عصر بازار

اعتباردهی به معاملات اینترنتی با بلاک‌چین

عصر اعتبار- یک کارشناس حوزه بانکداری الکترونیکی تحولات اتفاق افتاده در حوزه تکنولوژی بلاک‌چین را مهم‌ترین اتفاق در حوزه بانکداری الکترونیکی عصر جدید ارزیابی کرد و گفت که امروز بلاک‌چین قدرتی را به بانک‌ها می‌دهد تا به نیازهای متنوع و خلاق مردم پاسخ دهد.

اعتباردهی به معاملات اینترنتی با بلاک‌چین
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مصطفی امیری با اشاره به وجود مشکلاتی در عرصه تجارت الکترونیکی اظهار کرد: مشکل عمده‌ای که تا پیش از این در بسیاری از مبادلات تجاری و کالایی وجود داشت نبود اعتماد بود که ایجاب می‌کرد یک نهاد مرکزی مانند آنچه در کشور با عنوان بانک مرکزی می‌شناسیم، وظیفه ایجاد اعتماد را انجام دهد.

    این کارشناس حوزه بانکداری الکترونیکی با اشاره به این‌که در مسیر احراز هویت تا انجام مبادلات پولی نهادهای مختلفی درگیر هستند، اظهار کرد: فناوری بلاک‌چین از ابتدا تا انتهای فرآیند پرداخت و مبادلات پولی را انجام می‌دهد و هرچقدر هم که می‌گذرد قدرت و نظارت‌اش هم بیشتر می‌شود.

    امیری با بیان این که دولت‌ها نمی‌توانند در مقابل استفاده از تکنولوژی‌های نوین مقاومت کنند، گفت: اگر حاکمیت سعی نکند که امروز از بلاک‌چین استفاده کند، همین تکنولوژی بعدا و در آینده‌ نزدیک به تهدیدی همانند آن چیزی که امروز در بازار ارز وجود دارد، تبدیل خواهد شد.

    وی در توضیح فناوری بلاک‌چین، اظهار کرد: تصور کنید یک زمانی می‌خواهید یک ماشین برای خود تهیه کنید. شما خواهان این هستید که بدانید آیا این ماشین قبلا دچار مشکل فنی شده است یا خیر و در کل ماشین سالمی هست یا نه. فناوری بلاک‌چین همانند یک زنجیره متصل به هم و شفاف از همه اطلاعاتی که از بیمه، تعمیرکار ماشین و خریدار قبلی تهیه شده است.

    این کارشناس حوزه بانکداری الکترونیکی اضافه کرد: خاصیت زنجیره بلاک‌چین این است که بسیار گسترده بوده و همه اتفاقات حول محور آن محصول که می‌تواند یک کالایی حتی پول باشد را در یک سلسله مراتب تجمیع کند، ضمن این‌که اگر کسی بخواهد در این زنجیره دستکاری کند، مشخص می‌شود.

    امیری همچنین در مورد مقوله امضای الکترونیکی نیز اظهار کرد: مساله تجارت الکترونیک حل نمی‌شود مگر این‌که قبل از آن مقوله امضای الکترونیک را حل کنیم، در صورتی که می‌بینیم در حال حاضر این مساله بین دو نهاد ثبت احوال و اسناد و وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌چرخد که هر کدام هم ادعای تولیت آن را دارد.

    وی اضافه کرد: این در صورتی است که هنوز هیچ سندی قطعی در فضای مجازی هم به وجود نیامده است. من اگر بخواهم ماشین را به صورت الکترونیکی تهیه کنم، درنهایت باز هم باید مراجعه حضوری به محل فروش ماشین داشته باشم، در صورتی که اگر در فضای مجازی به هر یک از مشتریان و کاربران یک کلید یا هویت مجازی بدهم، آن موقع دیگر می‌توان همه کاربران را تحت نظر داشت.

    این کارشناس حوزه بانکداری الکترونیک بیان کرد: نیازی نیست که حتما خود کاربر را در زنجیره اطلاعات قرار بدهیم چراکه می‌توانیم هویت‌ها را اساسا چند رشته ارتباط را به عنوان یک مجموعه فایل یا اصطلاحا اثرانگشت تعریف کنیم.

    امیری با بیان این‌که در صورت حل مساله امضای الکترونیکی و استفاده از بلاک‌چین در تجارت الکترونیکی بسیاری از عدم اطمینان‌های این حوزه برطرف می‌شود، گفت: زمانی که مشکلی پیش بیاید و دعوای حقوقی صورت بگیرد، دادستان می‌تواند به رشته اسنادی که در فضای بلاک‌چین وجود دارد، مراجعه کند. بلاک‌چینی که اگر کسی در آن دست ببرد کاملا محرز خواهد بود. در تاریخ تولید یا انقضای یک محصول صورت بگیرد کاملا قابل ردیابی خواهد بود.

    وی در پایان تکنولوژی بلاک‌چین را یک فناوری با سطح بالا توصیف کرد و گفت: بلاک‌چین از پول شروع شده و تا طلا و جواهر نیز ادامه پیدا کرده است، اما این پایان ماجرا نیست. این فناوری می‌تواند بعدا برای خرید اتومبیل، املاک و تقریبا همه کالاها هم مورد استفاده قرار بگیرد. اتفاقی که به نظر می‌رسد امسال بتواند از مهم‌ترین تحولات حوزه بانکداری الکترونیک و تجارت الکترونیک باشد.

    بلاک چین (Blockchain) از دو کلمه Block (بلوک) و Chain (زنجیره) ایجاد شده است. این فناوری در حقیقت زنجیره‌ای از بلوک‌هاست. به طور کلی بلاک چین یک سیستم ثبت اطلاعات و گزارش توزیع شده و به صورت غیرمتمرکز است. بیت کوین اولین کاربرد از این فناوری بود و از بلاک چین برای ذخیره اطلاعات دارایی کاربران بهره برد. اگر بلاک چین یک سیستم عامل باشد، بیت کوین نرم افزاری برروی این سیستم عامل است.

    قابل ذکر است که در هر بلاک، هر اطلاعاتی می‌تواند ثبت شود؛ از جرم و جنایت‌های یک فرد تا نمایش اطلاعات حساب برای دارایی‌ها مانند بیت کوین، در بلاک چین اطلاعات در بلاک‌ها قرار می‌گیرند و با هم به صورت زنجیره‌ای مرتبط می‌شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی