عصر بازار

افزایش ۱۰ میلیارد دلاری واردات

عصر اعتبار- واردات کشور در سال ۱۳۹۶ نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل خود حدود ۱۰ میلیارد دلار افزایش داشته است.

افزایش ۱۰ میلیارد دلاری واردات
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، به تازگی معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت اینگونه اعلام کرده است که حجم واردات در سال 1396 به 54 میلیارد دلار رسیده و با توجه به صادرات 47 میلیارد دلاری، تراز تجاری ما حدود هفت میلیارد دلار منفی است.

    مجتبی خسروتاج همچنین یادآور شده است که واردات سال گذشته نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل 10 میلیارد دلار افزایش یافته است.

    اما این رشد 10 میلیاردی که بالغ بر 22 درصد می‌شود در شرایطی رخ داده که بازارهای عمده صادراتی ایران در سال گذشته در اغلب موارد از نظر وزن یا ارزش رشدی منفی داشته‌اند، با این وجود مروری بر مبادی وارداتی سال 1396 گویای آن است که به غیر از چند مورد محدود در تمام کشورهای صادرکننده به ایران از نظر حجم و ارزش افزایش صادرات وجود داشته است.

    براساس آمارهای 11 ماهه گمرکی از نظر ارزش 28 درصد و از نظر وزن 27 درصد افزایش واردات در سال گذشته صورت گرفته است که البته با اعلام آمارهای مربوط به اسفندماه این ارقام دستخوش تغییر خواهد شد. از میان کشورهای صادرکننده ایران همچنان چین، امارات متحده عربی و کره در صدر کشورها قرار دارند و پس از آنها ترکیه، آلمان و سوئیس قرار می‌گیرند.

    گرم شدن بازار ایران برای انگلیسی‌ها

    اما اگر بخواهیم رشد واردات از کشورها را بررسی کنیم، در سال گذشته برزیل 47 درصد رشد منفی داشته و فدراسیون روسیه دیگر کشوری بوده است که واردات از آن 58 درصد کاهش یافته است، اما به غیر از این دو کشور حداقل از نظر ارزش هیچ کشور دیگری کاهش صادرات به ایران را نداشته است.

    کشور انگلستان با 147 درصد افزایش صادرات ارزشی و 175 درصد افزایش صادرات وزنی یکی از کشورهایی بوده که در سال گذشته بیشترین رشد صادراتی به ایران را شاهد بوده است. در مجموع میزان واردات از این کشور 982 میلیون دلار بوده و 2.1 درصد از کل واردات کشور به انگلستان اختصاص داشته است. سوئد و سنگاپور دیگر کشورهایی هستند که به ترتیب در رده دوم و سوم رشد صادرات به ایران قرار می‌گیرند.

    طبق آمارهای 11 ماهه گمرک، سوئد از نظر وزنی 535 درصد و از نظر ارزش 132 درصد رشد صادرات به ایران را شاهد بوده و با صادراتی در حد 656 میلیون دلار در رده سیزدهم کشورهای صادرکننده ایران قرار گرفته و 1.4 درصد از مجموع واردات ایران را به خود اختصاص داده است. سنگاپور نیز رشدی 124 درصدی از نظر ارزش و 209 درصدی از نظر وزن کالاهای صادراتی به ایران را تجربه کرده و در نهایت 900 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده است.

    امارات متحده عربی نیز که در رتبه دوم صادرکنندگان ایران قرار دارد در یک سال گذشته 51 درصد افزایش صادرات ارزشی و 33 درصد صادرات وزنی را تجربه کرده و در نهایت با صادراتی در حد هشت میلیارد و 759 میلیون دلار 18.4 درصد از واردات ایران را به خود اختصاص داده است.

    در جدول زیر وضعیت واردات ایران از کشورهای مختلف مورد اشاره قرار گرفته است.

    ارز کشور برای واردات چه کالاهایی خارج شد؟

    اما مروری بر عمده کالاهای وارداتی گویای آن است که قطعات منفصله خودروهای سواری، خودروهای سواری، انواع ذرت، دستگاه‌های تلفن و مودم، انواع دارو، برنج، لوبیا سویا، اجزا و قطعات وسائل نقلیه، دستگاه‌های برقی – طبی مورد استفاده پزشکی و جراحی و همچنین ماشین‌آلات آزمایشگاهی برای استرلیزه و پاستوریزه کرده 10 کالای عمده وارداتی بوده‌اند که در مجموع 12 میلیارد و 549 میلیون دلار از حجم واردات را به خود اختصاص داده‌اند. در این بخش‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل 26.3 درصد افزایش واردات صورت گرفته است.

    در نهایت طبق آمارهای ارائه شده در 11 ماهه اول سال قبل بالغ بر 28 میلیارد و 539 میلیون دلار کالای واسطه‌ای وارد کشور شده که ارزش این کالاها حدود 60 درصد واردات کشور را در بر می‌گرفته است. واردات کالاهای سرمایه‌ای نیز بیش از هفت میلیارد و 499 میلیون دلار بوده‌که 15.7 درصد از کل واردات را به خود اختصاص می‌دهد.

    همچنین هشت میلیارد و 684 میلیون دلار کالای مصرفی وارد کشور شده که  این کالاها 18.2 درصد از مجموع واردات کشور را در بر می‌گیرند. دو میلیارد و 935 میلیون دلار نیز صرف واردات کالاهایی شده است که در دسته بندی این سه گروه قرار نمی‌گیرند.

    اما در سالی که دولت برای تامین ارز با دشواری‌های متعدد مواجه شد، منفی شدن تراز تجاری از مواردی بود که به زعم برخی کارشناسان اقتصادی در ایجاد این وضعیت بی‌تاثیر نبود. حال در سالی که نامگذاری آن بر حمایت از تولیدات داخلی تاکید دارد قطعا نیاز به هدفمندی واردات بیش از گذشته حس شده و انتظار می‌رود در این زمینه تدابیری خاص در دستور کار قرار گیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو