عصر بازار

رفع خلأسوابق بیمه ای فقط با اثبات اشتغال و پرداخت حق بیمه میسر است

عصر اعتبار- رفع خلأ سوابق بیمه ای فقط با اثبات اشتغال و پرداخت حق بیمه آن ایام میسراست.

رفع خلأسوابق بیمه ای فقط با اثبات اشتغال و پرداخت حق بیمه میسر است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سازمان تامین اجتماعی، افرادی که در مقاطعی اشتغال به کار نداشته اند و حق بیمه برای آنها پرداخت نشده و میان سوابق بیمه ای آنها خلا ایجاد شده است، سابقه بیمه ای برای آن مقاطع ایجاد نمی شود. فقط برای کسانی که کار کرده باشند و کارفرما حق بیمه آنها را پرداخت نکرده باشد، در صورت پرداخت حق بیمه از سوی کارفرما برای ایام مورد نظر سابقه بیمه ای ایجاد می شود.

    افرادی که برای کارفرمایی کار می کنند و به اصطلاح بیمه شده اجباری هستند باید کارفرما حق بیمه آنها را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند و با پرداخت حق بیمه برای کارگرانی که فهرست آنها در اختیار این سازمان قرار می گیرد سابقه ایجاد می شود. این سوابق در بانکهای اطلاعاتی تامین اجتماعی نگهداری می شود و در زمان مقرر برای امور بازنشستگی، بیماری و سایر خدمات مورد استفاده قرار می گیرد.

    اگر کوتاهی در زمینه پرداخت حق بیمه از سوی کارفرمایان انجام گیرد، سازمان تامین اجتماعی از طریق شکایتی که کارگر در خصوص ادعای سابقه انجام می دهد به درخواست های آنها رسیدگی می کند.

    کارگران برای ادعای سابقه باید با همراه داشتن مدارک لازم به آخرین شعبه بیمه پردازی مراجعه کنند . در این صورت کارگران مدارکی مانند فیش حقوقی، حکم کارگزینی، فهرستی از پرداخت کارفرما به بانک و هر مدرکی که اثبات می کند برای کارفرمایی کار کرده اند و کارفرما در پرداخت حق بیمه قصور کرده را و همچنین مشخصات کارگاه و کارفرمای مورد نظر و ایامی که حق بیمه پرداخت نشده را  به شعبه ارائه کنند تا کمیته های رسیدگی به ادعای سوابق کارگران تشکیل شود.

    گفتنی است، قانون صرفا در یک مورد که بیمه شده اشتغال نداشته و همچنین حق بیمه پرداخت نکرده، مجوز ایجاد سوابق بیمه را داده است و آن در مورد افرادی است که به سن ٦۰ سال رسیده باشند و سابقه بیمه قبلی داشته باشند و می خواهند بازنشسته شوند، می توانند تا مرز ١۰ سال، با پرداخت حق بیمه از سوی بیمه شده، با ١۰ روز حقوق بازنشسته شوند.

    سازمان تامین اجتماعی توصیه می کند بیمه شدگان زمانی که اشتغال ندارند با  انعقاد قرارداد بیمه اختیاری با این سازمان ، بیمه پردازی خود را داشته باشند تا بین سوابق بیمه ای آنها خلا ایجاد نشود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی