عصر بازار

در گفت‌وگو با عضو هیات علمی دانشگاه مطرح شد؛

بازار سرمایه؛ ظرفیتی مناسب برای حمایت از کالای ایرانی

عصر اعتبار- عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، شفاف سازی و ایجاد نهادهای مالی مرتبط را از مهم‌ترین زیرساخت‌هایی دانست که حمایت از تولیدات ایرانی را تسهیل خواهد کرد.

بازار سرمایه؛ ظرفیتی مناسب برای حمایت از کالای ایرانی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا ، موسی احمدی با اشاره به ظرفیت های مناسب بازار سرمایه در حمایت از کالای داخلی ، گفت: به نظر می‌رسد با پشت سرگذاشتن نیم قرن از عمر بورس، هم‌اکنون زمان آن رسیده تا اقدامات لازم در خصوص فرهنگ‌سازی و تعریف روشن ادبیات بازار سرمایه و پول کشور و معرفی صنایع مختلف داخلی از  طریق ظرفیت های این بازار صورت پذیرد.

    وی اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی را اصطلاحی دانست که در چند سال اخیر مورد تاکید و توجه مسولان اقتصادی قرار گرفته اما به دلیل فقدان زیرساخت‌های مورد نیاز و راهبردهای مشخص، در برخی زمینه‌ها نتوانسته‌ایم به اهداف تعیین شده دست یابیم.

    این استاد دانشگاه گفت:  آغاز بهار 97 و نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با نام «حمایت از کالای ایرانی» می‌تواند فرصتی باشد تا بتوانیم زیرساخت‌های مورد نیاز را برای تحقق آن فراهم کنیم.

    وی با بیان اینکه تاکیدات رهبر انقلاب بر لزوم همدلی مسوولان و مردم برای حمایت و خرید کالای ایرانی، در واقع نقطه عطف این مسیر است، اظهار داشت: در این میان توجه به بهبود فضای کسب و کار و نظام تأمین مالی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و مستلزم فراهم‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز است.

    به گفته احمدی، بازارهای مالی کشور در سال‌های اخیر با روندهای توسعه‌ای قابل توجهی مواجه بوده اما در مقایسه با ظرفیت‌ها و نیازهای موجود در کشور نشان‌دهنده فضای وسیع روبرو در نقش‌آفرینی بهینه آن در جهت تأمین مالی است.

    وی توضیح داد: نگاهی گذرا نشان می‌دهد که هنوز آشنایی کافی در خصوص ابزارهای موجود در بازار پول و به خصوص سرمایه وجود ندارد؛ اما با مقایسه بازار سرمایه کشور با بازار سایر کشورهای اسلامی به نظر می‌رسد علی‌رغم کارهای ارزشمندی که در توسعه بازار سرمایه صورت پذیرفته است، هنوز مسیری طولانی در توسعه فراگیر بازارها، ابزارها و نهادهای مالی پیش‌ روی بازار سرمایه کشور وجود دارد.

    این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: از بعد داخلی نیز به نظر می‌رسد هنوز بسیاری از بنگاه‌های مالی، صنایع مختلف، اشخاص و سازمان‌های دولتی با ادبیات بازارهای مالی آشنا نیستند و به نظر می‌رسد با پشت سرگذاشتن نیم قرن از عمر بورس، هم‌اکنون زمان آن فرارسیده اقدامات لازم در خصوص فرهنگ‌سازی و تعریف روشن ادبیات بازار سرمایه و پول کشور و معرفی صنایع مختلف از طرق مختلف صورت پذیرد.

    عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ابهر، تهیه برنامه‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی برای دوره‌های مختلف سنی، آشناسازی شرکت‌ها با ابزارهای بازار پول و سرمایه و سایر برنامه‌ها از جمله این برنامه‌ها دانست و گفت: از بعد عرضه نیز طراحی و معرفی ابزارهای مالی اسلامی این زمینه را فراهم می‌کند تا با ایجاد ابزارهای مالی جدید زمینه تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی، پروژه‌ها و دولت فراهم شود.

    احمدی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌هایی که باید برای تسهیل حمایت از تولیدات ایرانی صورت پذیرد زمینه‌سازی شفافیت و ایجاد نهادهای مالی مربوط است؛ به عنوان مثال در حال حاضر عمده ابزارهای مالی بدون توجه به اهلیت اعتباری ناشرین، از طریق بانک‌ها و نهادهای مالی تضمین می‌شوند و این امر موجب می‌شود ضمن افزایش هزینه تأمین مالی، توجهی به اهلیت اعتباری ناشران نشود.

    وی افزود: با ظهور موسسات رتبه‌بندی اعتباری می‌توان شاهد اندازه‌گیری و اعلام رتبه‌ اعتباری ناشران و اوراق از طریق موسسات مستقل رتبه‌بندی اعتباری باشیم تا از طریق آن‌ زمینه انتشار اوراق بدهی به پشتوانه اهلیت و رتبه اعتباری ناشران فراهم آمده و سرمایه‌گذاران نیز با توجه به ریسک ناشران و اوراق مزبور نسبت به سرمایه‌گذاری در آن‌ها اقدام کنند. به نظر می‌رسد با توجه به حرکت سازمان بورس در زمینه ارائه مجوز فعالیت برای موسسات رتبه‌بندی اعتباری، نام‌گذاری فوق زمینه مناسبی برای تحقق اهداف تعیین شده باشد.

    عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر شمار بالای شرکت‌های مشمول واگذاری در کشور و ظرفیت فعلی بازار سرمایه کشور بیان می‌کند که باید از ظرفیت‌های بورس‌های کشورهای مختلف در زمینه عرضه عمومی اولیه و خصوصی شرکت‌ها و همچنین تأسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری و انتشار اوراق بدهی در بورس‌های جهانی و تعامل موثر بین‌المللی با این بورس‌ها استفاده شود.

    به گفته احمدی، در این میان استفاده از خدمات موسسات رتبه‌بندی اعتباری، موسسات حسابرسی مطرح بین‌المللی، استانداردهای گزارش‌گری مالی بین‌المللی و بهره‌گیری از خدمات نهادهای مالی بین‌المللی از جمله زیرساخت‌ها و پیش‌نیازهای مورد نیاز است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی