عصر بازار

بررسی وضعیت بازار ارز در مجلس؛

اظهارات ۵ نماینده؛ تلاطم بازار ارز باعث افزایش قیمت‌ها تا ۷۰ درصد شده است

عصر اعتبار- پنج نماینده مجلس در اظهارنظر جداگانه‌ای ضمن بیان انتقادات تند به عملکرد بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز، تلاطم در بازار ارز را باعث افزایش قیمت کالاها تا ۷۰ درصد دانستند و بر لزوم تحقیق و تفحص از این اتفاقات تاکید کردند. همچنین خواستار تعیین تکلیف مابه التفاوت قیمت دلار تعیین شده در بودجه ۹۷ یعنی ۳۵۰۰ تومان با نرخ ارز جدید یعنی ۴۲۰۰ تومان شدند.

اظهارات ۵ نماینده؛ تلاطم بازار ارز باعث افزایش قیمت‌ها تا ۷۰ درصد شده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در جلسه علنی سه‌شنبه مجلس برای بررسی التهابات اخیر بازار ارز و بعد از صحبت‌های سیف رییس کل بانک مرکزی، مسعود برزگر نماینده سلماس، حبیب الله دهمرده نماینده زابل، قسیم عثمانی نماینده بوکان، حشمت الله فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد غرب و بابایی صالح نماینده بویین زهرا در سخنان کوتاهی به تحلیل دلایل این تلاطم بازار پرداختند.

    برزگر: تلاطم بازار ارز باعث افزایش قیمت کالاها تا 70 درصد شده است

    برزگر؛ نماینده سلماس با اشاره به مخالفت مجلس با هرگونه گرانی در جریان بررسی بودجه گفت: گفته می شود که دولت از گرانی ارز خوشحال است چون می تواند درآمد بیشتری کسب کند اما سوال این است آیا این وضعیت به سود مردم تمام خواهد شد آن‌هم در شرایطی که با تلاطم در بازار ارز قیمت کالاها بین 40 تا 70 درصد افزایش پیدا می کند.

    وی با اشاره به وضعیت موسسات اعتباری گفت: در شرایطی که هنوز کشور درگیر پرداخت سپرده‌های مردم در موسسات اعتباری است، اکنون با این وضعیت بازار ارز مواجهیم که باید بانک مرکزی پاسخگو باشد. در این بین نقش مجلس و دولت ناچیز است چون بخش اعظم پول پرقدرت در بازار تحت اداره بانک مرکزی است.

    این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با طرح این پرسش که آیا بانک مرکزی از میزان عرضه و تقاضای ارز در بازار خبر نداشت، اظهار کرد: سوال این است که قیمت دلار در بودجه 3500 تومان تعیین شد که اکنون با رقم 4200 تومان برای دلار مابه التفاوت چه خواهد شد؟

    دهمرده: دلالان و مافیان ارز از تلاطم بازار سوءاستفاده کردند

    حبیب الله دهمرده نماینده زابل نیز با تاکید بر پرهیز از القای هرگونه ناامیدی به جامعه و لزوم داشتن وحدت و همدلی در کشور در عین حال گفت: باید در کنار داشتن چنین رویکردی انتقادات به صورت سازنده مطرح شود که به نفع مردم و نظام خواهد بود. انتظار ما این بود که در این شرایط رئیس‌جمهور و یا حداقل معاون اولش به مجلس می آمد و توضیح می داد.

    وی با طرح این پرسش که چرا کشور را با این حجم از چالش مواجه کردید؟ گفت: دلیل این میزان از تاخیر برای اتخاذ تصمیم قاطع جهت تعیین نرخ ارز چه بود؟ اکنون همه دلالان و مافیای ارز سوءاستفاده‌های خود را انجام دادند البته که معلوم نیست که این تصمیم پایدار بماند.

    دهمرده با تاکید بر اینکه نوسانات ارز باعث تاثیرات وحشتناکی در زمینه تولید، اقتصاد مقاومتی، سپرده گذاری، واردات و صادرات شده است، گفت: در اینباره تنها اکتفا به دشمن خارجی نکنید چون عنصر اصلی وجود مسئولان ناکارآمد است که باعث وجود این حجم از بی اعتمادی شده است.

    وی با تاکید بر لزوم هرگونه تشتت و اختلاف در بین دولت گفت که باید یک صدا تصمیمات را دنبال کنیم.

    عثمانی: بازار ارز به بازار سرمایه‌گذاری تبدیل شده است

    قسیم عثمانی نماینده بوکان اظهار کرد: وقتی منابع ارزی کشور بیش از مصارف ارزی باشد چرا باید نرخ ارز افزایش پیدا کند؟ چه اتفاقی افتاده که ما در سال حمایت از کالای ایرانی شاهد این حجم از تقاضا برای ارز و افزایش نرخ آن هستیم.

    وی ادامه داد: وقتی بستر سرمایه‌گذاری ها در کشور بسته می شود کسانی که منابع مالی دارند، برای سرمایه‌گذاری پول‌هایشان چاره‌ای ندارند جز آنکه به سمت بازار ارز و سکه بروند چون راه دیگری جهت سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

    وی با بیان اینکه مردم ارز را به عنوان محلی برای سرمایه‌گذاری می دانند، گفت: بازار ارز به بازار سرمایه‌گذاری تبدیل شده است حال اینکه افزایش نرخ ارز مدیریت و کنترل شود شاهد این حجم از اتفاقات نیستیم. باید کاری شود که منابع مالی مردم به سمت دیگری غیر از بازار ارز و سکه برود.

    بابایی صالح: دادگاه علنی برای ایجاد کنندگان التهاب در بازار ارز تشکیل شود

    بابایی صالح نماینده بویین زهرا خطاب به سیف گفت: آقای سیف این اتفاقات در بازار ارز در زمان طاغوت رخ داد و رئیس بانک مرکزی وقت اعدام شد، ما از قوه قضائیه می خواهیم دادگاه علنی برای محاکمه کسانی برگزار کند که باعث بروز این اتفاقات در بازار ارز شدند.

    وی همچنین گفت: معلوم نیست مابه التفاوت قیمت ارز نسبت به آنچه در بودجه تعیین شده کجا خواهد رفت. آقای سیف بداند عامل کاهش ارزش 40 درصدی پایه پول ملی است و باید پاسخگو باشد.

    این نماینده مجلس همچنین گفت: اکنون بخش قابل توجهی از مردم زیر خط فقر هستند و به خاک سیاه نشسته‌اند. با این وضعیت تکیلف آنها مشخص نیست.

    فلاحت پیشه: مجلس درباره عاملان التهاب در بازار ارز تفحص کند

    حشمت الله فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد غرب با بیان اینکه مشکلات اقتصادی، تیم اقتصادی دولت را له کرده و کار به خود رئیس‌جمهور کشیده است، گفت: به نظر می‌رسد دولت قانون مجلس را دور زده است. در ابتدا شوکی وارد کردند و دو کار را انجام دادند. اول بخشی از دولتمردان سعی کردند گرانی‌ را به دوش مردم تحمیل کنند و در وهله دوم قاچاقچیان و دلالان صاحب رانت و یقه سفیدها بیشترین سود را بردند که این اقدامات اولین خیانت به شعار سال است.

    این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه صنعتگران با این شرایط چطور می توانند با کالاهای خارجی رقابت کنند، اظهار کرد: آنقدر از دشمن در هر موضوعی استفاده نکنید. در عرصه اقتصادی صحبت از مدیران نالایق و رانتهای اقتصادی است. باید مجلس تفحص کند که در این شوک چه کسانی صاحب سود و سرمایه شدند و چه کسانی عامل این اتفاقات بودند.

    وی یادآور شد: سال گذشته درباره 104 هزار میلیارد تومان تسهیلات وصول نشده بانکها در کمیسیون اقتصادی تفحصاتی را ارائه کردیم که اکنون این میزان به 110 هزار میلیارد تومان رسیده است. آن‌وقت چه خیانتی در حق زلزله‌ زده‌ها به خاطر 10 میلیارد کردید و شب عید آنها را خراب نمودید.

    فلاحت پیشه افزود: مدیری که می گوید اقتصاد نامتعادل است مدیر لایقی نیست. شما عید مردم را خراب کردید اکنون مجلس باید براساس مصوبات خود به وظایف نظارتی‌اش عمل کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو