عصر بازار

نشست بررسی چگونگی حمایت از کالای ایرانی در مجلس؛

وزیر صنعت: مالیات فقط ار مصرف کننده نهایی دریافت شود

عصر اعتبار- وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر ضرورت اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده برای حمایت از تولید کنندگان داخل گفت که یکی از راهکارها این است که فقط در آخرین زنجیره و از مصرف کننده نهایی مالیات دریافت شود.

وزیر صنعت: مالیات فقط ار مصرف کننده نهایی دریافت شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمد شریعتمداری در نشست کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی که صبح امروز با حضور رئیس مجلس برای بررسی چگونگی حمایت از کالای ایرانی برگزار شد، با اشاره به نامگذاری سال 97 از سوی مقام معظم رهبری به نام سال "حمایت از کالای ایرانی" گفت: سال جاری بر اساس پیگیری مقام معظم رهبری و اتکاء به تولید داخل، توسعه اقتصاد مقاومتی و مقاوم‌سازی اقتصاد به نام "سال حمایت از تولید ایرانی" نامگذاری شد که نامگذاری این سال تأکید مجدد مقام معظم رهبری در استفاده از کالای ایرانی است.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در دو حوزه اساسی در این باره گام‌های مهمی برداشته شد، افزود: مردم و مسئولان باید در تحقق شعار سال 97 تلاش کنند که بر این مبنا مردم علیرغم تمام کاستی‌هایی که وجود دارد باید تعصب در مصرف کالای ایرانی داشته باشند.

    وی با اشاره به اینکه عدم تلاش کافی برای کیفیت‌بخشی به کالای ایرانی یکی از دلایل کاهش انگیزه مردم برای خرید کالای داخلی است، ادامه داد: متأسفانه قدم‌های مناسب فرهنگی در مصرف کالاهای ایرانی برداشته نشده است.

    شریعتمداری با اشاره به اینکه کمپین‌های مختلفی برای کالاهای ایرانی با مدیریت جوانان تشکیل شده است، یادآور شد: باید یک شرایط عمومی ایجاد شود تا مردم از کالاهای ایرانی همانند لوازم خانگی و سایر لوازم صنعتی استفاده کنندکه بخشی از مأموریت‌ها و مسئولیت‌های وزارت صنعت کمک به ایجاد کمپین و فکر و اندیشه برای حمایت از کالای ایرانی است.

    وی با اشاره به اینکه در حوزه تولید راه افتادن چرخه تولید از همه ابعاد مهم و ضروری است، ادامه داد: به هر میزان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در کشور به فعلیت درآید کیفیت کالاها افزایش می‌یابد که در این راستا برگرداندن قطار تولید به ریل اصلی خود از اهمیت خاصی برخوردار است.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه استفاده از قوانین و مقررات موجود در حوزه‌های مختلف و گوناگون برای حمایت از تولید مهم است، اظهار داشت: پروژه قرارداد نفتی با توتال یکی از پروژه‌های مهمی بود که بر اساس مذاکرات ساخت تجهیزات مهندسی این پروژه در داخل کشور انجام می‌شود و ارتباطی بین بخش مهندسی ایران و این پروژه شکل گرفت.

    شریعتمداری با بیان اینکه برای کیفیت‌بخشی به تولید باید به نوسازی صنایع داخلی توجه کرد، افزود: محدودیت منابع یکی از عوامل کند بودن نوسازی در کشور است که مبلغ مناسبی در سال97 برای نوسازی صنعت کشور اختصاص یافته است که در این راستا باید نرخ بازده صنعتی مناسب نیز تعیین شود.

    وی با اشاره به اینکه جوایز مشوق‌های صادراتی سال‌های سال به فراموشی سپرده شده و استفاده کاملی از آن نمی‌شد، افزود: با حمایت رئیس مجلس و پیگیری‌های ایشان بخشی از حقوق ورودی و سود بازرگانی از واردات به حمایت از صادرات غیرنفتی در قالب جوایز صادراتی اختصاص یافت.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قانونی برای تشکیل سازمان‌های توسعه‌ای تصویب شده‌ است، ادامه داد: این سازمان‌ها می‌توانند با کمک بخش خصوصی به بخش تولید کشور کمک کنند و سازمان‌های توسعه‌ای برای تولید با کیفیت از سال 97 می‌توانند گام‌های مهمی بردارند.

    شریعتمداری تصریح کرد: در قانون بودجه سال 97 اقدامات خوبی برای حمایت از کالای ایرانی صورت گرفته است.

    وی گفت: از مهمترین مشکلات تولید کنندگان موضوع مالیات بر ارزش افزوده است و اصلاح این قانون یکی از مهمترین راهکارها برای بهبود وضعیت تولیدکندگان است.

    شریعتمداری افزود: یکی از راهکارها این است که به جای اینکه در هر مرحله مالیات دریافت کنیم فقط از آخرین زنجیره و از مصرف کننده نهایی مالیات بگیرید. ضمن اینکه شرایط مودیان مالیاتی نیز در نظر گرفته شود.

    وزیر صنعت اضافه کرد: من در ماه‌های بهمن و اسفند سال گذشته از برخی واحدهای تولیدی پوشاک در تهران بازدید کردم که بسیار باعث افتخار بود برخی از آنها با کیفیت بسیاری بهتری از محصولات خارجی پوشاک تولید می کردند اما در صحبتهایشان مالیات بر ارزش افزوده را مهمترین مشکل خود می دانستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو