عصر بازار

رشدناگهانی قیمت اوراق وام مسکن

عصر اعتبار- در حالی که تا دو روز گذشته قیمت اوراق تسهیلات مسکن به دلیل کاهش میزان معاملات مسکن، به کمتر از ۶۰ هزار تومان رسیده بود، امروز با رشدی چشمگیر،اوراق تسه ۶۰ هزار تومانی، ۷۷ هزار تومان فروش رفت.

رشدناگهانی قیمت اوراق وام مسکن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، طی ماههای گذشته به دلیل جذابیت های بازار ارز و سکه، دلالان و سفته بازان در پی خرید و فروش دلار و سکه طلا بودند؛ به همین دلیل بازار اوراق تسهیلات مسکن(تسه)  در آرامش به سر می برد . اما از دیروز با اجرای سیاست تک نرخی کردن ارز، نقدینگی سرگردان در حال خروج از بازار سکه و ارز و حرکت به سمت بازار مسکن است؛ بر این اساس طی دو روز اخیر قیمت اوراق تسه بصورت چشمگیری افزایش یافته است.

    بر اساس اعلام دیده بان بازار، اوراق تسهیلات مسکن صادره در شهریور ماه 96 با نماد «تسه 9606» که در روزهای پایانی هفته گذشته به قیمت 59 هزار تومان به فروش رفته بود، امروز در فرابورس به قیمت 65 هزار تومان معامله شد.

    همچنین اوراق تسه اسفند 96 (9612) که در روزهای گذشته 60 هزار تومان بود، امروز با قیمت 65 هزار و 400 تومان به فروش رفت.

    اوراق تسهیلات مسکن فروردین 96 (تسه 9601) نیز در هفته گذشته 57 هزار تومان بود که امروز به نرخ 64 هزار و 500 تومان به فروش رسید.

    گفتنی است گران ترین نرخ اوراق تسهیلاتی که امروز در بازار سرمایه به فروش رسید، اوراق تسه آذر ماه 95 (تسه 9501) بود که در هفته گذشته 57 تا 61 هزار تومان معامله می شد اما امروز به قیمت 77 هزار و 500 تومان معامله شد.

    ضمن اینکه اوراق تسهیلات مسکن صادره در خرداد ماه 95 (تسه 9503) نیز در حالی که 62 هزار تومان تا روز گذشته در فرابورس خرید و فروش می شد، امروز به قیمت 73 هزار تومان خریداری شد.

    بیشترین حجم خرید و فروش اوراق نیز تا کنون فروش بسته 240 برگه ای این اوراق متعلق به آذرماه 96 است که 64 هزار و 500 تومان به فروش رسید.

    به گفته کارشناسان، در حالی که همچنان بازار مسکن در رکود به سر می برد، افزایش ناگهانی نرخ اوراق تسهیلات به فاصله دو روز تعجب آور است. اگرچه کارشناسان بازار مسکن پیش بینی افزایش ناگهانی معاملات مسکن پس از ماه مبارک رمضان و درنتیجه افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن را اعلام کرده بودند، با این حال افزایش قیمت این اوراق در بازه زمانی کنونی که هنوز بانک عامل بخش مسکن ترتیب اثر به پرونده های دریافت وام متعلق به روزهای پایانی سال گذشته را به طور جدی آغاز نکرده، جای تعجب دارد. به خصوص که تعدادی از معاملات امروز اوراق تسهیلات، خرید برگه ها در حجم های بزرگ است که نشان دهنده خرید این اوراق برای مصارفی غیر از دریافت وام مسکن به شمار می رود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی