عصر بازار

پرداخت آفلاین؛ گریزگاه فرار از هزینه‌ها

عصر اعتبار- یک کارشناس با اشاره به تحولات جدی پیش روی بانکداری الکترونیک در سال جاری، اصلاح نظام کارمزدی و استفاده از استانداردهای EMV را در صدر این تحولات دانست که باید صورت گیرد.

پرداخت آفلاین؛ گریزگاه فرار از هزینه‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، آرش وزوایی - کارشناس حوزه بانکداری الکترونیکی - به تحولات پیش‌روی حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیکی در سال 1397 اشاره کرد و گفت: در این سال پیش از هر چیز حرکت به سمت استاندارد EMV و کارت‌های هوشمند از طریق ارتقای شبکه‌ی ملی پرداخت و ایجاد اسکیمای ملی بر اساس آن ضروری به نظر می‌رسد. از جمله دلایل این ضرورت، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که استفاده‌ی گسترده از کارت‌های مغناطیسی فعلی در کشور می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی از جمله سوء‌استفاده‌های مالی برای صاحبان حساب‌های بانکی از طریق کپی شدن کارت‌های بانکی شهروندان گردد، همان‌گونه که تاکنون شاهد مواردی از این دست نه تنها در کشور خودمان، بلکه در سایر کشورهایی که در گذشته از این فناوری قدیمی استفاده می‌کرده‌اند، بوده‌ایم.

    وی با بیان این‌که استاندارد EMV که نزدیک به دو دهه از انتشار نسخه‌ی اولیه‌ی آن می‌گذرد، پایه و اساس پرداخت الکترونیکی نوین است و به طور مداوم توسط تیمی از زبده‌ترین کارشناسان این صنعت در سطح جهانی جهت همگام‌سازی با نیازهای روز مورد بازبینی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: مطابق آمار رسمی در سال میلادی گذشته، بیش از 90 درصد تمامی تراکنش‌های کارتی انجام شده در کشورهای واقع در اروپا، کانادا، خاورمیانه، آفریقا، آمریکای جنوبی و حوزه‌ی کارائیب بر بستر این استاندارد بوده است.

    او ادامه داد: علاوه بر رایج‌ترین روش پرداخت یعنی پرداخت آنلاین یا برخط، به نوعی کلیه‌ی دیگر روش‌های پرداخت‌ الکترونیکی اعم از موبایلی یا آفلاین نیز مبتنی بر استاندارد EMV هستند و به نظر می‌رسد همان‌گونه که دست‌اندرکاران و مسئولان بانک مرکزی اعلام کرده‌اند در سال جاری حرکت به سمت این استاندارد و کارت‌های جدید آغاز گردد.

    این کارشناس حوزه بانکداری الکترونیکی همچنین با اشاره به هزینه‌های پرداخت‌های آنلاین برای بانک‌ها، بیان کرد: استفاده از راه‌های پرداخت آفلاین یا برون‌خط می‌تواند در کاهش هزینه‌های پرداخت الکترونیکی آنلاین که در حال حاضر بانک‌ها با آن مواجهند، بسیار موثر باشد، چراکه پرداخت‌های آنلاین هم بسیار هزینه‌بر است و هم به سبب رشد فزاینده و دائمی تراکنش‌های الکترونیک در کشور، مداوما مستلزم تقویت زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که درنهایت هزینه‌بر خواهد بود.

    وزوایی با بیان این‌که مطابق آمار رسمی شاپرک در دی ماه گذشته در حال حاضر بیش از 60 درصد از تراکنش‌ها زیر 15 هزار تومان و بیش از 85 درصد آن‌ها زیر 50 هزار تومان است، تاکید کرد که پرداخت‌های آفلاین در خصوص مبالغ خرد می‌تواند موجب کاهش چشمگیر هزینه‌های بانکداری و پرداخت الکترونیکی برای بانک‌ها شود.

    وی همچنین به حضور بیشتر همیاران پرداخت در توسعه بازار خدمات بانک‌های بزرگ به عنوان یکی از تحولات سال جاری اشاره کرد و گفت: این قضیه باعث ایجاد و رونق فین‌تک‌ها و فعالان این دست کسب‌وکارها خواهد شد. همین‌طور نظر به بحث داغ پیام‌رسان‌ها و اقداماتی که بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌کننده‌ی خدمات پرداخت در زمینه‌ی تلفیق پیام‌رسان‌ها، شبکه‌های اجتماعی و پرداخت و بانکداری الکترونیکی انجام داده‌اند، احتمالا در سال جاری شاهد رشد در ارائه و استفاده از این ابزارها خواهیم بود.

    این کارشناس حوزه بانکداری الکترونیک همچنین به ایجاد بازار جدید مبتنی بر ارزهای مجازی نیز اشاره کرد و گفت: رمزارزها هم می‌توانند فرصت و هم تهدید باشند. فرصت به این معنا که این ارزها می‌توانند امکانی برای نقل و انتقال آسوده‌تر برای شرکت‌ها فراهم کنند و تهدید نیز به این معناست که می‌توانند موجب ایجاد بازار آزاد کاذب در حوزه ارزهای خارجی شود، چراکه این ارزهای دیجیتال با ارزهای خارجی و دلار تبادل شده و در صورت بروز رفتارهای هیجانی از سمت دارندگان آن‌ها، می‌توانند موجب خروج مقادیر زیادی ارز از کشور گردند و به همین سبب باید درباره ارزهای دیجیتال با طمانینه و دقت بیشتری عمل کرد.

    وزوایی همچنین به ضرورت اصلاح نظام کارمزدی نیز پرداخت و گفت: حجم تراکنش‌های آنلاین در کشور بسیار بالاست و چون بانک‌ها بابت آن کارمزدی دریافت نمی‌کنند، برای آن‌ها بسیار هزینه‌بردار است. البته باید گفت که این اصلاح نباید فقط به دستگاه‌های کارتخوان محدود شود، بلکه باید در سایر ابزارهای پرداخت از جمله دستگاه‌های خودپرداز (ATM) یا حتی تراکنش‌های مبتنی بر اینترنت و موبایل نیز به اجرا در بیاید.

    وی همچنین به بازار داغ خرید و فروش ارزها نیز اشاره کرد و گفت: احتمالا شاهد ظهور کسب‌وکارهایی مبتنی بر بازار ارز هم خواهیم بود که از طریق آن بتوان به خرید و فروش یا پیش فروش ارز از طریق برخی ابزارهای پرداخت از جمله اپلیکیشن‌های موبایلی یا کیوسک‌های بانکی پرداخت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو