عصر بازار

از هیجان تا آرامش در بازار سکه و ارز؛

واکنش سکه به لغو حراج

عصر اعتبار- روز پنج‌شنبه، بانک مرکزی نرخ دلار را تغییر نداد تا این ارز برای سومین روز متوالی روی رقم ۴ هزار و ۲۰۰ تومان باقی بماند. ایست قیمتی دلار در شرایطی صورت گرفت که این نهاد قیمت پوند و یورو را نزدیک به ۲۰ تومان بالا برد. با این افزایش، قیمت پوند روی عدد ۵ هزار و ۹۵۵ تومان قرار گرفت و یورو به قیمت ۵ هزار و ۱۹۳ تومان رسید.

واکنش سکه به لغو حراج
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، تغییر و تحولات در مرکز مبادلات ارزی در شرایطی رخ داد که اقدامات جدید بانک مرکزی موجب شد که فعالیت دلالان در بازار داخلی متوقف شود؛ روز پنج‌شنبه نیز از این قاعده مستثنی نبود. همچنین براساس بخشنامه جدید سیاست‌گذار، صرافی‌ها نیز از این پس نمی‌توانند اقدام به خرید و فروش دلار کنند، موضوعی که موجب شد بیشتر فعالیت‌های ارزی به سوی شبکه بانکی سوق داده شود.  در شرایطی که در 3 روز انتهایی هفته معاملات در بازار آزاد به حالت کما رفته بود و معدود معاملاتی به شکل غیرمجاز از سوی دلالان در دامنه‌های 5 هزار و 200 تا 5 هزار و 400 تومان صورت می‌گرفت، براساس گفته‌های فعالان، معاملات در بازار شهرهای مرزی جریان داشت. به گفته بخشی از فعالان، روز شنبه، حتی برخی از بازارهای مرزی به حمله آمریکا و متحدانش به سوریه واکنش نشان دادند. صبح روز گذشته، بیش از 100 موشک به سوریه شلیک شد؛ به‌دنبال این خبر، برخی از بازیگران ارزی عنوان کردند، معاملات دلار در منطقه هرات افغانستان به محدوده 5 هزار و 240 تومان رفت. پیش از این قیمت دلار در این منطقه روز پنج‌شنبه به 5 هزار و 190 تومان رسیده بود. روز شنبه، ارزش دلار در منطقه سلیمانیه نیز از مرز 5 هزار و 300 تومان عبور کرد، حال آنکه در آخرین روز هفته، در کانال 5 هزار و 200 تومان حضور داشت. با وجود افزایش ارزش دلار در مناطق مرزی، در اولین روز هفته گزارشی درباره حضور دلالان در بازار داخلی شنیده نشد. به گفته فعالان، با ممنوعیت خرید و فروش ارز از سوی بانک مرکزی و افزایش حضور نیروهای انتظامی در بازار کمتر معامله‌گری جسارت حضور در بازار را دارد. در این میان، برخی از فعالان عنوان کردند که برخی مسافران روز پنج‌شنبه دلار را با قیمت 4 هزار و 200 تومان خریداری کردند و اولین معاملات پس از یکسان‌سازی ارزی از روز پنج‌شنبه کلید خورده است. این در حالی است که خبرگزاری‌های رسمی اخبار چندانی در مورد پرداخت ارز مسافرتی در انتهای هفته منتشر نکردند. با این حال، برخی از دریافت‌کنندگان، تصویر دریافت ارز مسافرتی خود را در برخی شبکه‌های مجازی به اشتراک گذاشتند.

    اوج‌گیری سکه
    روز پنج‌شنبه در حالی که در بازار آزاد ارز معامله خاصی وجود نداشت، قیمت سکه یک بار دیگر به آستانه مرز یک میلیون و 800 هزار تومان رسید. به گفته برخی فعالان، در آخرین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی با 60 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 780 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، رشد بهای سکه از بعدازظهر چهارشنبه کلید خورد؛ زمانی که مشخص شد حراج بانک کارگشایی برخلاف وعده داده شده برگزار نخواهد شد، به یکباره معامله‌گران قیمت سکه تمام بهار آزادی را بالا بردند. البته روز پنج‌شنبه بالا گرفتن احتمال حمله آمریکا به مواضع سوریه و رشد بهای اونس در بازارهای جهانی دیگر عاملی بود که سکه را در راستای افزایشی قرار می‌داد. باید دید واکنش بازار سکه پس از حملات بامداد شنبه به سوریه در اولین روز کاری بازارهای داخلی چگونه خواهد بود؟ برخی از فعالان باور دارند در صورتی که این حملات ادامه پیدا نکند یا واکنش خاصی را از سوی سایر کشورهای درگیر به‌دنبال نداشته باشد، معامله‌گران سکه بازار داخلی واکنش چندانی به آن نشان نخواهند داد و بیشتر اخبار و وضعیت بازار ارز را دنبال خواهند کرد. همزمان عده‌ای باور دارند، از ابتدای هفته، تقاضا برای پیش‌خرید سکه در سررسیدهای جدید افزایش پیدا خواهد کرد.  بانک مرکزی در اطلاعیه شماره 2خود، نرخ‌های پیش‌فروش سکه را در بازه‌های زمانی متفاوت منتشر کرد. بر این اساس نرخ سکه پیش‌فروش در بازه یک میلیون و 160 هزار و یک میلیون و 590 هزار تومان قرار گرفته است و بازه‌های زمانی پیش‌فروش سکه از یک ماهه تا دو ساله برای سرمایه‌گذاران ارائه شده است.

    ممنوعیت فروش ارز توسط صرافی‌ها
    در یکی از آخرین بخشنامه‌های سیاست‌گذار در هفته گذشته خرید و فروش ارز از سوی صرافی‌ها ممنوع شد. در حالی که عده‌ای از کارشناسان این اقدام را گامی مهم در شفافیت معاملات ارزی عنوان کردند، گروه دیگری باور داشتند در صورت بازگشت تحریم‌ها، مسیرهای ارتباط‌های پولی با سایر کشورها سخت‌تر خواهد شد. از نظر آنها در بحبوحه تحریم‌ها در سال‌های 90 و 91 صرافی‌ها بخش بزرگی از مبادلات خارجی را برعهده داشتند و تحریم‌ها را دور می‌زدند. در این شرایط، عده‌ای از کارشناسان باور دارند، آنها از طرح جدید بانک مرکزی استقبال نخواهند کرد و حتی ممکن است همکاری‌های لازم را در جهت اهداف سیاست‌گذار از خود نشان ندهند. با این حال، عده‌ای از تحلیلگران عنوان می‌کنند، برگشت تبادلات ارزی به بانک‌ها مسیرهای پولشویی را مسدود می‌کند؛ این موضوع می‌تواند گام موثری در تایید اقدامات ایران توسط FATF باشد.

    از هیجان تا آرامش
    بازارهای ارز و سکه هفته گذشته را با هیجان زیادی آغاز کردند و روز به روز بر این هیجانات افزوده می‌شد تا اینکه تصمیم غیرمنتظره بانک مرکزی امنیت و آرامش را حداقل به صورت موقت به بازارها بازگرداند. روز شنبه دلار با پرش 130 تومانی به یکباره به بالای کانال 5 هزار و 200 تومان جهش کرد. همزمان سکه تمام بهار آزادی به کانال یک میلیون و 780 هزار تومان رسید. روز یکشنبه این روند افزایشی ادامه پیدا کرد و حتی سکه تا آستانه یک میلیون و 900 هزار تومان رشد کرد. گزارش‌ها از رشد دلار با معاملات محدود به آستانه 5 هزار و 500 تومان حکایت داشت. با این حال، هیجان‌انگیزترین روز بازار مربوط به سومین روز هفته بود. روزدوشنبه، پیش از آغاز معاملات در بازار تهران، خرید و فروش‌ها در بازار مشهد کلید خورد. حدود ساعت 10 صبح اولین قیمت معامله در مشهد 5 هزار و 730 تومان اعلام شد. نیم ساعت از شروع معاملات دراین منطقه جغرافیایی نگذشته بود که قیمت‌ها به بالای 5 هزار و 800 تومان رفت. این اتفاق در شرایطی رخ داد که در بازار مرزی هرات افغانستان همزمان نرخ‌های اعلامی برای دلار در حوالی 5 هزار و 500 تومان بود و اختلافی 300 تومانی با بازار خراسان داشت. این در حالی بود که این دو بازار به‌طور معمول اختلاف قیمتی اندکی با یکدیگر داشتند. تا نزدیکی ساعت 12ظهر حتی قیمت دلار در بازار تهران به مرز 5 هزار و 800 تومان نرسیده بود. در این شرایط، چند خبرگزاری داخلی قیمت دلار را 6 هزار تومان اعلام کردند. همزمان پس از اعلام مرزشکنی دلار، قیمت در بازار سیر صعودی به خود گرفت و نزدیک ساعت 2 بعدازظهر به مرز 6 هزار تومانی رسید. به گفته یکی از فعالان، بعدازظهر دوشنبه پتروشیمی‌ها با قیمت 6 هزار و 50 تومان عرضه خود را آغاز کردند و تا ساعت 4 بعدازظهر توانستند قیمت دلار را تا 5 هزار و 750 تومان پایین بیاورند. پس از چنین روز پرالتهابی بود که در ساعات انتهایی شب، معاون اول رئیس‌جمهوری از یکسان‌سازی نرخ ارز خبر داد و قیمت دلار را 4 هزار و 200 تومان اعلام کرد. روز سه‌شنبه، در اولین روز کاری معاملات، پس از اعلام قیمت 4هزار و 200 تومان برای دلار، اتفاقات زیادی در بازار رخ داد؛ صف‌های ارزی طولانی شد، صف‌های ارزی متفرق شد، دلالان ارزی دستگیر شدند، خرید و فروش بی‌ضابطه جرم شناخته شد؛ تلاش دلالان برای فروش دلار بالا رفت و قیمت سکه با افزایش عرضه‌ها و امنیتی شدن فضا سقوط کرد. روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه فضای بازار به شکل زیادی متفاوت بود. در این روز دیگر مردم در بازار حضور نداشتند و دلالان نیز معامله خاصی صورت نمی‌دادند. روز چهارشنبه، خیابان فردوسی خلوت بود و خبری از صف‌های ارزی نبود. معامله‌ای در بازار انجام نمی‌شد و دلالان نیز در بازار حضور نداشتند. بیشتر نیروهای انتظامی در جای جای خیابان فردوسی مشاهده می‌شدند که بعضا از برخی مردم می‌خواستند، درب صرافی‌هایی که در گذشته ارز عرضه می‌کردند، نایستند و متفرق شوند. روال بازار در روز پنج‌شنبه نیز مانند روز چهارشنبه خلوت و کم‌معامله بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو