عصر بازار

۲ مسیر موقت برای دلار

عصر اعتبار- تاثیرپذیری بازار جهانی ارز از وضعیت جنگ تجاری و رویکرد پولی فدرال‌رزرو مسیر آتی شاخص دلار را رقم خواهد زد.

۲ مسیر موقت برای دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، البته 3 مولفه از میان دلایل تضعیف بیش از 13 درصدی شاخص دلار از ابتدای سال 2017 میلادی تاکنون، هنوز هم تاثیر خود را علیه دلار خواهند داشت. کسری دوقلوی آمریکا، کاهش سهم دلار در ذخایر بانک‌ها و ارزش بیش از حد شاخص دلار (بنابر بیانیه‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول) این 3 مولفه را تشکیل داده‌اند. کسری تجاری به‌عنوان مهم‌ترین عامل با جنگ تجاری اخیر پیوند خاصی دارد و در کنار سیاست پولی فدرال رزرو به آینده دلار مسیر خواهد داد. برخی از کارشناسان بازار جهانی ارز، تشدید جنگ تجاری که آخرین گام آن را ترامپ با بیانیه افزایش 100 میلیارد دلاری در تعرفه واردات از چین برداشت، با افزایش میل به سرمایه‌گذاری در دلار همراه می‌دانند. به این ترتیب، دلاری که ذخیره امن محسوب می‌شود، افت خود را پیش از این ثبت کرده و با افزایش میل انقباضی فدرال‌رزرو پشتیبانی می‌شود، یک مسیر صعود موقت خواهد داشت؛ اما تقویت سایر عوامل به تداوم مسیر نزولی دلار منتهی خواهد شد.
    انجمن کاهندگان دلار

    شاخص دلار در سال گذشته میلادی بیش از 10 درصد افت کرد تا چشم‌انداز سرمایه‌گذاران نسبت به رشد ارزش اسکناس آمریکایی در برابر رقبای ارزی به مرور رنگ ببازد. این رویه در ژانویه سال جاری میلادی نیز تداوم یافت. اواخر زمستان سال 2018 میلادی تحت تاثیر بازگشت روند تورمی که امکان رشد بیشتر نرخ بهره را فراهم می‌ساخت، با اولین نوبت افزایش این نرخ از سوی کمیته بازار آزاد روبه پایان بود؛ اما سیگنال دقیقی از افزایش شتاب انقباضی دریافت نشد تا افت 7دهم درصدی ماه مارس پرونده فصل ابتدایی سال جاری را مختومه کند. از میان دلایل افت زمستانی دلار، 3 مولفه هنوز هم به قوت سابق بر شاخص فشار وارد می‌کنند. ارزش غلوشده دلار که نهادهای بین‌المللی متذکر بودند، افزایش کسری دوقلوی ایالات‌متحده (کسری بودجه و کسری تجاری) و عقب‌نشینی بانک‌های مرکزی از تخصیص ذخایر خود به دلار، این 3 مولفه را تشکیل می‌دهند. از این میان، مولفه کسری تراز تجاری در روزهای اخیر مورد توجه ویژه‌ای قرار دارد.
    نفوذ جنگ تجاری به بازارها

    اولین آتش جنگ تجاری در ماه مارس از کاخ سفید به سمت پکن شلیک شد و مولفه قدرتمند دیگری را حول بازار جهانی طلا و ارز پدید آورد. با گذشت یک هفته از بهار 2018، کارزار جنگ تجاری میان اژدهای سرخ و عقاب طلایی در حال تشدید است. تعرفه‌گذاری دولت ترامپ بر کالاهای وارداتی از چین با اقدام مشابه همتایان وی در جمهوری خلق پاسخ داده شد و هرچه حمایت‌گرایی آمریکایی علیه چین تقویت می‌شد، واکنش همترازی از خاور دور نثار غرب می‌شد. نبرد تجاری که میان ایالات‌متحده و جمهوری خلق چین به راه افتاده با نگارش اقلام جدید در دو لیست عمق بیشتری یافته است. لیست کاخ سفید روز به روز تطویل می‌شود و به همان اندازه لیست پکن حجم بیشتری را اشغال می‌کند. ترامپ از پنل‌های خورشیدی، فولاد و آلومینیوم نگارش خود را آغاز کرد. کالاهایی که ترامپ به سمت آنها نشانه رفته بود بین 50 تا 60 میلیارد دلار ارزش داشتند. چینی‌ها نیز در چند نوبت لیست خود را گسترش دادند. دونالد ترامپ در آخرین بیانیه خود حد مناسب تعرفه‌ها را با افزایش اقلامی‌ به ارزش 100 میلیارد دلاری میسر دانست. پکن که خود را برای جنگ تن‌به‌تن با آمریکا آماده کرده بود، از در تعرفه‌گذاری بر حوزه تکنولوژی وارد میدان خواهد شد.

    افزایش درگیری‌ها در میدان نبرد تجاری، بالطبع نوعی از نااطمینانی در فضای بازارهای جهانی ایجاد می‌کند و این نااطمینانی باعث افزایش گرایش به ذخایر امن خواهد شد؛ اما از میان طلا، ین، یورو، دلار، پوند و حتی کرون، کدام‌یک سهم بیشتری از سرمایه‌گذاران را به سمت خود خواهد کشید؟ پرسشی است که از وجود ابهام در روند آتی دلار حکایت دارد. نتایج نظرسنجی بازار ارز که رویترز آن را منتشر می‌کند، همچنان با چشم‌انداز منفی دلار همراه است؛ اما برخی از کارشناسان روند کوتاه‌مدت دلار را مورد تجدیدنظر قرار داده‌اند و احتمال تضعیف بیشتر دلار در این بازه را کمتر عنوان می‌کنند. فایننشال‌تایمز نیز با ذکر اصطلاح «جنگ تجاری» از امکان پناه به ذخایر دلاری از سوی سرمایه‌گذاران به همین دلیل خبر داده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی