عصر بازار

چگونه و چقدر ارز مسافرتی بگیریم؟

عصر اعتبار- با تغییر و تحولاتی که در سیاست‌های ارزی رخ داد و دلار تک نرخی شد، اکنون مسافران برای دریافت ارز مورد نیاز خود با ابهاماتی مواجه‌اند.

چگونه و چقدر ارز مسافرتی بگیریم؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در جریان یکسان سازی نرخ ارز برای دلار نرخ 4200 تومان تعیین شد و تمامی گروه‌ها و مشمولان دریافت ارز مبادله‌ای که با نرخ پایین‌تر از بازار و حدود 3800 تومان آن را دریافت می‌کردند، باید از این پس دلار 4200 تومانی را مورد استفاده قرار دهند.

    یکی از گروه‌های مصرف‌کننده ارز مسافران خارج از کشور هستند؛ این افراد البته تا شهریورماه سال 1396 ارز مبادله‌ای دریافت می‌کردند، یعنی با نرخ دولتی که به کمتر از 3800 تومان می‌رسید، به‌طوری که به هر مسافر به اندازه 300 دلار پرداخت می‌شد و برای سفرهای عتبات عالیات حدود 200 دلار بود، اما از نیمه دوم سال گذشته با بازنگری در مقررات ارزی این گزینه حذف شد و مسافران باید ارز را به صورت آزاد دریافت می‌کردند.

    اما بعد از حذف ارز مسافرتی از لیست مبادله‌ای شرایطی که وجود داشت این بود که مسافران می‌توانستند از صرافی بانک‌ها تا سقف 5000 دلار ارز دریافت کنند و با ارائه پاسپورت، کارت ملی و بلیت انجام می‌شد که نرخ آن تفاوت چندانی با بازار نداشت و حدود 15 تا 20 تومان روی هر دلار ارزان‌تر عرضه می‌شد. با این حال با تصمیم اخیر ارزی و یکسان‌سازی نرخ ارز شرایط مسافران بار دیگر تغییر کرده و حجم دلار اختصاص یافته به آن‌ها تا یک پنجم کاهش یافته است.

    از این پس مسافران باید دلار را با نرخ 4200 تومان دریافت کنند و شرایط از این قرار است که ارز مسافرتی برای یکبار سفر در سال تا حدود 1000 یورو یا معادل آن به سایر ارزها به مسافران در مرزهای خروجی هوایی پرداخت می‌شود. میزان ارز مسافرتی پرداختی به مسافران هوایی به کشورهای هم‌مرز و مشترک‌المنافع به غیر از عراق 500 یورو و یا معادل آن به سایر ارزها است.

    متقاضیان ارز مسافرتی موظف هستند گذرنامه معتبر، بلیت هواپیما، ویزای کشور مقصد (کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور را به بانک ملی پرداخت کنند. پرداخت ارز در باجه بانک ملی مستقر در مبادی خروجی پس از (باجه کنترل گذرنامه) و در مقابل دریافت سند حسابداری و مهر کردن گذرنامه متقاضی انجام می‌شود. میزان و ترتیبات پرداخت ارز به زائران عتبات عالیات فعلا مشخص نیست و پس از هماهنگی با سازمان حج و زیارت مشخص می‌شود.

    با توجه به شرایط جدید دیگر مسافران برای دریافت ارز هیچ نیازی به ورود به بازار ارز و یا مراجعه به صرافی بانک‌ها ندارند و تماما در شبکه بانکی انجام می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی