عصر بازار

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس :

۱۲۰ هزار میلیارد تومان سود در نوسانات ارزی، نصیب دولت شد

عصر اعتبار- عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با اختلاف قیمت تقریبا ۱۵۰۰ تومانی ارز در بازار، تقریبا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان سود بدون هیچ گونه اقدامی، نصیب دولت شده است.

۱۲۰ هزار میلیارد تومان سود در نوسانات ارزی، نصیب دولت شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، مهرداد لاهوتی (عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس) در مورد سیاست‌های جدید ارزی گفت: البته به نظر بنده سیاست جدیدی اتفاق نیفتاده، بلکه مدیریت عرضه و تقاضا صورت گرفته است. پیش از این برخلاف سمت عرضه، مدیدیتی در سمت تقاضا مشاهده نمی‌شد که تصمیمات جدید در راستای آن است.

    وی ادامه داد: نرخ ارز باید توسط همین نیروهای عرضه و تقاضا در بازار تعیین شود ودر این میان وظیفه بانک مرکزی مدیریت و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا است. برای نمونه اگر قیمت ارز پایین است مکلف به خرید ارز و در صورت بالا رفتن نرخ ارز باید با تزریق ارز بازار را متعادل کند البته نوسانات پنج-شش درصدی در اقتصاد عادی است.

    این نماینده مجلس با اشاره به منابع و مصارف ارز گفت: ما تقریبا 50 میلیارد دلار صادرات نفتی داریم که با احتساب همین میزان صادرات غیر نفتی، ارزآوری کشور تقریبا 100 میلیارد دلار است. درحالی که واردات کالایی ما 54 میلیارد دلار، تقاضا برای خدمات مانند مسافرت نیز تقریبا 25 میلیارد دلار است و 20 میلیارد دلارهم برای قاچاق است که دولت پیش از این ادعا می‌کرد این رقم را به 12/5 میلیارد کاهش داده است، در مجموع تقریبا سمت تقاضا هم 100 میلیارد دلار است.

    وی ادامه داد: با ارقام موجود، تقاضا و عرضه ارز باید در تعادل باشند در حالیکه این ظاهر ماجرا است و در باطن آن اتفاقاتی افتاده است که بانک مرکزی نسبت به ان‌ها سهل انگاری داشته، به عبارت دیگر خود را به خواب زده بود.

    وی در توضیح این اتفاقات گفت: موضوع مهم در این مورد دسترسی دولت به منابع ارزی است و اینکه دولت تا چه میزان توانسته از 50 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی را وارد کشور کند. برای نمونه، ما بیشترین صادرات نفت را به هند و چین داریم که این کشور‌ها از پرداخت ارز در قبال آن خودداری می‌کنند و در مقابل آن، واردکننده به ارزش ریال داده شده، از چین و هند کالا وارد می‌کند که واردات کالاهای بنجل و نیز بی‌مورد مانند سنگ قبر و خلال دندان به همین دلیل است.

    لاهوتی افزود: این اتفاقات علاوه بر اینکه کمر تولید کشور ا شکسته است از ورود ارز به کشور نیز جلوگیری کرده است که تاثیر آن بر سمت عرضه و منابع ارزی بانک مرکزی قابل توضیح است.

    وی افزایش نرخ ارز را سناریوی دولت دانست و گفت: البته خود دولت هم تمایل داشت نرخ دلار به زیر 5 هزار تومان افزایش یابد و تقریبا هم موفق شده است. در توضیح این ادعا باید در نظر داشت که ما تقریبا روزانه 2. 8 میلیون بشکه صادرات نفت و میعانات داریم که در بودجه با دلار 3500 تومانی محاسبه شده است.

    وی ادامه داد: با در نظر گرفتن این موضوع و اختلاف قیمت تقریبا 1500 تومانی متوجه می‌شویم تقریبا 120 هزار میلیارد تومان سود بدون هیچ گونه اقدامی، نصیب دولت شده است.

    وی در مورد دلارهای خانگی گفت: متاسفانه کشورما نقدینگی بالایی دارد که وظیفه دولت هدایت این نقدینگی به بخش‌های مورد نیاز اقتصاد است. با توجه به عدم توان دولت در انتقال این نقدینگی، سعی می‌کند به سمت سود بانکی، سکه و یا اخیرا ارز هدایت کندکه نتیجه‌ای جزخرابی نداشته و متاسفانه برخی از مردم بخشی از این نقدینگی را به صورت دلار ذخیره کرده‌اند که این جدا از نیازهای مسافرتی، پزشکی و تحصیلی خانوار‌ها است.

    لاهوتی این نرخ را پایدار دانست و گفت: با توجه به اینکه هم دولت به هدف خود رسیده و هم یک اراده مشترک در کل سیستم برای حفظ این نرخ وجود دارد بنابرین می‌توان این نرخ را پایدار دانست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو