عصر بازار

رییس اسبق کانون صرافان پاسخ داد:

چرا دلار گران شد؟

عصر اعتبار- رییس اسبق کانون صرافان با تاکید بر این‌که ثابت نگه داشتن نرخ ارز در چند سال گذشته از دلایل اصلی جهش نرخ دلار است تصریح کرد: صرافی‌های بانکی نیز ارز محدودی را به بازار تزریق می‌کنند که این نیز در افزایش قیمت دلار در روز‌های گذشته نقش داشته است.

چرا دلار گران شد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصاد آنلاین، اصغر سمیعی با بیان این‌که قیمت ارز همیشه تابع عرضه و تقاضا است، توضیح داد: معمولا برای کالاهایی که به طور غیر واقعی و دستوری ارزان‌تر از قیمت حقیقی عرضه می‌شود مشتاقان و علاقمندان و متقاضیان بیشتری پیدا می‌شود.

    این کارشناس حوزه ارز یکی از راه‌های کنترل تقاضا را تعدیل قیمت ارز دانست و افزود: اگر قیمت ارز، دستوری و غیر واقعی باشد هرلحظه باید منتظر هجوم خریداران و شکسته شدن سد قیمت‌ها باشیم اما اگر قیمت‌ها بر اساس تفاضل نرخ تورم در کشور تنظیم شود، تقاضا غیر واقعی کم و قیمت‌ها متعادل می‌شوند.

    رئیس هیات موسس کانون صرافان درباره علت نوسانات اخیر نرخ ارز اظهار کرد: ثابت نگه داشتن نرخ دلار برای مدت پنج سال با وجود اختلاف نرخ تورم با کشورهای حوزه از دلایل مهم التهاب بازار و جمع شدن فنر قیمت شده البته اخیرا این فنر شروع به باز شدن کرده است.

    وی با تاکید بر این‌که کم شدن تزریق ارز از سوی صرافی‌های بانکی نیز در جهش قیمت ارز موثر بوده است خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی افزایش قیمت در افزایش علاقه مندی به خرید نیز تاثیرگذار بوده و با توجه به عرضه محدود هر چه تقاضا افزایش می‌یابد قیمت ها نیز رو به بالا تغییر می‌کند.

    سمیعی با بیان این‌که در این میان بیشترین سود نصیب افراد مطلع از رانت می‌شود، گفت: البته واسطه‌ها نیز در این تلاطم سود خوبی عایدشان می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی