عصر بازار

رییس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد:

آمادگی ایران برای تجارت آزاد با ازبکستان + کالاها

عصر اعتبار- رییس سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: فرآورده‌های دارویی، محصولات پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی، محصولات مرتبط با صنعت فولاد، محصولات و مصالح ساختمانی، پی وی سی و انواع تایر و تیوپ از جمله کالاهایی است که ممکن است ایران در صادرات آنها به ازبکستان دارای مزیت باشد.

آمادگی ایران برای تجارت آزاد با ازبکستان + کالاها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، همایش تجاری ایران و ازبکستان صبح سه‌شنبه با حضور رییس سازمان توسعه تجارت و وزیر تجارت خارجی ازبکستان به همراه رییس اتاق بازرگانی این کشور و نایب رییس اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. 

    در این همایش مجتبی خسروتاج - معاون وزیر صنعت، معدن و  تجارت - با اشاره به آمادگی دو کشور برای همکاری‌های تجاری اظهار کرد: تجارت آزاد میان ایران و ازبکستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ایران آمادگی خود برای ورود به این عرصه را اعلام کرده است.

    وی همچنین به لزوم تسهیل رفت و آمد تجار دو کشور و روند دریافت ویزا اشاره کرد و مسائل بانکی را از دیگر موضوعاتی دانست که در تجارت دو کشور نقش مهمی ایفا می‌کند.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در عین حال به اهمیت سرمایه‌گذاری‌های مشترک، ترانزیت و توسعه حمل و نقل جاده‌ای و ریلی اشاره کرد و افزود: روز گذشته مسئولان کشور ازبکستان اعلام کردند که نیازمند خرید نفت از ایران هستند.

    خسروتاج همچنین یادآور شد: در حوزه‌های دیگر نیز اکنون کشورهای ایرانی به سرمایه‌ گذاری در ازبکستان پرداخته‌اند که از جمله این موارد می‌توان به کارخانجاتی که در حوزه تولید کاشی و سرامیک ایجاد شده اشاره کرد.

    کالاهای قابل تجارت میان ایران و ازبکستان

    وی اظهار کرد: بررسی اقلام وارداتی ایران از ازبکستان گویای آن است که 85 درصد این رقم به واردات پنبه، 3.5 درصد آن به حبوبات و حدود 3.3 درصد به حمل و نقل اختصاص پیدا می‌کند. از سوی دیگر دارو را می‌توان از عمده اقلام صادراتی ایران به ازبکستان دانست. البته با توجه به آنکه کشور ازبکستان به اندازه ایران به فرآورده‌های نفتی دسترسی ندارد، ظرفیت افزایش صادرات در این بخش نیز وجود دارد.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین محصولات پتروشیمی و قطعه‌سازی خودرو را از دیگر بخش‌هایی دانست که هر دو کشور در آن دارای تولیداتی هستند و فرصت برای همکاری‌های بیشتر و مبادله اطلاعات میان ایران و ازبکستان فراهم است.

    وزیر تجارت خارجی ازبکستان همچنین اظهار کرد: در رابطه با غلات و گندم صحبت‌هایی صورت گرفته و به دنبال آن هستیم که مجوز و سهمیه‌های لازم برای صادرات این کالاها به ایران را دریافت کنیم و امیدواریم در این روند مانعی حادث نشود.

    وی در عین حال از آمادگی ازبکستان برای صادرات نخ پنبه و همچنین منسوجات پنبه‌ای خبر داد و خواستار تخفیف‌های ترانزیتی از سوی ایران شد.

    صادرات به ازبکستان فقط 142 میلیون دلار

    حسین سلاح‌ورزی - نایب رییس اتاق بازرگانی ایران - نیز در این مراسم به ارائه توضیحاتی پرداخته و اظهار کرد: در سال 2016 حجم واردات ازبکستان 9.1 میلیارد دلار بوده است که از این رقم سهم ایران تنها 142 میلیون دلار بوده است.

    وی همچنین یادآور شد: در همان سال میزان واردات ایران نیز 44 میلیارد دلار بوده که از این رقم تنها 59 میلیون آن به ازبکستان اختصاص داشته است، برهمین اساس می‌توان گفت که سهم دو کشور از مبادلات تجاری بسیار ناچیز و ناکافی است.

    نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که ازبکستان در حوزه معادن به ویژه معادن طلا، مس و اورانیوم ظرفیت بالایی دارد این موارد را از زمینه‌های همکاری مشترک دانشت.

    کریموف - رییس اتاق ازبکستان - نیز حجم فعلی تبادلات تجاری دو کشور را رضایت‌بخش ندانسته و اظهار کرد: حتی می‌توان در سال‌های آتی این روابط را تا سقف یک میلیادر دلار گسترش داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو