عصر بازار

تدوین سه سناریوی جدید اشتغال‌زایی

عصر اعتبار- نشست شورای عالی اشتغال به ریاست معاون اول رییس جمهور با بررسی تدوین سه برنامه صیانت از اشتغال موجود کشور برگزار شد.

تدوین سه سناریوی جدید اشتغال‌زایی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، اسحاق جهانگیری در نشست شورای عالی اشتغال ایجاد فرصت های شغلی را از اصلی ترین اولویت های کاری کشور برشمرد و با بیان اینکه تثبیت شغل یکی از برنامه های جدی دولت است، بر ضرورت اشتغال زایی در کنار صیانت از مشاغل موجود تاکید کرد.

    معاون اول رییس جمهور با تاکید بر ضرورت سرعت و دقت در پرداخت تسهیلات طرح اشتغال زایی روستایی، ‌ اظهارداشت: روند اجرای این طرح باید با سرعت بیشتری انجام شود و همه مکلف هستیم تا گره ها را از زندگی مردم باز کنیم؛ البته باید دقت داشته باشیم که دقت کار نباید فدای سرعت شود و این تسهیلات در اختیار عده ای رانت جو قرار گیرد. 

    وی با بیان اینکه سرعت فعلی در پرداخت این تسهیلات قابل قبول نیست، از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست تا هفته آینده جلسه ای در این خصوص برگزار و موانع موجود را برطرف کنند.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این جلسه گزارشی از تعداد واحدهای تولیدی فعال در کشور ارائه کرد و گفت: برخی از این واحدها با شرایط نامطلوب مواجه بودند که تعداد آنها مشخص شد و تلاش شد تا مشکلات بسیاری از این واحدها برطرف شود و برخی نیز با مشکل منابع مالی و تأمین سرمایه در گردش روبرو هستند. 

    شریعتمداری همچنین با اشاره به اینکه برخی از واحدهای تولیدی با ظرفیت 50 درصد مشغول فعالیت هستند، افزود: در 12 ماه سال گذشته 5831 پروانه بهره برداری جدید صادر شده که منجر به ایجاد 102 هزار و 994 فرصت شغلی شده است. 

    وی افزود: رشد 7 درصدی مصرف برق صنعتی نشان دهنده این است که رونق به بخش صنعت کشور بازگشته است. معاون وزیر جهاد کشاورزی هم در این نشست گزارشی از عملکرد بخش کشاورزی در حوزه اشتغال ارائه کرد و به تشریح پیشنهاداتی برای تسریع در اجرایی شدن برنامه ای اشتغال این وزارتخانه پرداخت. 

    در این جلسه که وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ‌ راه و شهرسازی، علوم، تحقیقات و فناوری، دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، ‌ رییس سازمان اداری و استخدامی کشور، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، رییس سازمان میراث فرهنگی، ‌ صنایع دستی و گردشگری، رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) و رییس سازمان تامین اجتماعی نیز حضور داشتند، دبیر شورای عالی اشتغال ضمن تشریح تحولات بازار کار در سال 96 گزارشی از وضعیت اشتغال کشور و وضعیت برنامه و بودجه اشتغال برای سال 97 ارائه کرد. 

    وی همچنین با بیان اینکه آمارها نشان می دهد که در بخش بیکاران حدود 41 درصد افراد تحصیل کرده هستند، گفت: آمارها همچنین بیانگر این هستند که تعداد زیادی از شاغلین فاقد تحصیلات دانشگاهی هستند از این رو برنامه های اشتغال زایی بیشتر متمرکز بر فارغ التحصیلان بیکار است. 

    دبیر شورای عالی اشتغال همچنین از تدوین سه برنامه برای صیانت از اشتغال موجود در کشور خبر داد و گفت: برای تثبیت شغل و جلوگیری از ریزش نیروهای شاغل سه برنامه پیشنهاد شده که پس از تایید در دستور کار قرار خواهد گرفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی