عصر بازار

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن:

تسهیلات جدید بانک مسکن به رونق بازار می انجامد

عصر اعتبار- مدیر کل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن، با مثبت ارزیابی کردن بسته اعتباری جدید در بخش مسکن، برنامه سال ۹۷ بانک مسکن را به نفع رونق اعلام کرد.

تسهیلات جدید بانک مسکن به رونق بازار می انجامد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، علی چگینی افزود: احیای تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن در سال 97 به عنوان سالی که انتظار می ­رود ساخت و سازهای مسکونی در آن رونق می­ گیرد، محرک موثری خواهد بود برای سرمایه ­گذاران ساختمانی جهت تعریف پروژه­ های جدید تا حجم عرضه به تناسب تقاضای موجود در بازار معاملات ملک افزایش پیدا کند.

    چگینی تصریح کرد: خوشبختانه بانک مسکن مرحله جدید پرداخت تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن را به شکلی قرار است شروع کند که سازنده­ ها به ساخت واحدهای کم متراژ و هماهنگ با الگوی تقاضا ترغیب شوند.

    مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن، این سیاست را اقدام مناسب برای جهت­ دهی به بازار ساخت و ساز و سرمایه­ گذاری­های ساختمانی در سال 97 تعبیر کرد.

    مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن در عین حال از بانک مسکن خواست سیاست اعتباری سال 97 به گونه­ ای جلو برده شود که در مسیر پرداخت تسهیلات بدون سپرده ساخت، اختلال یا توقفی بوجود نیاید.
    چگینی با تاکید بر اینکه سازنده­ ها به شدت متقاضی دریافت تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن هستند، افزود:

    مقطع فعلی بازار مسکن،‌ یک دوره زمانی حساس است از این بابت که سازنده ­ها به دنبال محرک و ابزار مالی برای سرمایه­ گذاری جدید هستند و از طرفی، شرایط به گونه ­ای است که باید پایدارسازی فاز رونق ساختمانی در دستور کار باشد.

    به گزارش هیبنا، مدیریت شعب بانک مسکن در سراسر کشور برای سال جدید مطابق ابلاغیه سال 97، باید از پرداخت تسهیلات به پروژه­ هایی که تقاضای موثر برای آنها وجود ندارد اجتناب کنند تا از حبس منابع در بخش ­های ناکارآمد و غیرمصرفی بازار مسکن جلوگیری شود و جریان اعتبارات بانکی تداوم پیدا کند. برای این منظور تامین مالی پروژه­ های ساختمانی با مساحت کمتر از 100 متر مربع به ازای هر واحد مسکونی، در اولویت قرار دارد و به مدیران شعب توصیه شده است.

    سازنده­ ها و پروژه­ های ساختمانی برای دریافت این تسهیلات به سه دسته تقسیم­ بندی می­ شوند که سقف تسهیلات متناسب با هر دسته، متفاوت تعریف شده است.

    برای سنتی­ سازی، سقف تسهیلات بدون سپرده ساخت در تهران 70 میلیون تومان، در مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیشتر از 200 هزار نفر 60 میلیون، در سایر شهرها 50 میلیون و در مناطق کمتر توسعه یافته 40 میلیون تومان است. این تسهیلات به سازنده­ های دارای صلاحیت حرفه ­ای و پروانه انبوه­ سازی نیز در 4 گروه شهری نام برده شده به ترتیب در سقف ­های 90، 80، 70 و 60 میلیون تومان پرداخت خواهد شد. سازندگان حرفه ­ای در صورتی که از تکنولوژی­ های نوین ساخت و کاهنده مصرف انرژی در ساختمان برای ساخت و ساز استفاده کنند، در قالب دسته سوم تسهیلات، در تهران 110 میلیون، در مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیشتر از 200 هزار نفر 100 میلیون، در سایر شهرها 90 و در مناطق کمتر توسعه یافته 80 میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده دریافت خواهند کرد ضمن آنکه نرخ سود تسهیلات برای دسته سوم، یک درصد کمتر از دو دسته دیگر خواهد بود.

    پورسعید خلیلی