عصر بازار

حراج و پیش فروش سکه برای سیراب کردن تقاضا

عصر اعتبار- اجرای طرح حراج و پیش فروش سکه طلا در حالی از امروز (۱۸ فروردین) از سر گرفته شد که دست اندرکاران بازار و نیز بانک مرکزی معتقدند این اقدام برای پوشش تقاضا در بازار انجام می شود تا از بروز حباب قیمتی جلوگیری کند.

حراج و پیش فروش سکه برای سیراب کردن تقاضا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، طرح حراج سکه های نیم و تمام بهار آزادی از چهارم آذرماه پارسال با هدف رفع حباب قیمتی ایجاد شده، در بانک کارگشایی بانک ملی ایران کلید خورد و بانک مرکزی توانست با این روش تا پایان سال گذشته 440 هزار قطعه سکه به فروش برساند که حدود نیمی از سکه های فروخته شده مربوط به سکه های تمام بود.
    در دوره جدید حراج که از ساعت 15 امروز (شنبه) در بانک کارگشایی آغاز می شود، سکه های نیم و تمام بهار آزادی در بسته های 50 و 100 قطعه ای عرضه می شود و خریداران باید با در دست داشتن کارت های بانک های عضو شبکه شتاب و کارت ملی در حراجی شرکت کنند زیرا فروش آنها با وجه نقد یا چک بانکی امکان پذیر نیست.
    این جلسات حراجی تا اطلاع ثانوی روزهای زوج هر هفته از ساعت 15 تا 17 در سالن حراجی بانک کارگشایی واقع در میدان محمدیه، ابتدای خیابان مولوی برپاست.
    برنامه دیگر بانک مرکزی در بازار سکه، پیش فروش سکه تمام در دوره های زمانی 6 ماهه و یکساله بود که از اواخر بهمن ماه با هدف نوسان زدایی از بازار ارز در دستور کار قرار گرفت و تا پایان سال ادامه یافت و براساس آخرین آمار تا نیمه اسفندماه گذشته 600 هزار سکه پیش فروش شد.
    بر این اساس، سکه های تمام برای پیش فروش 6 ماهه به قیمت 14میلیون و 750 هزار ریال و برای یکساله به قیمت 13 میلیون و 500 هزار ریال در شعب منتخب بانک ملی ایران در سراسر کشور عرضه می شوند.
    مقایسه قیمت های جدید برای پیش فروس سکه نشان می دهد نرخ پیش فروش های 6 ماهه نسبت به پارسال 750 هزار ریال و برای پیش فروش های یکساله 500 هزار ریال رشد قیمت داشته است.
    علت این افزایش را می توان از سویی در افزایش قیمت جهانی هر اونس طلا جست و جو کرد که از ابتدای امسال بیش از 16 دلار رشد کرده است هرچند نمی توان از تاثیر افزایش نرخ دلار در بازار آزاد بر تعیین نرخ تمام شده هر قطعه سکه چشم پوشی کرد.
    بررسی ها نشان می دهد بازار طلا و سکه در سال گذشته از بازارهای پرسود در اقتصاد ایران بوده است؛ نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در یکسال گذشته بیش از 25 درصد رشد داشته و از محدوده 12میلیون ریالی به حدود 16میلیون ریال صعود کرده است.
    این در حالیست که قیمت هر اونس طلا در سال 96 تنها حدود چهار درصد رشد قیمت داشت و قیمت دلار در بازار آزاد نیز حدود 22.5 درصد رشد کرد.
    با این اوصاف به نظر می رسد بازار طلا و سکه همچنان از بازارهای جذاب در سال جدید باشد زیرا در کنار تحولات داخلی، بروز جنگ تجاری در جهان که با وضع تعرفه از سوی آمریکا بر آلومینیوم و فولاد وارداتی از چین شروع شد، می تواند به افزایش نرخ طلا در بازارهای جهان منجر شود.
    این پیش بینی افزایشی از آینده قیمت طلا و سکه سبب شده تا فروش سکه آتی در بورس کالا را نیز تحت تاثیر قرار دهد به شکلی که فروش سکه آتی دی ماه امسال به مرز 20 میلیون ریال نزدیک شده است.
    امروز قیمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در محدوده 17 میلیون 600 هزار ریال معامله می شود و قیمت هر نیم سکه نیز به هشت میلیون و 470 هزار ریال رسیده است.
    آیت محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره پیش فروش و حراجی سکه  گفت: افزایش قیمت طلا و سکه در بازار که رشد قیمت جهانی هر اونس طلا و نیز افزایش نرخ ارز دلیل اصلی آن بوده، سبب شده است تا قدرت خرید از مردم سلب شود و از این رو بانک مرکزی با اجرای طرح پیش فروش سکه سعی می کند بخشی از تقاضای بازار را پوشش دهد.
    وی در عین حال اظهار داشت: تجربه نشان داده است اجرای چنین طرح هایی برای مدت طولانی اثرگذاری خود را نخواهد داشت و به طور مقطعی می تواند بر بازار اثرگذار باشد.
    محمدولی گفت: هدف بانک مرکزی از اجرای این دو برنامه حفظ تعادل در بازار و مدیریت تقاضاست تا از بروز نوسان جلوگیری کند.
    محمد کشتی آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران نیز در این باره  گفت: طبق قانون، بانک مرکزی مسئول تنظیم بازار ارز و طلاست؛ در دو هفته نخست سال با وجود نیمه تعطیل بودن بازارها شاهد رشد قیمت طلا در بازار بودیم که ناشی از در پیش بودن اعیاد مذهبی از سویی و نیز تقاضا برای تبدیل نقدینگی به طلا بود.
    وی توضیح داد: از آنجا که در بازار طلا و سکه با افزایش تقاضا رو به رو هستیم، بروز حباب قیمتی اجتناب ناپذیر است؛ اکنون قیمت واقعی هر قطعه سکه در بازار 16 میلیون ریال است در حالی که به قیمت 17 میلیون و 520 هزار ریال به فروش می رود یعنی یک میلیون و 500 هزار ریال حباب وجود دارد که همین حباب به نسبت های کمتر در دیگر مسکوکات نیز دیده می شود.
    رئیس پیشین اتحادیه طلا و جواهر، هدف از تداوم اجرای طرح پیش فروش سکه و نیز حراجی را تنظیم بازار و برآورده شدن تقاضاهای خرید سکه برشمرد و تاکید کرد: هرچند عصر امروز قرار است نخستین جلسه حراجی سکه برگزار شود اما هنوز نه تنها بازار به آن واکنش نشان نداده بلکه 150 هزار ریال نیز افزایش قیمت ثبت کرده است.
    کشتی آرای ابراز امیدواری کرد که با اجرای این دو برنامه، نرخ ها در بازار سکه متعادل شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی