عصر بازار

جزئیات تازه از فروش دلار ۴۲۰۰ تومانی؛

شرایط فروش ارز مسافرتی اعلام شد

عصر اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی در تشریح ضوابط ارز مسافرتی اعلام کرد:‌ برای کشورهای همسایه ۵۰۰ یورو، برای کشورهای دور ۱۰۰۰ دلار به عاملیت بانک های ملی و ملت در نظر گرفتیم تا به سرعت مسافران نیاز ارزی خود را تامین کنند.

شرایط فروش ارز مسافرتی اعلام شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم،‌ ولی الله سیف در برنامه تیتر امشب که از شبکه 6 سیما پخش شد با تشریح پشت پرده گرانی دلار در ماه های اخیر،‌اظهار داشت: ویژگی مثبت اقتصاد ما در 5 سال گذشته اقتصاد با ثبات پیش بینی پذیر بوده است ولی از 6  ماهه دوم سال 96 این فضا ملتهب شد.

    وی با بیان اینکه بخشی از التهاب در بازار ارز ناشی از فضاسازی های دشمنان خارجی بوده است، افزود:‌برهمین اساس باید در داخل کشور خیلی مراقب باشیم و ما هم تلاشمان ارائه اطلاعات شفاف به مردم است.

    سیف باردیگر به نقش شبکه های اجتماعی در التهاب آفرینی دلار اشاره و تصریح کرد: افزایش قیمت هیچ منشاء اقتصادی اصلاً و ابداً‌ نداشته است.

    این عضو کابینه دولت یازدهم درباره نحوه اجرای ارز تک نرخی 4200 تومانی در بازار ارز در روز جاری اظهار داشت: امروز روزاول اجرای این تصمیمات بود و قرار شد بانک مرکزی دستور العمل ها  را ارائه  و مقدمات اجرا را فراهم کند.

    رئیس کل بانک مرکزی با تأکید براینکه بهترین تصمیم ممکن برای بازار ارز با دلار تک نرخی 4200 تومانی گرفته شده است، ادامه داد: این سیاست در درجه اول شفافیت دارد و از هر گونه احتمال فعالیت های پولشویی جلوگیری می کند.

    وی ضمن اشاره به اینکه ارز استحضاری یک ثروت ملی است که باید آگاهانه به کالاها و نیازهایی تخصیص داده شود که منجر به رشد اقتصادی شود،‌ گفت: همچنین ساختار نظارتی مناسبی برای بانک مرکزی در بازار به همراه خواهد داشت ضمن آنکه یکسان سازی نرخ ارز با این مدل سیاست گذاری اجرایی شده است.

    سیف با بیان اینکه به بانک ها ابلاغ شد که مبنای گشایش اعتباری برای واردات کالا به کشور همان نرخ 4200 تومانی است، اظهار داشت: نظام بانکی هر گونه گشایش اعتباری را با نرخ 4200 تومان باید انجام دهد البته متناسب با تغییرهای اقتصادی و فضای اقتصاد کلان نرخ به روز می شود.

    رئیس کل بانک مرکزی درباره اثرات دلار 4200 تومانی در بازار آزاد هم اینطور توضیح داد که این سیاست موجب شد تا دلار به 4900 تا 5100 تومان هم نزول داشته باشد. البته اینها مهم نیستند چراکه مبنای اصلی ما نرخ 4200 تومانی است.

    وی با بیان اینکه نرخ تورم نیز یکی از گزینه هایی است که می تواند در اجرای این سیاست اثرگذار باشد, گفت:‌ما اجازه نمی دهیم مجدداً‌ انباشتی از عدم تعادل و نارضایتی ایجاد شود که فضا را بهم بریزد.

    سیف به تحرکات بازار عید در تعطیلات نوروز اشاره و تصریح کرد: به صورت خاصی در این ایام بازار ملتهب شد.

    وی درباره مبنای محاسبه 4200 تومان گفت: یک ارز 3800 تومان داشتیم، ضمن آنکه یک ارز در سامانه سنا داشتیم که نشان میدهد ما نرخی بین 3800 تا 4800 تومان در بازار باید داشته باشیم و در نهایت به 4200 تومان رسیدیم، البته این نرخ تثبیت شده نیست.

    رئیس کل بانک مرکزی درباره زمان ابلاغ ضوابط فروش ارز مسافرتی، بیمار و دانشجویی گفت: تراز منابع و مصارف به این صورت که بخشی از نیازها کالایی است و بخشی خدماتی  و بخشی هم غیرواقعی! ما برای بخش خدماتی و کالایی برنامه ریزی کردیم و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

    سیف با تاکید براینکه خروج سرمایه از کشور باید ضابطه مند شود، افزود: در مورد بیماران و دانشجویان دستورالعملی وجود داشت که کماکان سر جای خود است. البته کمی بازنگری شده که فردا اول وقت ابلاغ می کنیم.

    رئیس کل بانک مرکزی درباره ارز مسافرتی اعلام کرد:‌ برای کشورهای همسایه 500 یورو، برای کشورهای دور 1000 دلار در نظر گرفتیم به عاملیت بانک های ملی و ملت تا به سرعت مسافران نیاز ارزی خود را تامین کنند.

    وی با بیان اینکه ضوابط اجرایی به زودی و نهایت ظرف فردا و پس فردا کامل می شود، گفت: هر کسی می تواند 10 هزار یورو در منزل داشته باشد ولی بالاتر از آن قاچاق محسوب می شود. ارز همراه مسافر بحث دیگری است که بیش از 5 هزار یورو مجاز نیست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی