دلار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، عبدالمنعم الاحریز( Abdelmoun'aam Ahriz)  در مورد زمان برگزاری سومین کمیسیون مشترک عالی ایران و الجزایر و سفر نخست‌وزیر این کشور به تهران برای شرکت در این کمیسیون، تصریح کرد: هماهنگی‌های برگزاری این کمیسیون در کشور الجزایر از سوی دفتر نخست‌وزیر  و در ایران از سوی دفتر معاون اول رییس‌جمهور انجام می‌شود و تاکنون هیچ تاریخی برای برگزاری این کمیسیون در تهران مشخص نشده است ولی رایزنی‌ها بین دو دولت از طریق کانال‌های دیپلماتیک برای تعیین تاریخ مناسب برای برگزاری این کمیسیون در حال انجام است.

    مبادلات تجاری بین ایران و الجزایر به گونه‌ای مثبت و سازنده در حال رشد است

    این دیپلمات الجزایری که ازمارس 2015 ماموریت خود در تهران را آغاز کرده است ،در مورد سطح کنونی مبادلات تجاری بین ایران و الجزایر، تاکید کرد: به دلایل عینی، مبادلات تجاری بین دو کشور به گونه‌ای مثبت و سازنده در حال رشد است گرچه هنوز انتظارات ما را برآورده نمی‌کند.

    وی با بیان این‌که «در حال حاضر سطح مبادلات بین دو کشور فراتر از مبلغ 30 میلیون دلار آمریکا است و فعالان اقتصادی دو کشور درصدد افزایش این رقم هستند»، در مورد تاثیر برجام بر افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور نیز تصریح کرد: برجام در ژوئیه 2015 به تصویب رسید و شورای امنیت سازمان ملل با قطعنامه 2231 به اتفاق آراء به آن رای داد.

    امور بانکی یکی از موانع افزایش سطح مبادلات تجاری بین تهران و الجزیره است

    عبدالمنعم الاحریز با بیان این‌که «از طریق گفتمان و هم‌اندیشی مساله هسته‌ای ایران رفع شد و توافقنامه برجام به امضا رسید»، خاطرنشان کرد: امضای این توافقنامه که خود نویدبخش تثبیت ارزش‌های صلح و امنیت بین‌المللی بود ،مورد قبول جامعه بین‌الملل نیز قرار گرفت.البته به نظرم با توجه به تداوم برخی موانع بخصوص در زمینه امور بانکی که البته مسئولان دو ایرانی و الجزایری در تلاش برای حل آن هستند کمی زود است که بخواهیم تاثیر این توافق را بر تبادلات بازرگانی دو کشور مورد بررسی قرار دهیم.

    وی با بیان این‌که «برجام مورد حمایت دولت الجزایر و بر اجرای آن تاکید می‌کند»، افزود: با توجه به اتفاق نظر دو کشور در ارتباط با برجام ، این مساله باعث هم‌افزایی و پویایی فعالان ایرانی و الجزایری برای پیشرفت مبادلات تجاری دو کشور شده است.

    سفر ظریف به الجزایر ،سنت مشاوره و تبادل نظر سیاسی مداوم موجود بین دو کشور را زنده نگه داشت

    این دیپلمات الجزایری در تهران در مورد دستاوردهای سفر سال گذشته وزیر امور خارجه به الجزایر و اینک‌ه آیا در پی این سفر قرار است هیاتی دیپلماتیک از این کشور به ایران سفر کند؟ افزود: سفر آقای ظریف به الجزایر در ماه ژوئن 2017 سنت مشاوره و تبادل نظر سیاسی مداوم موجود بین دو دولت را که خارج از چارچوب کنفرانس‌های بین‌المللی صورت می‌گیرد را زنده نگه داشت. وزرای امور خارجه دو کشور پس از آن نیز در سپتامبر 2017 در نیویورک و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با یکدیگر رایزنی و ملاقات کردند.

    سفیر الجزایر در تهران با تاکید بر این‌که «ایران و الجزایر روابط بسیار خوبی در زمینه سیاسی دارند و این روابط بر پایه اعتماد، احترام متقابل و حمایت دولتمردان دو کشور است»، افزود: مقامات ایرانی و الجزایری هر دو همواره درصدد و خواهان گسترش روابط فیمابین بوده و هستند.

    عبدالمنعم الاحریز با بیان این‌که «کشورهای ایران و الجزایر نقطه نظرات مشابهی در مورد بسیاری مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای همچون امتناع از سیاسی‌سازی حقوق بشر، دفاع از اصول حاکمیت و عدم مداخله، ضرورت توازون بین سه رکن پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (خلع سلاح، عدم گسترش و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای)، اصلاحات سازمان ملل و موسسات مالی بین‌المللی، ‌اصلاحات سازمان همکاری اسلامی و تثبیت قیمت نفت دارد»، افزود: در مورد سفر هیات‌های ایرانی و الجزایری نیز در حال تمرکز بر روی چندین سفر هستیم که امیدوارم در سال جاری صورت بپذیرد.

    ایران و الجزایر چارچوب قانونی مناسبی برای گسترش روابط فرهنگی‌شان دارند

    وی با بیان این‌که «از جمله این سفرها می‌توان به سفر وزرای الجزایری مسکن و شهرسازی، دادگستری، آموزش عالی، بهداشت، ارتباطات و همچنین والی الجزایر به تهران اشاره کرد»، در مورد تصمیمات دو کشور در راستای گسترش روابط فرهنگی و گردشگری نیز گفت: در وهله اول مایلم خاطرنشان کنم که ایران و الجزایر چارچوب قانونی مناسبی برای گسترش روابط فرهنگی‌شان دارند. قراردادها و یادداشت تفاهم‌هایی بین دو طرف به هدف ترویج همکاری بین ایران و الجزایر در چندین زمینه فعالیت فرهنگی و هنری به امضا رسیده است که یادداشت تفاهم تولید و همکاری سینمایی از جدیدترین این قراردادهاست.

    سفیر الجزایر در تهران در این ارتباط توضیح داد: این یادداشت تفاهم بین مرکز ملی سینمایی سمعی و بصری الجزایر و بنیاد سینمایی فارابی ایران در جریان سفر کاری وزیر فرهنگ و ارشاد ایران به الجزایر در مارس 2017 به امضا رسید.

    افق‌های جدیدی در حوزه فرهنگی بین ایران و الجزایر ایجاد شده است

    عبدالمنعم الاحریز با تاکید بر این که «روابط فرهنگی بین ایران و الجزایر در سه سال اخیر گسترش خوبی پیدا کرده و فعالیت‌های فرهنگی خلاقانه‌ که سبب گشایش افق‌های جدیدی در حوزه فرهنگی دو کشور شده از جمله علت این موضوع است»، افزود: از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به برگزاری هفته فرهنگی الجزایر در ایران در دسامبر 2016 اشاره کرد.

    این دیپلمات الجزایری با بیان این‌که «از نظر دستاوردهای فرهنگی، سال 2017 سال پرباری در روابط دو کشور بود»، افزود: در همین چارچوب شاهد شرکت وزیر فرهنگ الجزایر در 24 ژانویه در مراسم افتتاحیه رویداد «مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام 2017» بودیم. همچنین الجزایر از 30 نوامبر به مدت یک هفته، هفته فرهنگی الجزایر را در این شهر برگزار کرد که در جریان آن تاریخ کهن و تمدن الجزایر و همچنین تنوع فرهنگی این کشور به صورت مفصل معرفی شد.

    تیمی از کارشناسان سینمای ایران به زودی به الجزایر سفر می کنند

    وی همچنین خاطرنشان کرد: در زمینه سینمایی نیز هیاتی از کارشناسان الجزایری به ریاست مدیرکل دفتر ملی فرهنگ و ارتباطات این کشور از 28 آوریل تا 4 می 2018 برای آشنایی هر چه بیشتر با سینمای ایران سفری انجام دادند و جلساتی را با سینماگران و نمایندگان ایرانی بخش‌های مختلف سینمایی، سمعی و بصری و استودیوهای فیلمسازی برگزار کردند و در همین چارچوب تیمی از کارشناسان ایرانی بخش سینما به زودی برای تبادل تجربیات سینمای ایران و بررسی پتانسیل‌های همکاری دو کشور در این زمینه با الجزایر سفر خواهند کرد.

    عبدالمنعم الاحریز همچنین تصریح کرد: سفارت الجزایر برای دومین سال متوالی در هفتمین جشنواره بین‌المللی دانشگاه تهران که از 21 تا 23 می در این دانشگاه برگزار شده بود، شرکت کرد.

    وی همچنین در مورد حضور تجار ایرانی در پنجاه و یکمین نمایشگاه بین‌المللی الجریزه نیز اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی الجزیره مهمترین رویداد اقتصادی و تجاری حوزه مدیترانه و آفریقا است. هزاران شرکت الجزایری و خارجی از 50 سال پیش تاکنون در این گردهمایی اقتصادی شرکت می‌کنند. امسال نیز قرار است از هشتم لغایت 13 می 2018 این نمایشگاه اقتصادی در مرکز نمایشگاه‌های شهر الجزیره برگزار شود.

    سفیر الجزایر در تهران ادامه داد: از سال‌ها پیش تجار و مدیران شرکت‌های ایرانی به طور فعال برای ارائه دانش و محصولات خود و همچنین برقراری روابط اقتصادی با شرکت‌های حاضر در نمایشگاه بخصوص شرکت‌های الجزایری در این رخداد مشارکت می‌کنند و در واقع می‌توان گفت این نمایشگاه فرصت مناسبی برای تجار دو کشور به منظور آشنایی هر چه بیشتر با یکدیگر و برقراری ارتباطات حرفه‌ای مطلوب که تا به اکنون به انعقاد و امضای چندین قرارداد انجامیده است، می‌باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو