عصر بازار

معاون مرکز پژوهش های مجلس:

راه اندازی بازار آتی ارز پیشنهاد مجلس به دولت است

عصر اعتبار- معاون مرکز پژوهش های مجلس امروز همزمان با حضور ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی در مجلس، عنوان کرد که راه اندازی «بازار آتی ارز» پیشنهاد بدنه کارشناسی کشور به دولت است.

راه اندازی بازار آتی ارز پیشنهاد مجلس به دولت است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، دقایقی قبل پس از ارائه توضیحات ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی و محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در صحن علنی مجلس که به نوسانات نرخ ارز و تصمیم جدید دولت اختصاص داشت، نوبت به محمد قاسمی، معاون مرکز پژوهش های مجلس رسید تا نظرات خود را در مورد التهابات بازار ارز عنوان کرد.

    قاسمی در بخشی از سخنان خود گفت: مردم از بدنه کارشناسی کشور انتظار ارائه راه حل برای برقراری آرامش در بازار و جلب اعتماد فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران را دارند که یکی از راه حل های مناسب این روزهای کارشناسان که در دنیا نیز پذیرفته شده، راه اندازی بازار آتی ارز است.

    معاون مرکز پژوهش های مجلس افزود: پیشنهاد راه اندازی بازار آتی ارز که می تواند یک ثبات و اعتماد را در بازار ایجاد کند طی چند نوبت ارائه شده و امیدواریم این موضوع مورد توجه دولت قرار گیرد.

    قاسمی در ادامه عنوان کرد: در کنار بازار آتی ارز، ایجاد صندوق های ذخیره طلا و ذخیره ارزی نیز از مواردی است که می تواند با کاهش واسطه گری های مخرب، اعتماد را به بازار ارز برگرداند.

    گفتنی است، پیشنهاد راه اندازی بازار آتی ارز که برخی از آن به عنوان بورس ارز یاد می کنند، در سال 90 اوج گرفت و سرانجام در آذر ماه سال 94 شورای عالی بورس در حضور مسوولان ارشد اقتصادی کشور از جمله وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی، ایجاد بازار آتی ارز را تصویب کرد.

    مزیت اصلی این بازار، پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز است تا فعالان اقتصادی در زمان های التهاب، ابزاری برای بیمه خود در برابر نوسانات نرخ ارز در اختیار داشته باشند.

    با راه اندازی بازار آتی ارز، فعالان و سرمایه گذاران می توانند در بستری قانونمند و شفاف و به دور از ایجاد التهاب در بازار فیزیکی، با اتخاد موقعیت خرید یا فروش، ارز مورد نیاز خود را با قیمتی مشخص برای ماه های آینده تامین کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی