عصر بازار

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد:

دلار هیجانی شده؛ همه‌چیز به نفع سوداگران است

عصر اعتبار- نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران از عملکرد ارزی بانک مرکزی انتقاد کرد و گفت: افزایش قیمت دلار هیجانی است و در واکنش به نگرانی مردم نسبت به آینده اقتصادی کشور که با خرید ارز به دنبال حفظ نقدینگی‌شان هستند، ایجاد شده که شرایط را فقط به نفع سوداگری و سوداگران کرده است.

دلار هیجانی شده؛ همه‌چیز به نفع سوداگران است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل ازایسنا، شیب صعودی قیمت دلار ادامه دارد و با التهابی که در بازار ارز به وجود آمده اکنون دیگر صرافی‌ها و حتی دستفروشان ارز نیز دلاری نمی‌فروشند و می‌گویند "دلاری در بازار وجود ندارد". در این شرایط که قیمت دلار به 5850 تومان رسیده است  اظهارنظرهایی درباره نحوه عملکرد بانک‌ مرکزی صورت می‌گیرد که در یکی از آنها پدرام سلطانی با انتقاد از روش عملکرد بانک مرکزی گفت: روندی در حال، اتفاق افتاده پیش از این نیز به اجرا درآمده و انتقاداتی نسبت به آن وارد بوده است؛ یعنی اینکه مردم بخواهند جلوی در صرافی ها صف بندند و بانک مرکزی با تزریق ارز بخواهد جلوی تقاضای بازار را بگیرد یعنی به نوعی دولت، تقاضای کسانی را که فعالیت تجاری و تولیدی ندارند را تامین کند که کار درستی نیست.

    وی افزود: بانک مرکزی باید به جای توزیع دلار به شکل فعلی آنها را در اختیار مسافران، تاجران و افرادی که قصد عملکرد موجه دارند، بگذارد.

    نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به صحبت برخی از افراد که "افزایش قیمت ارز را کمک به صادرات دانسته اند"، تصریح کرد: افزایش بدون توجیه قیمت ارز و فضایی که ایجاد شده است نه تنها به اقتصاد مولد کمک نخواهد کرد بلکه فقط به نفع سوداگری و سوداگران خواهد بود.

    سلطانی ادامه داد: شاید افزایش قیمت دلار به نفع برخی حوزه‌ها مانند صادرات مواد معدنی خام یا صادرات محصولات کشاورزی در کوتاه مدت باشد ولی طبیعتا نگرانی که این شرایط برای شهروندان ایجاد می‌کند برای تولیدکننده نیز ایجاد خواهد کرد و ممکن است تولیدکنندگان دست به رفتارهای بزنند که برای حفظ ارزش کالاهای تولیدی مواد اولیه بیشتری را خرید و انبار کنند.

    وی با بیان اینکه صحبت درباره حبابی بودن قیمت دلار در شرایط فعلی چندان امکانپذیر نیست، گفت: از آنجاکه درآمدهای دقیق کشور در حوزه ارزی چندان مشخص نیست و قطعا دارایی‌های بانک مرکزی از موجودی بازار بسیار بیشتر  است و از طرفی دیگر شرکت‌های صادراتی بخش عمده‌ای از درآمدهای ارزی خود را در حساب کشورهای دیگر نگهداری می کنند تا به علت مشکل تحریم ها و انتقال پول به مشکل نخورند، نمی‌توان جواب دقیقی به حبابی بودن قیمت دلار داد.

    نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران در ادامه افزود: البته در شرایط فعلی و مقدار افزایش قیمتی که ارز داشته است، می توان گفت که این افزایش قیمت هیجانی است و در واکنش به نگرانی مردم نسبت به آینده اقتصادی کشور است که تصمیم گرفتند با خرید ارز نقدینگی خود را حفظ کنند؛ این یعنی بخش عمده‌ای از تقاضا اکنون توسط مصرف‌کنندگان غیر مولد ایجاد شده است.

    سلطانی همچنین در خصوص رویه به وجود آمده گفت: با توجه به اینکه جو روانی یکی از عوامل جدی رشد قیمت ارز است قطعا در صورتی که مردم نسبت به اتفاقات اقتصادی و وضعیت کشور نگاه مثبت تری پیدا کنند، از این واکنش هیجانی کم خواهد شد و بازار شرایط مشخص‌تری پیدا خواهد کرد.

    این فعال حوزه  بازرگانی در خصوص واکنش هایی که بازار داخلی می‌تواند نسبت به پدیده افزایش قیمت ارز داشته باشد، گفت: قطعا اجناسی که وابستگی  ارزی دارند افزایش قیمت خواهند داشت که موجه است و در مواردی دیگر نیز اجناسی که چندان وابستگی ارزی ندارند نیز به خاطر شرایط بازار اقدام به افزایش قیمت می‌کنند و در این فضا انبارش کالا با رشد مواجه خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی