عصر بازار

روایت نماینده‌ای که نطق رییس کل بانک مرکزی را بهم‌زد:؛

خجسته: به سیف حمله نکردیم، حس مردم به او را القا کردیم!

عصر اعتبار- یکی از نمایندگان مجلس که در صحنه هجمه دسته جمعی برخی ساکنین خانه ملت به ولی‎الله سیف در جلسه علنی صبح امروز حضور داشت، به تشریح فضای حاکم بر تریبون مجلس و اعتراضات نمایندگان پرداخت و گفت: ما حس نمایندگان به بانک مرکزی را القا کردیم.

خجسته: به سیف حمله نکردیم، حس مردم به او را القا کردیم!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین،  در جلسه علنی صبح  مجلس شورای اسلامی که به بررسی شرایط نابسامان بازار ارز اختصاص داشت و از رییس کل بانک مرکزی دعوت شده بود تا به نمایندگان گزارش دهد، برخی نمایندگان به یکباره با هجوم به تریبونی که ولی‎الله سیف در حال سخنرانی از آن بود، برای دقایقی نظم جلسه را برهم زدند.

    امیر خجسته یکی از همین نمایندگان بود که در صحنه این درگیری حضور داشت. او می‎گوید که این اقدام، "حمله" نبود، بلکه القای حس مردم به رییس کل بانک مرکزی بود. او حتی معتقد است که اگر این حس را در مجلس نشان نمی دادند، مردم آن را در خیابان ها نمایش می دادند.

    نماینده مردم همدان در مجلس صحبت هایی را هم که در این درگیری خطاب به سیف مطرح شد، اینگونه روایت کرد: ما می گفتیم که آقا شما بروید! برای چه آمدید؟ دوره قبل هم آمدید و صحبت کردید ولی عمل نکردید. او ادامه داد: چطور ارز رها شده و به این قیمت در بازار رسیده و شما عکس العملی نشان نمی دهید؟ یک بار بگیر و ببند می کنید و بعد هم بحث را رها می کنید؟

    مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

    آقای خجسته! امروز شاهد تنش بین برخی نمایندگان و آقای سیف بودیم. هجمه دسته جمعی نمایندگان به تریبون ناطق آن هم نماینده دولت در صحن علنی مجلس، اتفاق نادری است. شما هم یکی از این نمایندگان بودید. در این مورد توضیح می دهید؟

    این کار ما، حمله نبود. حرکتی که امروز از سوی نمایندگان صورت گرفت، القای حس مردم نسبت به رییس بانک مرکزی بود که همه چیز را رها کرده و به بازی گرفته است.

    حرف شما چه بود؟

    ما می گفتیم که آقا شما بروید! برای چه آمدید؟ دوره قبل هم آمدید و صحبت کردیدولی عمل نکردید. مگر شما مسئول بانک مرکزی نیستید؟ مگر ارز زیر نظر شما نیست؟ چطور ارز رها شده و به این قیمت در بازار رسیده و شما عکس العملی نشان نمی دهید؟ یک بار بگیر و ببند می کنید و بعد هم بحث را رها می کنید؟ مردم نگران هستند. آنها عصبانی هستند. مردم وقتی این شرایط را می بینند فکر می کنند کسی نیست که بر اقتصاد و بازار ارز نظارت و آن را مدیریت کند.

    آن کاری که امروز انجام شد، یک حس مردمی بود که به نمایندگی از مردم به مسئولان بانک مرکزی نشان داده شد. ما به سیف می گفتیم که از مجلس برو، برای چه به اینجا آمدی؟ شما که ارز را تا قیمت 6 هزار تومان برده ای، در طول یک روز 500 تا 600 تومان بر نرخ ارز افزوده شد. این اتفاق دیگر برای مجلس قابل تحمل نبود.

    مجلس هم تحت فشار مردم هستند. مردم می گویند که این چه مجلسی است که خاصیت ندارد، چه مجلسی است که نمی تواند از قدرت نظارتی خود استفاده کند و با این بی سروسامانی در بازار ارز مقابله کند. واقعا ما نمی توانیم عمل کنیم؟ اتفاقا می توانیم عمل کنیم! چطور با این فشاری که در چند روز اخیر آورده شد، نرخ ارز به 4200 رسید؟ چه کسی این را مدیریت می کند؟ این همه صرافی درست کردند، که چه بشود؟ این برای ما قابل قبول نیست.

    ما می گوییم که آقای سیف و یا وزیر اقتصاد اگر می توانند بمانند، مدیریت کنند و این وضعیت را جمع کنند و مردم را از نگرانی دربیاورند. الان قیمت اجناس دو برابر شده است. کسی که دو میلیون حقوق داشته، امروز ارزش آن به یک میلیون رسیده است. چرا باید اینگونه باشد؟

    اگر این حس امروز از سوی نمایندگان نشان داده نمی شد، مردم حرصشان را در خیابان نشان می دادند.

    یعنی شما معتقدید که این اقدام شما به نمایندگی از مردم بوده و جلوی اعتراضات دیگر آنان را می گیرد؟

    بله؛ اعتراض ما به حضور سیف در مجلس به همین دلیل بود. به او گفتیم شما که به حرف هایتان عمل نمی کنید، ما را سر کار گذاشتید، الان برای چه آمدید؟

    البته رییس مجلس هم وارد شدند برای آرام کردن نمایندگان و ...

    ایشان گفتند که اجازه بدهید سیف حرف خود را بزند ولی خواسته ما این بود که از آن بالا، پایین بیاید و بجایش آقای رییس جمهور به مجلس بیاید تا تصمیم متقنی گرفته شود. ما حامی دولت هستیم و از دولت حمایت می کنیم اما اگر بخواهد اینگونه آشفتگی در بازار ارز باشد که نمی شود. قیمت آهن به دو برابر افزایش یافت.

    قیمت اجناس همه بالا رفته چه کسی می خواهد جواب بدهد؟ یک نفر باید در این کشور جواب بدهد. چه کسی؟ رییس بانک مرکزی باید پاسخگو باشد. اما ما در او بی عرضگی دیدیم. خاصیت و کارآمدی را در او ندیدیم. به او گفتیم وقت مردم را نگیر و رها کن. کسی که می تواند، باید بیاید و کار کند تا بتواند جواب مردم را بدهد. الان کاری را که دشمن می خواهد انجام بدهد را برخی دارند انجام می دهند. استکبار نارضایتی ایجاد می کند، خودمان هم در سیستم خودمان نارضایتی ایجاد می کنیم. این موضوع برای نمایندگان قابل قبول نبود. وگرنه نمایندگان دولت را دوست دارند و از او حمایت می کنند. اما هر طور باشد نماینده مردم هستند. اینکه بازار رها شود و کسی هم نظارت نداشته باشد برای ما قابل قبول نیست. مردم منتظر تعیین تکلیف هستند.

    یعنی شما خواهان آمدن آقای روحانی به مجلس هستید؟

    بله، قبلا یکبار آقای سیف به مجلس آمده بود. برای چه دوباره آمد که وقت مردم را بگیرد؟ ما به او حمله نکردیم. ما نسبت به مردم بی تفاوت نیستیم. اگر ما عکس العمل نشان ندهیم، بعدا مردم در خیابان به آن عکس العمل نشان می دهند. کشور نیاز به قاطعیت دارد. سیف اگر وضعیت را کنترل می کرد که ما از او تشکر می کردیم.

    ارز تک نرخی 4200 تومانی شما را راضی نکرد؟

    سیف امروز آمد و گفت که قیمت دلار 4200 تومان می شود. نمی توانست از اول این قیمت را نگه دارد؟ چه شد که در این فشارها این قیمت را اعلام کردند؟

    آقای سیف در آن شلوغی چه عکس العملی داشتند، توانستند جواب سوالات شما را بدهند؟

    حالا! در نهایت ما منتظریم که دلار 4200 تومانی عملی شود. باید با وزیر اقتصاد هم در این مورد صحبت کرد. باید با آقای رییس جمهور هم هماهنگی کرد. این قیمت اگر در 4200 تومان ثابت بماند خوب است. اما چون قبلا هم آقای سیف این حرف را زد و کاری نکرد، ما دیگر به او اعتماد نداریم.

    آن وسط کدامیک از نمایندگان، مسئول آرام کردن شما بودند؟

    نه بحث آرام کردن نبود. ما داشتیم حرف می زدیم. درگیر نبودیم که بخواهند ما را آرام کنند.

    پس آقای مطهری و امیرآبادی فراهانی برای چه از جایگاه هیات رئیسه، پشت تریبون آمده بودند؟

    خب قاعدتا برخی از دوستان باید می آمدند و به نمایندگان می گفتند که بنشینید و صحبت های او را بشنوید. اما ما گفتیم که این حرف ها را قبلا هم گفته بود. ما را آرام نمی کردند. آقای مطهری و اعضای هیات رییسه می گفتند که بنشینید و صحبت های او را بشنوید.

    فکر نمی کنید این نوع مذاکره کردن، حرمت ها را میان مجلس و دولت زیر سوال می برد؟

    اصلا. حرمت ها و احترام ها سرجای خود ماند. ما مشکلی با ایشان نداشتیم. بحث ما بر سر مدیریت است. اگر می توانند بسم الله، اگر نمی توانند هم بروند و نگذارند مردم اذیت شوند.

    نمایندگان معترض به آقای سیف، از چه طیف سیاسی در مجلس بودند؟

    از همه طیف ها بودند. هم اصولگرا و هم اصلاح طلب. هرکسی که احساس مردم را درک کرد، معترض بود. حالا برخی می گفتند حرف های خود را بزند و برخی هم می گفتند نه، حرف های او بس است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو