عصر بازار

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران مطرح کرد:

ایجاد سقف برای اعتبارات سازمان بیمه سلامت

اقدام برای حذف چند بیمه‌ای‌ها

عصر اعتبار- مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران مهم‌ترین اقدام این سازمان را رعایت سقف اعتبارات عنوان کرد و گفت: ایجاد سقف برای اعتبارات هرچند تبعات و مشکلاتی دارد، ولی باید نهادینه و اجرایی شود.

ایجاد سقف برای اعتبارات سازمان بیمه سلامت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، طاهر موهبتی در دیدار نوروزی وزیر بهداشت با مدیران و کارکنان سازمان بیمه سلامت ایران ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این سازمان افزود: هنگام ورود به این سازمان در نیمه دوم سال گذشته با چالش جدی منابع مالی مواجه شدیم؛ به طوری که مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی با 12 و داروخانه‌ها تا 10 ماه تاخیر مواجه بودند که با همت و برنامه‌ریزی دقیق و دریافتی‌های صورت گرفته، امروز بدهی دانشگاه‌ها به 4.5 ماه رسیده است.

    آخرین وضعیت پرداخت مطالبات داروخانه‌ها و مراکز درمانی

    وی با بیان اینکه داروخانه‌ها در وضعیت خوبی قرار گرفته و فقط 1.5 ماه از این سازمان مطالبه دارند، اظهار کرد: بدهی پاراکلینیک‌ها هم اکنون به مردادماه رسیده است و پنج ماه مطالبه دارند. پرداخت مطالبات در شش ماهه نخست سال گذشته 2 هزار و 480 میلیارد تومان و در شش ماهه دوم به 9 هزار و 400 میلیارد تومان افزایش یافت. تحقق منابع تاثیر بسزایی بر شرکای مالی این سازمان دارد و موجب جذب اعتماد و اطمینان نسبی آنان می‌شود.

    مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به مدیریت هزینه‌ها در این سازمان، افزود: با وجود اقدامات علمی و استاندارد کردن مدیریت هزینه‌ها، با تبعات اجتماعی در فضای مجازی مواجه خواهیم شد.

    220 هزار تن تحت پوشش صندوق بیمه ایرانیان

    موهبتی گفت: با اقدامات صورت گرفته، افراد تحت پوشش صندوق بیمه ایرانیان طی این مدت از هفت هزار بیمه شده به 220 هزار نفر افزایش یافت؛ به طوری که امروز بیش از 220 هزار بیمه شده دیگر سازمان‌های بیمه‌گر، به این بیمه برگشتند.

    ذخیره 600 میلیارد تومان با اجرای یک بخشنامه

    وی به بخشنامه‌ای که در نیمه دوم سال گذشته به منظورعدم افزایش هزینه‌ها نوشته شده بود، اشاره کرد و افزود: با اجرای این طرح و سایر اقدامات از جنس مدیریت هزینه، بخشی از  هزینه‌ها کنترل شد؛ به طوری که حدود 600 میلیارد تومان طی این مدت ذخیره منابع صورت گرفت.

    اقدام برای حذف چند بیمه‌ای‌ها

    مدیرعامل بیمه سلامت ایران در ادامه به همپوشانی بیمه شدگان این سازمان با دیگر سازمان‌های بیمه‌گر اشاره و بیان کرد: حدود 260 هزار بیمه شده نیروهای مسلح و 4 میلیون و 700 هزار بیمه شده تامین اجتماعی وجود دارند که در فرایند رفع هم پوشانی فعالانه وارد شده‌ایم و مهم‌تر اینکه تاکید داریم نباید همپوشانی جدیدی داشته باشیم.

    موهبتی اظهار کرد: با اجرای طرح استحقاق سنجی، پیش بینی ما این است که سال آینده با مراجعه افراد به دفاتر پیشخوان، حذف همپوشانی را داشته باشیم؛ چرا که مراجعه برای دریافت خدمت و یا تمدید دفترچه در این دفاتر صورت می‌گیرد.

    حذف دفترچه بیمه سلامت در 120 بیمارستان کشور

    وی همچنین گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، حذف دفترچه‌ها در بیمارستان‌ها آغاز شده؛ به طوری که این اقدام در 120 بیمارستان انجام شده و امیدواریم در سراسر کشور نیز این طرح اجرایی شود.

    مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در ادامه به علمی شدن خدمات این سازمان اشاره کرد و گفت: این سازمان با مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت ایران اقدام به ایجاد یک ساختار جدید  کرده است؛ به طوری که حتی ردیف بودجه‌ای و عملیاتی آن نیز شکل گرفته است. 

    2 اولویت مهم سازمان بیمه سلامت

    موهبتی شعار سازمان بیمه سلامت ایران در سال جدید را سازمان الکترونیک عنوان و اظهار کرد: الکترونیکی شدن خدمات و مدیریت هزینه‌ها از اولویت‌ها و رویکردهای جدی این سازمان در سال جدید است که وزیر بهداشت نیز تاکید جدی بر آن دارند و امیدواریم بتوانیم از این فرصت به شکل مطلوب بهره لازم را ببریم.

    لزوم ایجاد سقف برای اعتبارات

    وی مهم‌ترین اقدام سازمان بیمه سلامت ایران را رعایت سقف اعتبارات بیان کرد و افزود: طی سال‌های گذشته اعتبارات این سازمان مثلا اگر 10 هزار میلیارد تومان بود در عمل هزینه خرید خدمت صورت بسیار بیشتر  بود که مشکلات عدیده ای را فراهم ساخت. ایجاد سقف برای اعتبارات هرچند تبعات و مشکلات مربوط به خود را دارد ولی باید نهادینه و اجرایی شود.

    توجیه تولیدکنندگان درمان کشور برای مدیریت هزینه

    بنابر اعلام اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بیمه سلامت، وی با بیان اینکه مدیرت هزینه به سهولت محقق نمی‌شود، بیان کرد: برای اجرای مدیریت هزینه‌ها ابتدا با دانشگاه‌های علوم پزشکی که بزرگترین تولیدکنندگان درمان کشور هستند، هماهنگ شده و استان‌ها نیز توجیه شدند.

    مدیرعامل سازمان بیمه سلامت نهایی شدن طرح استحقاق سنجی را از دیگر اهداف این سازمان بیان کرد و گفت: در این زمینه کارگروهی با سایر بیمه‌ها نیز تشکیل شده است که امیدواریم اجرای این طرح را به بالاترین سطح برسانیم.

    وی در پایان ابراز امیدواری کرد که سازمان بیمه سلامت بتواند گام‌های موثری برای تحقق اهداف سازمان و مردم بردارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی