عصر بازار

منتظر دلار ۷ هزارتومانی باشید

عصر اعتبار- خروج آمریکا از برجام قیمت دلار را تا مرز ۶۵۰۰ الی ۷ هزار تومان خواهد کشاند.

منتظر دلار ۷ هزارتومانی باشید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از  پایگاه خبری گسترش، به گفته یک اقتصاددان، اگر آمریکا از برجام خارج شود و تنها اروپا ادامه دهنده برجام باشد؛ قیمت دلار به مرز 6500 الی 7 هزار تومان می رسد. وحید شقاقی در گفت‌وگو با گسترش نیوز افزود: اگر برجام حفظ شود و اروپا عملاً استقلال رایی داشته باشد و آمریکا را مجاب به همراهی با خود، چین و روسیه کند دلار در محدوده 5 الی 5500 تومان باقی می‌ماند.

    وی اظهار کرد: متأسفانه سیاست‌های خارجی و داخلی دست به‌دست هم داده‌اند تا دلار همچنان به روند صعودی خود ادامه دهد و در بازارهای غیررسمی از مرز 5500 تومان نیز بگذرد.

    به گفته این اقتصاددان،  اقتصاد ما دلاریزه شده است بدین معنا که وابستگی بیش از اندازه اقتصاد به دلار باعث شده است که با افزایش قیمت دلار عمده کالاهای مصرفی روزانه مان از پوشاک و لوازم برقی گرفته تا نخ دندان، مسواک و... همه و همه قیمت شان افزایش یابد.

    شقاقی اظهار کرد: سیاست های داخلی نیز به تبع بر این روند صعودی قیمت دلار تأثیر گذار است؛ در سال گذشته حداقل 35 میلیارد دلار از اقتصاد ایران خارج شده است. خروج 9 تا 10 میلیارد دلار ارز مسافرتی از کشور،  12 تا 15 میلیارد دلار قاچاق کالا و 7 میلیارد دلار کسری تراز تجاری غیرنفتی همه و همه نشان دهند ضعف مدیریتی در سال گذشته بوده است.

    وی خاطر نشان کرد: همچنین حدود 95 درصد حجم نقدینگی نیز سپرده‌های مردم در سیستم بانکی است که هر لحظه ممکنه که آزاد شود و این امر بر بازارهای سفته بازی فشار می‌آورد.

    این کارشناس اقتصادی تشریح کرد: در حال حاضر سه سناریو پیش روی ماست؛ سناریو اول حالتی است که برجام به قوت خود باقی بماند و اروپا، کشورآمریکا، چین و روسیه را مجاب به همراهی با خود که در این صورت دلار در محدوده 5 الی 5500 تومان باقی می‌ماند. سناریو دوم زمانی است که آمریکا و اروپا هر دو از برجام خارج شوند که این بحرانی‌ترین حالت ممکن است و کل ساختار برجام را به هم میزند. سناریوی سوم که از دو سناریوی بالا محتمل الوقوع تر است حالتی است که اروپا سعی می‌کند برجام را حفظ کند اما آمریکا رای به خروج خواهد داد که در این صورت دلار به مرز 7 هزار تومان خواهد رسید.

    وی تصریح کرد: افزایش قیمت دلار دور باطلی در اقتصاد ما ایجاد می کند. بدین معنا که با بالا رفتن قیمت دلار به تبع بر قیمت های اقلام و کالاهای اساسی حدود  16 الی 20 درصد رشد پیدا می کند. همچنین این افزایش قیمت به تبع موجب بالارفتن تورم خواهد شد. از این رو باید گفت که آینده سخت و حساسی  را در پیش خواهیم داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی