عصر بازار

اثرات تکانه‌های دلار بر بازار واردات و صادرات

عصر اعتبار- نوسانات نرخ ارز در روزهای ابتدایی امسال باعث شد در این روزها حجم صادرات روزانه حتی تا حدود دو برابر واردات افزایش پیدا کند؛ روندی که البته تغییر کرد.

اثرات تکانه‌های دلار بر بازار واردات و صادرات
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، روزهای ابتدایی امسال با افزایش یکباره نرخ ارز همراه بود و در این مدت قیمت دلار در برخی روزها حتی به ساعت افزایش پیدا می‌کرد. برهمین اساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت گویای آن است که در این بازه زمانی فعالیت صادرکنندگان به مراتب بیشتر از واردکنندگان بوده و برخلاف رویه سال قبل که تراز تجاری یعنی اختلاف صادرات نسبت به واردات منفی هفت میلیارد دلار شده بود، در برخی روزها حجم صادرات حتی تا حدود دو برابر واردات پیش رفته است.

    البته شامگاه بیستم فروردین‌ماه با دستور معاون اول رییس جمهور مبنی بر در نظر گرفتن نرخ 4200 تومانی برای دلار تا حدی سیر صادرات کند شده و اختلاف آن با واردات کالا تشدید شده است اما پیش از این تغییرات در روز 19 فروردین‌ماه یعنی آخرین روزهای گرانی دلار که نرخ آن با سرعتی بالا تغییر می‌کرد، به طور قابل توجهی افزایش داشته؛ به گونه‌ای که ارزش صادرات 420 میلیون و 700 هزار دلار و حجم آن بیش از 764 هزار و 800 تن بوده است. این در حالی است که در همین تاریخ میزان واردات بیش از 226 میلیون و 500 میلیون دلار بوده و وزن واردات 156 هزار تن اعلام شده است.

    طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت در روز بیستم فروردین‌ماه ارزش واردات بیش از 175 میلیون و 500 هزار دلار بوده است که وزن این واردات 102 هزار و 800 تن بوده است. در همین روز ارزش صادرات 189 میلیون و 600 هزار دلار بوده و وزن آن بالغ بر 350 هزار و 200 تن ارزیابی شده است.

    همچنین در روز های اول پس از تک‌نرخی شدن ارز یکباره صادراتی که تا 400 میلیون دلار پیش رفته بود به کمتر از ١۰۰ میلیون دلار نزول کرد و در تاریخ 21 فروردین ماه 244 هزار و 500 تن کالا به ارزش 86 میلیون دلار صادر شد. این در حالی است که در همین روز  واردات بیش از دو برابر صادرات شد و به 187 میلیون و 500 هزار دلار رسید.

    در روز چهاردهم فروردین‌ماه به عنوان اولین روز کاری سال ١٣٩٧ نیز با توجه به نامشخص بودن قیمت ارز، وضعیت واردات و صادرات مانند گذشته با کمی اختلاف در بخش واردات همراه بوده است. بدین ترتیب در این تاریخ بیش از 142 میلیون و 200 هزار دلار کالا وارد شد که وزن آنها 66 هزار و 500 تن ارزیابی شده است. در این تاریخ صادرات بالغ بر 115 میلیون و 500 هزار دلار بوده و از نظر وزنی 197 هزار و 900 تن کالا به کشورهای مختلف صادر شده است.

    حال با تغییر نرخ ارز در روزهای گذشته باید منتظر ماند تا تاثیر آن روی صادرات مشخص شود. این وضعیت در حالی است که در ماه‌های گذشته صادرکنندگان به کرات به غیرواقعی بودن نرخ ارز اشاره کرده و آن را مانعی بر سر توسعه صادرات می‌دانستند. حال در شرایطی که نرخ 4200 تومانی برای دلار تعیین شده نایب رییس اتاق بازرگانی این قیمت را که حدود 2000 تومان نسبت به روزهای گذشته کاهش یافته نرخی نزدیک به قیمت واقعی دلار می‌داند. حال باید منتظر ماند تا در روزهای آینده مشخص شود تغییرات صورت گرفته در بازار ارز چه اثراتی روی صادرات و همچنین واردات برجای خواهد گذاشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو