عصر بازار

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات:

دولت از سیاست عرضه ارز در مبادی خروجی بهره گیرد

عصر اعتبار- مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات گفت: بدون شک بانک مرکزی برنامه‌های مختلفی برای کنترل نرخ ارز دارد و بهتر است کمتر اقدام به تزریق ارز به صورت اسکناس کرده و از سیاست عرضه ارز در مبادی خروجی بهره گیرد.

دولت از سیاست عرضه ارز در مبادی خروجی بهره گیرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، سید کمال سید علی درباره تاثیر افزایش نرخ ارز بر هزینه واردات و نرخ تورم اظهار داشت: صرف نظر از دو سه ماه گذشته که نرخ ارز به یکباره جهش داشته است اگر بخواهیم به پنج سال گذشته نگاه کنیم پول ملی و ریال تقویت شده است و این جهش قیمتی به دلیل اینکه در گذشته روش درستی به کار گرفته نشده و نرخ ارز حداقل سالی هشت درصد افزایش نیافته است، اتفاق افتاد.

    وی با بیان اینکه بالطبع همزمان با افزایش نرخ ارز افزایش نرخ کالاها در داخل کشور اتفاق افتاده است، افزود: قیمت کالاها همزمان با رشد نرخ ارز حدود 10 تا 13 درصد افزایش یافته است اما اعتقاد ندارم که این امر منجر به تورم وارداتی چشمگیری شود، هرچند افزایش بیش از هزار تومانی نرخ ارز و تاثیر آن بر تورم وارداتی منطقی است.

    سید علی ادامه داد: بدون شک بانک مرکزی برنامه‌های مختلفی برای کنترل امور در دست دارد و بهتر است کمتر اقدام به تزریق ارز به صورت اسکناس کرده و از سیاست عرضه ارز در مبادی خروجی بهره گیرد.

    مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات درباره چگونگی تاثیر نرخ ارز بر تورم وارداتی، گفت: این موضوع بستگی به نحوه ثبت سفارش دارد، اگر کماکان ارز با قیمت مبادله‌ای به مردم فروخته شود، افزایش نرخ‌ها کنترل می‌شود. البته موضوع مهم دیگر این است که بانک مرکزی برای ارز مبادله‌ای چه برنامه‌ای دارد و این نرخ را در چه سطحی حفظ می‌کند. اگر بانک مرکزی بتواند قیمت را حدود چهار هزار تومان نگه دارد تورم وارداتی چندانی وجود نخواهد داشت.

    وی درباره وضعیت یکسان‌سازی نرخ ارز در این شرایط نیز تصریح کرد: در حال حاضر اولویت دولت کنترل تورم است و در این صورت توجه خاصی به یکسان‌سازی نرخ ارز نمی‌کند و آن را به اولویت اول خود تبدیل نکرده است، بنابراین به نظر می رسد که باید منتظر باشیم نرخ سود سپرده‌های بانکی به نرخ 15 درصد بازگشته و از طرفی تورم را کنترل کنیم.

    سید علی در پایان خاطرنشان کرد: در سال جاری هم کماکان باید بازار ارز در کنترل بانک مرکزی باشد، همچنین باید نرخ ارز بانک مرکزی به نرخ بازار آزاد نزدیک شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو