عصر بازار

معاون وزیر صنعت :

۱۶.۳هزار میلیارد تومان از دارایی ایمیدرو رد دیون شد

عصر اعتبار- معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: جمع دارایی های واگذار شده سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) توسط سازمان خصوصی سازی بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان است که ۶۰ درصد این دارایی به مبلغ ۱۶.۳ هزار میلیارد تومان به عنوان رد دیون پرداخت شد.

۱۶.۳هزار میلیارد تومان از دارایی ایمیدرو رد دیون شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «مهدی کرباسیان»  افزود: به جز مبلغ پرداختی بابت رد دیون، 2.9 هزار میلیارد تومان نیز به نهادهای عمومی غیردولتی در قالب سهام عدالت داده شد.
    رییس هیات عامل ایمیدرو(سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) گفت: واقعیت اینکه واگذاری های انجام شده به شکل غیرتخصصی و بدون توجه به ماهیت بخش معدن و صنایع معدنی صورت گرفت و مشکلات نیز به دنبال داشت.
    به گفته وی، بررسی کارشناسی در ارتباط با واگذاری ها نشان داد این امر شکست زنجیره ارزش و زنجیره تامین بخش معدن و صنایع معدنی، معادن زغالسنگ و ذوب آهن اصفهان را به همراه داشت.
    کرباسیان اضافه کرد: واگذاری دارایی ایمیدرو به نهادهای عمومی غیردولتی، بی توجهی به توسعه در مجامع شرکت های مربوطه را به همراه داشته، بگونه ای که برابر آمار موجود تا پایان سال 95 بیش از 40 درصد واگذاری ها به بخش خصوصی و تعاونی صورت گرفته، هشت درصد سهام عدالت و بقیه 52 درصد در قالب رد دیون به شبه دولتی، نهادهای عمومی و نظامی صورت گرفت که از جمله می توان به فولاد خوزستان اشاره کرد.
    وی پیرامون موضوع واگذاری بدون توجه به تعهدات و تضامین سازمان ایمیدرو، شرکت آلومینیوم المهدی (بندرعباس) را یادآور شد.

    ** عدم وصول بیش از چهار هزار میلیارد تومان وجوه حاصل از واگذاری
    رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران افزود: مساله مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، منابع حاصل از واگذاری دارایی ایمیدرو مرجوع نشده و بررسی ها نشان می دهد که مطالبات این سازمان بابت 70 درصد وجوه حاصل از واگذاری ها به رقم بیش از چهار هزار و 600 میلیارد تومان می رسد که تاکنون وصول نشده است.
    وی خاطرنشان ساخت: سازمان های توسعه ای کشور برای مشارکت با بخش غیردولتی به منظور توسعه اقتصادی مناطق کمتر توسعه یافته، تکمیل طرح های نیمه تمام، ایفای وظایف حاکمیتی در حوزه های نوین با فناوری پیشرفته و آماده سازی بنگاه ها برای واگذاری، به منابع یاد شده نیاز دارند و تخصیص نیافتن آن، اجرای راهبردهای ایمیدرو را با مشکلات زیادی روبرو ساخته است.
    کرباسیان ادامه داد: مساله تامین مالی طرح آلومینیوم در جاجرم (بجنورد) به بحران مدیریت در دوره واگذاری تبدیل شد و این مواردی از پیامد سیاست واگذاری دارایی ایمیدرو محسوب می شود.
    وی اضافه کرد: حفظ نکردن 20 درصد از سهام بهینه فعالیت ها برای ایمیدرو که برای اعمال حاکمیت، حفظ تعادل بازار و توازن زنجیره ارزش نقش کلیدی داشته، همچنین موجب کاهش دارایی ها و توانایی نداشتن سازمان در فراهم سازی تضمین تسهیلات شد؛ در حالی که ایمیدرو به پشتوانه دارایی های پیش از واگذاری، همه اعتبارات و تسهیلات دریافتی داخلی و خارجی را تضمین می کرد، اما با انجام واگذاری ها، دارایی های سازمان به شدت کاهش یافت و موجب شد سازمان نتواند برای دریافت اعتبار به منظور اجرای طرح های توسعه ای، ضمانت های لازم را بدهد.

    ** جذب هشت هزار میلیارد تومان سرمایه از بخش خصوصی
    معاون وزیر صنعت، در پاسخ به این پرسش که آیا در شرایط کنونی منابع لازم برای طرح های توسعه جذب خواهد شد، توضیح داد: سازمان ایمیدرو در زمان آغاز به کار دولت یازدهم و در چارچوب قوانین و مقررات کشور، راهبردهای مشخصی برای جذب سرمایه گذار بخش خصوصی و توسعه مشارکت بخش خصوصی در بهره برداری از واحدهای تولیدی و اجرای طرح های توسعه بخش معدن و صنایع معدنی را تدوین و عملیاتی ساخته است.
    به گفته وی، تاکنون طرح های زیادی با مشارکت بخش خصوصی به بهره برداری رسیده و بیش از هشت هزار میلیارد تومان منابع مالی توسط این بخش به این طرح ها تزریق شده است.
    کرباسیان یادآورشد: واگذاری طرح در حال اجرا به بخش خصوصی در قالب تشکیل شرکت مشترک مانند طرح های استانی فولاد که از مجموع هفت طرح در حال اجرا اکنون پنج طرح به بهره برداری رسیده (در واقع بخش آهن اسفنجی فعال است) و فولادسازی ها، در چارچوب برنامه زمانی پیش بینی شده پیش می رود.
    رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: براساس روش تعهد تامین خوراک در منطقه معدنی سنگان (خراسان رضوی) پیش بینی 17.5 میلیون تن کنسانتره و 15 میلیون تن گندله صورت گرفته که تاکنون 10 میلیون تن گندله سازی و 2.5 میلیون تن کنسانتره به بهره برداری رسیده است و سایر طرح های سرمایه گذاران در این منطقه تا پایان امسال به بهره برداری خواهند رسید.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، قرارداد سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دلاری در معدن سرب و روی مهدی آباد دریزد را یادآورشد و افزود: این اقدام برای جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در تجهیز معدن و ساخت کارخانه فرآوری انجام شد.
    همچنین اجرای طرح توسعه به صورت مشارکتی و در قالب شرکت مشترک با سهامداری حداکثری بخش خصوصی در چارچوب طرح آلومینیوم جنوب (منطقه صنایع انرژی بر لامرد استان فارس) از دی ماه 1394 عملیاتی شد.
    به گفته کرباسیان، طرح آلومینیوم جنوب بزرگترین واحد تولید آلومینیوم کشور محسوب می شود و انتظار می رود در سال 97 نخستین شمش آن به بازار عرضه شود.
    رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: سایر روش های واگذاری همچون استخراج و فروش، راهبری مجتمع های معدنی، تامین ماده معدنی مشروط به احداث، توسعه صنایع فرآوری و ... از روش های دیگر جذب سرمایه گذار است که در این سازمان تاکنون عملیاتی شده است.
    کرباسیان پیش از این گفته بود تا پایان نیمه سال 96 نزدیک به 50 میلیارد دلار ارزش ذخایر معدنی ایران در اکتشافات جدید بوده که در دولت یازدهم کلید خورد.
    براساس همکاری مشترک سازمان های ایمیدرو و زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، در گستره ای به وسعت 250 هزار کیلومتر مربع از سال 1393 بیش از 42 تن طلا، 22 میلیون تن بوکسیت، 103 میلیون تن باریت، 30 هزارتن آنتیموان، 65 هزار تن عناصر نادرخاکی، 345 میلیون تن زغال کک شو، 200 میلیون تن زغال حرارتی و 500 میلیون تن سنگ آهن به ذخایر قطعی کشور افزوده شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو